225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Det är 2020, alla står inte i blåställ ute på fabriksgolvet med stämpelklocka. Arbetsgivare och arbetsuppgifter är flexibla idag.A AndersL83 skrev:Har man arbetstid tex 8:00-16:00 har man rätt att ha sitt barn där 7:30-16:30.
Har man sedan längre väg till sitt arbete så vet personalen det och ni har därför rätt till mer än 30minuter!
Men är det så att ni gör andra ärenden som att handla/träna eller bygga så går ni helt emot reglerna. Upptagas detta kan ni räkna med en anmälan till socialen ifrån personal eller de som märker det! Ni får absolut inte gör så då det är ni som vårdnadshavare som har ansvar för ERA barn när ni inte jobbar.
Jag har jobbat inom skola i 12år och vet vid flera tillfällen där föräldrar fått en anmälan på sig från socialen för att man utnyttjat denna punkt.
Extremt dåligt föräldraskap att utnyttja detta och inte alls ansvarstagande!
Sen är det så att vissa förskolor/skolor(fritidshem) har en egen policy där de låter föräldrar tex handla när de är påväg hem. Detta är inte ok men varje ställe kommer alltid göra olika i denna punkt då det är människor det handlar om.
Så nej, det är inte tillåtet att vara ledig och ha sina barn på förskola/fritids.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Vi kanske borde börja med ett socialt kreditsystem. Om du är på gymmet med barnen på dagis, minus 1 poäng. Om du pratar illa om svetsaren, minus 10 osv.A AndersL83 skrev:Det är ingen osanning. Jag vet minst ett fall där föräldern var på gymmet och la upp på sociala medier. Det är inte ok. Förstår inte varför ni inte kan förstå detta? Föräldern hade fått flera anmälningar av andra privatpersoner.
Jag skrev även innan att det lär inte hända för att man stannar och köper mjölk. Men sätter man detta i system så kan det hända.
Detta är ingen lögn utan sanningen. Så att säga emot är att sprida osanning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jag vet folk som tar 2 timmar lunch där en timme är gymmet. Jag vet andra som tar 1 timme efter jobbet innan man hämtar barnen. osv. allså. man måste ju för fan få ta hand om sin kropp.
Tänk om alla blev utbrända. då pratar vi om kostnad
Tänk om alla blev utbrända. då pratar vi om kostnad
Jag säger bara som det är i de flesta kommuner!
Om ni blir upprörda så säger jag återigen ta det med personalen där era barn går!
Det finns även kommuner som gör på annat sätt!
Jag vet de gör stor skillnad på detta i kommuner som Malmö och Stockholm. I Malmö är man mer kritisk emot föräldrarna hur de utnyttjar systemet medan i Stockholm så väljer man att lita på att man inte utnyttjar systemet.
Så för att ni skall sluta vara upprörda så ta kontakt med er förskola och fråga
"Är det okej att jag är hemma och bygger en dag medan jag har mitt barn på förskolan?"
Svårare än så är det inte för att få reda på om ni får göra det eller ej. Det jag säger är att de flesta förskolorna/fritidshem kommer säga nej att det motstrider reglerna.
Om ni fuskar och är i en kommun som är hårda gällande dessa regler så kommer ni garanterat att få ett samtal av chefen där till början med. Om det fortsätter så kommer ytterligare samtal att tas och till sist kan det bli att personal/skola gör en orosanmälan/ annan anmälan. Och precis som någon ovan nämner är det ofta i samband med andra saker detta görs. Att skolan/personal skulle anmäla kräver en väldigt lång process och är absolut inget som slängs runt. Det är till 99,9% andra privatpersoner som oftast först ringer socialen då det är extremt svårt att ha belägg för en orosanmälan eller annan form av anmälan.
Jag märker att denna punkt gör många frustrerade och det är kanske som jag skrivit innan läge att ta detta med er förskola/fritidshem så ni får klarhet för egen del hur de anser att denna punkt berörs. Jag tror att till 95% kommer alla svara att det är helt okej att handla mat innan man hämtar. Men jag tror även att 90% kommer säga nej till att man får ta semester och sedan lämna barnet på förskola/fritids.
Och om ni tror att det blivit hårdare nu så kan jag meddela att det var ännu hårdare förr när man skulle veta exakta arbetstider ifrån alla vårdnadshavare och vart de arbetade och den exakta inkomsten. Så det har faktiskt blivit lättare att "fuska" nuförtiden!
Så istället för att gå igång på detta ämne så är det mycket enklare för er att kolla upp vad som gäller för er och göra rätt för er! Extremt enkelt!
Om ni blir upprörda så säger jag återigen ta det med personalen där era barn går!
Det finns även kommuner som gör på annat sätt!
Jag vet de gör stor skillnad på detta i kommuner som Malmö och Stockholm. I Malmö är man mer kritisk emot föräldrarna hur de utnyttjar systemet medan i Stockholm så väljer man att lita på att man inte utnyttjar systemet.
Så för att ni skall sluta vara upprörda så ta kontakt med er förskola och fråga
"Är det okej att jag är hemma och bygger en dag medan jag har mitt barn på förskolan?"
Svårare än så är det inte för att få reda på om ni får göra det eller ej. Det jag säger är att de flesta förskolorna/fritidshem kommer säga nej att det motstrider reglerna.
