225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
Reglerna är ganska klara med att det inte är okej i alla fall inte i min komun, detta kommer upp i slutet av augusti varje år häromkring. Sen om du frågar vad jag tycker så kanske det vore en lösning att föräldrarna till varje barn fick ett litet antal "lediga" dagar per år med förhöjd taxa.Campar skrev:
Men eftersom det inte finns något sådant så får man välja att följa reglerna eller fuska.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag har rensat lite i tråden. Håll er till ämnet och diskutera sakligt, tack!
/Moderator
/Moderator
Redigerat:
Jag har inte skrivit att dit påstående om skemalagd arbetstid inte stämmer. Jag har skrivit att en egenföretagare med enskild firma eller handelsbolag inte tar ut lön.H hellem skrev:
Jag tycker att du kan få barnomsorg på dagis eftersom du betalar för det. Tydligen finns det många andra som tycker att du bör ta med barnen för att vara en bra föräldrarCampar skrev:
Den lösningen är jag helt med på.engs skrev:
Tragedy of the Commons var ju uppe, att lägga en kostnad för att få använda den gemensamma tillgången istället för att det ska vara fritt / utan extra kostnader. Brukar vara den enkla hållbara lösningen. Typ CO2-skatt.
Så lösningen här är då att om man lämnar när man ej har rätt till det enligt lokala kommunens regler, få man betala.
Exempelvis 800:- / dag? Naturligtvis utöver maxtaxan.
Borde vara en rimlig medelväg. (Om man bortser från hur enkelt det vore att fuska då).
Det låter som en perfekt lösning.engs skrev:
Tragedy of the Commons var ju uppe, att lägga en kostnad för att få använda den gemensamma tillgången istället för att det ska vara fritt / utan extra kostnader. Brukar vara den enkla hållbara lösningen. Typ CO2-skatt.
Så lösningen här är då att om man lämnar när man ej har rätt till det enligt lokala kommunens regler, få man betala.
Exempelvis 800:- / dag? Naturligtvis utöver maxtaxan.
Borde vara en rimlig medelväg. (Om man bortser från hur enkelt det vore att fuska då).
Jag också.Okarlsson skrev:
På så vis behöver inte grannarna betala för andras Älgjakter, semesterresor, renoverande etc. Problemet löst! Såtillvida inte mentaliteten att snika till sig lite gratistid är så cementerad att de kör på i gamla hjulspår iallafall.
Viljan att regelbundet åka och köpa på vägen till barnkrubban, eller städa, skulle kanske snabbt minska om det kostade åttio kr. varje gång.
Perfekt, jag antar att jag får tillbaka 80 spänn varje dag barnen är kortare på dagis än en full dag. Detta kommer jag gå vinst på varje vecka!Staffan2000 skrev:
Jag också.
På så vis behöver inte grannarna betala för andras Älgjakter, semesterresor, renoverande etc. Problemet löst! Såtillvida inte mentaliteten att snika till sig lite gratistid är så cementerad att de kör på i gamla hjulspår iallafall.
Viljan att regelbundet åka och köpa på vägen till barnkrubban, eller städa, skulle kanske snabbt minska om det kostade åttio kr. varje gång.
Ja när det gäller avgifter ja.Demmpa skrev:
Jasså?
Följande är saxat från kommunens hemsida:
”Barn som är tre till fem år får under skolterminerna gå i förskola 15 timmar i veckan - helt avgiftsfritt. Går barnet fler än 15 timmar sker en reducering av avgiften med 30 procent.”[länk]
Alltså om barnet är mellan 3-5 år och är mer än 15h så räknas en del av avgiften bort jämfört med avgiften för 1-2 åringar.
Vi har tom haft gratis barnomsorg förut. Så är rätt nytt det här med avgifter.
Många barn på fritids har hoppat helt av pga det och är nu ensamma hemma.
Allt är väl av gott och ont.
Men tycker det ändå fel när barnen inte 3-6 får vara sina 15H där. Sedan är det sådant tjafs att det ska heta minsann förskola och pågår pedagogik.
Jag själv är ingen utbildad pedagog och man är inte så bra förälder heller när allt är upp och ner. Men tydligen ska väl surfplattan och mobil och dator vara dagens pedagogik till vissa barn.
Sedan är det sådant prat om ekonomi. Är det inte barnen vår framtid som ska ha det bra och få likvärdig utbildning?!
Någon skrev också om att skaffa bara 1 barn eller max2. Ska man adoptera bort den 3 då eller göra abort?
Man tänker inte på barnen ur samhällets synpukt. Skolorna ska göras större osv.
Men till chefer, konsulter, politiker etc tycks det finnas oändliga resurser pengamässigt. Iaf i våran kommun. Plus allt annat svammel. Sedan gnäller man att pengarna är slut
Redigerat: