225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Lite överdrivet kanske, men jag håller med om andemeningenMartin_B skrev:
Det är inte meningen att man skall arbeta, ha barn och även byggaInte i Sverige i alla fall.
Helst skall man inte arbeta alls.
De som har det bäst är de som går på bidrag. De får både pengar, boende, resa nästan obegränsat mycket, samtidigt som de kan ha barn och bygga allt de vill!
I Sverige lönar det sig inte att arbeta som bekant. Inte ens hederlighet lönar sig här. Crime DOES pay, ...in Sweden (only).
Yes och du glömde en viktig sak. Inte äga någonting. Man bara hyr allt så är saken biffMartin_B skrev:
Det är inte meningen att man skall arbeta, ha barn och även byggaInte i Sverige i alla fall.
Helst skall man inte arbeta alls.
De som har det bäst är de som går på bidrag. De får både pengar, boende, resa nästan obegränsat mycket, samtidigt som de kan ha barn och bygga allt de vill!
I Sverige lönar det sig inte att arbeta som bekant. Inte ens hederlighet lönar sig här. Crime DOES pay, ...in Sweden (only).
Hörde en gång en som haft utmätning av fogden. Dem var påväg ta hans tv han bara "den där skulle jag inte röra om jag var er". Tv var hyrd. Vet inte hur mycket sanning det är i det hela men i princip så är det så.
Jag hatar sådant där. Varit där själv en gång i livet. Men fick inte någon hjälp pga samhället ansåg att jag hade för mycket sparande och bodde hos föräldrarna.
Detta var givetvis länge sedan, men tror inte våra regler ändrats så.
Så är man flitig och sparsam så straffar det sig på ett eller annat sätt
Tycker vi alla borde ha ett skyddsnät en slags grundbelopp vi får oavsett. Så på den här frågan är väl USA bättre försäkringen betalar oavsett hur många miljober du har i banken och kräver inte att du ska börja slösa på det du fått ihop då allt var bra.
Ja så är det och där är tacken att vi ens har skaffat barn och gjort nya skattebetalare till världen.N Neocortex skrev:Nej det är nog meningen att vi stackars heltidsarbetande småbarnsföräldrar ska gå in i väggen och gå på sjuklön. Ta ut en semesterdag ensam eller med din partner och ha en mysig dag tillsammans medans barnen är på förskolan. Kanske det som behövs för att par inte ska skilja sig. Gör det bara! Det är ni värda!!
Fast tom där är diskussionen en helt annan. Snubblade iaf en gång över en sådan tråd när jag googlade "allmän förskola".J Jocke Best skrev:
Men som jag sagt tror här många är moralpoliser för att dom har själva aldrig varit i den här situationen att jobba skift och behöva vara vaken till 1-2 på natten eller rättare sagt morgonen. För att städa och sådant och för att pusta ut. Man behöver pusta ut någon gång också. Som jag gör nu
Har man arbetstid tex 8:00-16:00 har man rätt att ha sitt barn där 7:30-16:30.
Har man sedan längre väg till sitt arbete så vet personalen det och ni har därför rätt till mer än 30minuter!
Men är det så att ni gör andra ärenden som att handla/träna eller bygga så går ni helt emot reglerna. Upptagas detta kan ni räkna med en anmälan till socialen ifrån personal eller de som märker det! Ni får absolut inte gör så då det är ni som vårdnadshavare som har ansvar för ERA barn när ni inte jobbar.
Jag har jobbat inom skola i 12år och vet vid flera tillfällen där föräldrar fått en anmälan på sig från socialen för att man utnyttjat denna punkt.
Extremt dåligt föräldraskap att utnyttja detta och inte alls ansvarstagande!
Sen är det så att vissa förskolor/skolor(fritidshem) har en egen policy där de låter föräldrar tex handla när de är påväg hem. Detta är inte ok men varje ställe kommer alltid göra olika i denna punkt då det är människor det handlar om.
Så nej, det är inte tillåtet att vara ledig och ha sina barn på förskola/fritids.
Har man sedan längre väg till sitt arbete så vet personalen det och ni har därför rätt till mer än 30minuter!
Men är det så att ni gör andra ärenden som att handla/träna eller bygga så går ni helt emot reglerna. Upptagas detta kan ni räkna med en anmälan till socialen ifrån personal eller de som märker det! Ni får absolut inte gör så då det är ni som vårdnadshavare som har ansvar för ERA barn när ni inte jobbar.
Jag har jobbat inom skola i 12år och vet vid flera tillfällen där föräldrar fått en anmälan på sig från socialen för att man utnyttjat denna punkt.
Extremt dåligt föräldraskap att utnyttja detta och inte alls ansvarstagande!
Sen är det så att vissa förskolor/skolor(fritidshem) har en egen policy där de låter föräldrar tex handla när de är påväg hem. Detta är inte ok men varje ställe kommer alltid göra olika i denna punkt då det är människor det handlar om.
Så nej, det är inte tillåtet att vara ledig och ha sina barn på förskola/fritids.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Du menar att socialen har jagat föräldrar som har stannat och handlat på väg hem? I så fall är ju Sverige sämre ställt än jag trodde. Vi har områden utanför storstäderna där det finns obegränsat med arbete för socialen, men de ska fokusera på att jaga någon som la en kvart på att handla?
Skrämmande. Och lika skrämmande är det att det i tråden finns en hoper galningar som på riktigt tycker att den prioriteringen är bra.JanneJanne123 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Detta är värre än Östtyskland. Rena tredje riket. Att stämpla folk som asociala för en skitsak samtidigt som förnedringsrånare i stort sett går fria.JanneJanne123 skrev:
Dags att sänka skatterna och avskaffa den så kallade välfärden eftersom det mest verkar vara ett system för att förnedra. Samtidigt klarar skolan inte av att lära ut konskaper utan flummar runt.
Vi har kommit till vägs ände och får börja om.
Så är det. Om det är privatpersoner eller personal som gjort en anmälan är inget jag vet om då jag aldrig gjort en själv.
Men förskola/fritids är inget vårdnadshavare kan utnyttja för egen fritid. Vill ni dra i det ämne mer föreslår jag att ni kontaktar chefen för er förskola/fritids och frågar istället för att dra egna slutsatsers som ni själva tycker är bra. Följa reglerna är rätt så viktigt i detta sammanhang då ekonomin inom dessa områden redan går på knä. Personalen måste vara där då där är barn och schema läggs utifrån ett barnantal. Är det så som det verkar vara här att 50% inte hade behövt vara på förskola/fritids en viss tid så hade kommuner kunnat lägga om ekonomin rätt bra och resurserna inom förskola/skola hade kunnat läggas på rätt ställe istället för där ni är hemma och njuter av egentid.
Men förskola/fritids är inget vårdnadshavare kan utnyttja för egen fritid. Vill ni dra i det ämne mer föreslår jag att ni kontaktar chefen för er förskola/fritids och frågar istället för att dra egna slutsatsers som ni själva tycker är bra. Följa reglerna är rätt så viktigt i detta sammanhang då ekonomin inom dessa områden redan går på knä. Personalen måste vara där då där är barn och schema läggs utifrån ett barnantal. Är det så som det verkar vara här att 50% inte hade behövt vara på förskola/fritids en viss tid så hade kommuner kunnat lägga om ekonomin rätt bra och resurserna inom förskola/skola hade kunnat läggas på rätt ställe istället för där ni är hemma och njuter av egentid.
Sen vet väl jag också att det inte är 50% som gör så. Det var ett skämt.
Men trådskaparen fråga om man fick vara hemma och bygga och det får man inte.
Tror inte någon privatperson/personal skulle orosanmälan till socialen om någon handlar mjölk. Men skulle någon stanna hemma och bygga på huset eller gå och gymma så finns det nog risk att det görs en sådan orosanmälan om någon ser detta. Dvs socialen jagar inte folk som någon ovan skrev utan de får
orosanmälan ifrån privatpersoner(oftast)/personal och när de fått in några st så skall de kolla upp detta.
Att jämföra detta med saker som ovan är ännu mer skrämmande. Vi lever för närvarande i ett samhälle där ekonomin är trytande för dessa enheter och resurser dras ner på hela tiden för att det skall gå runt. Det är inte lägga att utnyttja dessa platser för egen vinning utan tänka på helheten istället.
Men trådskaparen fråga om man fick vara hemma och bygga och det får man inte.
Tror inte någon privatperson/personal skulle orosanmälan till socialen om någon handlar mjölk. Men skulle någon stanna hemma och bygga på huset eller gå och gymma så finns det nog risk att det görs en sådan orosanmälan om någon ser detta. Dvs socialen jagar inte folk som någon ovan skrev utan de får
orosanmälan ifrån privatpersoner(oftast)/personal och när de fått in några st så skall de kolla upp detta.
Att jämföra detta med saker som ovan är ännu mer skrämmande. Vi lever för närvarande i ett samhälle där ekonomin är trytande för dessa enheter och resurser dras ner på hela tiden för att det skall gå runt. Det är inte lägga att utnyttja dessa platser för egen vinning utan tänka på helheten istället.
Nu lever nog vissa i en egen bubbla om detta stämmer! Orosanmälan lär knappast ske om folk gör ärenden på vägen till dagis eller om ena föräldern jobbar på huset hemma och andra jobbar. Om ni tror det är det dax att vakna och börja tänka lite själva och sluta läsa skvaller....
Bra! Orosanmälan till socialtjänsten görs om man misstänker att barn far illa. Om man fuskar med tiden på förskola är det ett bekymmer som får redas ut mellan föräldrar och förskola och har inget med socialtjänsten att göra.Jonatan79 skrev:
Snälla ni, sprid inte osanningar, de tenderar att få vingar!
Det är ingen osanning. Jag vet minst ett fall där föräldern var på gymmet och la upp på sociala medier. Det är inte ok. Förstår inte varför ni inte kan förstå detta? Föräldern hade fått flera anmälningar av andra privatpersoner.
Jag skrev även innan att det lär inte hända för att man stannar och köper mjölk. Men sätter man detta i system så kan det hända.
Detta är ingen lögn utan sanningen. Så att säga emot är att sprida osanning.
Jag skrev även innan att det lär inte hända för att man stannar och köper mjölk. Men sätter man detta i system så kan det hända.
Detta är ingen lögn utan sanningen. Så att säga emot är att sprida osanning.
Anders, om socialtjänsten agerade på en orosanmälan handlade det om ett barn som riskerar att fara illa och som måste utredas. Inte om att föräldern fuskade med tiden på förskolan men dessa två incidenter kan naturligtvis hända samtidigt.