Om ni fuskar och är i en kommun som är hårda gällande dessa regler så kommer ni garanterat att få ett samtal av chefen där till början med. Om det fortsätter så kommer ytterligare samtal att tas och till sist kan det bli att personal/skola gör en orosanmälan/ annan anmälan. Och precis som någon ovan nämner är det ofta i samband med andra saker detta görs. Att skolan/personal skulle anmäla kräver en väldigt lång process och är absolut inget som slängs runt. Det är till 99,9% andra privatpersoner som oftast först ringer socialen då det är extremt svårt att ha belägg för en orosanmälan eller annan form av anmälan.
Jag märker att denna punkt gör många frustrerade och det är kanske som jag skrivit innan läge att ta detta med er förskola/fritidshem så ni får klarhet för egen del hur de anser att denna punkt berörs. Jag tror att till 95% kommer alla svara att det är helt okej att handla mat innan man hämtar. Men jag tror även att 90% kommer säga nej till att man får ta semester och sedan lämna barnet på förskola/fritids.
Och om ni tror att det blivit hårdare nu så kan jag meddela att det var ännu hårdare förr när man skulle veta exakta arbetstider ifrån alla vårdnadshavare och vart de arbetade och den exakta inkomsten. Så det har faktiskt blivit lättare att "fuska" nuförtiden!
Så istället för att gå igång på detta ämne så är det mycket enklare för er att kolla upp vad som gäller för er och göra rätt för er! Extremt enkelt!
Var alla anmälningar gällande att föräldern gjorde annat än arbete när barnet/barnen var på förskola/fritids?A AndersL83 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Att privatpersoner anmäler andra privatpersoner. Det får mig att tänka på ringlande matköer och tomma hyllor. Vissa kanske ser romantiken i det, inte jag.
Kan bara hålla med.JanneJanne123 skrev:
Sedan förvånar det inte mig heller. Socialen är socialen.
Jag har erfarenheter från unga ålder. Gäller inte mig personligen eller mina föräldrar. Men har kompisar som inte haft det så bra och har delvis därför varit inblandad i deras saker.
Vissa säger till mig att jag borde bli en "social tant" eller börja på nåt sätt jobba med det. Men vette fan om ens egna psyke skulle hålla är tufft jobb!
Men fan att börja slösa tid på såna här fall. Men förvånar mig inte heller med alla paragrafryttare som går by the book på precis allt....
Jag är mer eller mindre alltid i tjänst, en sorts beredskap man måste ha i det privata näringslivet, givet att man har en någorlunda hög position. Det är så det fungerar. Så självklart är min syn på den fyrkantiga kommunala verksamheten lite mer annorlunda än moralpolisernas i tråden.AndersMalmgren skrev:
I detta specifika fall så kom föräldrar till skolan och ville att skolan skulle göra en orosanmälan. De kunde visa upp den socialmedian för att bevisa. Skolan valde att inte göra något i detta fall då skolan ej sett fler tecken men valde även att titta närmare på det. Flera andra vårdnadshavare valde i detta fall själva att göra en orosanmälan. Vårdnadshavare blev kontaktad av socialen och mig veterligen så slutade detta beteende.Demmpa skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Ironi, när man får skäll föra att ha yngsta barnet på dagis när man inte borde får man ljuga och sjukanmäla för att den äldre killen ska få en dag ledigt för skidåkning över helgen.. 
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Samma här, jag håller på att bygga ett företag. Har några anställda men konsultar också dagtid på vanligt uppdrag. Så 9-17 är det jobb där, sedan när barnen lagt sig kör man 21-02. INte varje dag kanske men man jobbar fan typ hela tiden.Robert63 skrev:
kisumisu skrev:
kisumisu skrev:
Kan bara hålla med.
Sedan förvånar det inte mig heller. Socialen är socialen.
Jag har erfarenheter från unga ålder. Gäller inte mig personligen eller mina föräldrar. Men har kompisar som inte haft det så bra och har delvis därför varit inblandad i deras saker.
Vissa säger till mig att jag borde bli en "social tant" eller börja på nåt sätt jobba med det. Men vette fan om ens egna psyke skulle hålla är tufft jobb!
Men fan att börja slösa tid på såna här fall. Men förvånar mig inte heller med alla paragrafryttare som går by the book på precis allt....![]()
Som jag skrivit gång på gång så är det inget någon slänger ut och det händer vid extremt få tillfällen. Det är lång process innan socialen skulle ta tag i dessa fall.
Det brukar inte vara några problem att på väldigt kort varsel (eller t.o.m. utan varsel) lämna barnet/barnen på förskola/fritids om man tex blir inringd en morgon när man egentligen skulle ha jobbat kväll å egentligen skulle lämnat barnet/barnen på eftermiddagen.
Många som har timanställning inom tex hemtjänsten gör det.
Många som har timanställning inom tex hemtjänsten gör det.
Du sprutar ur dig rappakalja som om du förstod vad problemet handlar om. Att ha sina ungar några timmar extra på dagis är inte det som på något vis får ekonomin att svaja, det är helt andra faktorer. Jag lever med en fritidspedagog och har bra insikt i hur det fungerar. Saker som verkligen suger pengar och resurser är de barn som har särskilda behov och där föräldrarna blundar för det. En dedikerad personal för att punktmarkera en 8-åring är såklart dåligt för ekonomin. Och trist för barnet som inte får behandling för det som den lider av. En annan sak som suger pengar och resurser är ett svagt ledarskap. Man ger inte tillräcklig mandat till den som är satt att leda för att ett bra ledarskap ska kunna utgöra en positiv skillnad. Fasen vet om inte barnomsorgen helt borde privatiserasA AndersL83 skrev: