Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
J Jotsat skrev:
En bruttolöneökning med 100% ger 70-75% högre nettolön. Dvs någon som tjänar 60000kr får ut ca 40000kr mot någon som tjänar 30000kr som får ut 23000kr. Går man från 60kkr till 120kkr är skillnaden 69%. Detta
beroende på medlemskap i kyrkan, ort etc, men i stora drag.

Kan tjänar alltså "mycket mer" på att dubbla sin lön, men inte 1:1
Det är ju väl att värnskatten togs bort 2020

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Så länge det är lagligt, skall staten kramas ur varenda jävla droppe förmåner som den erbjuder! PUNKT! :rofl:

Allt annat vore total naivitet och idioti i det arma land som numera tar mer än vad det ger!
Inte ens barnen får sina tänder undersökta med de intervaller som har varit förut och riskerar därmed dåliga tänder för livet, eftersom tandvården är fullkomligt överansträngd. Lika så med vården. Nåde oss om Coronaviruset exploderar i Sverige, då är vården körd. Listan är mycket lång och jag tror inte jag behöver fortsätta.

Vad fan får vi för pengarna? - Östling

Så svaret på TS fråga är JA, så länge "15-timmars barn" enligt lagen är tillåtna på förskola så lämna in dem där, låt dem få ha kul, träffa andra barn och utvecklas, och bygg sedan skiten ur huset där hemma under tiden!
Exakt så

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller så tycker vi ni låter vettiga, inte så fyrkantiga och oflexibla. Iallafall de vettiga svenskarna.
Fast nu säger väl någon jävel "vi lever i Sverige o de är dittan o dattan...går ej jämföra bla bla"

Varit i den diskussionen angpende mobil abbonemang. Som visserligen inte är ämnet nu. Men angående fri surf som vi i Sverige får betala flera gånger mer för. Som en gång i tiden var tom omöjligt pga att nätet skulle kollapsa :thinking::crysmile::rofl:

Dock finns det ju skillnader på gott och ont.
Samma sak om man jämför med Norge.
Men finns många saker Sverige borde ta bra exempel på också!!

Som alla dessa jädrans myndigheter som vänder papper hit o dit. Det är fkassan, det är skatteverket, det är arbetsförmedlingen :thinking:Samma jädrans skattepengar som rullas bara mellan olika enheter och ingen har bra samarbete!! :poop:

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Kommunerna kan naturligtvis ha egna regler, men inte mindre än 15h.
I Haparanda får vi inte ens ha 15H. Det gäller bara arbetslösa och dem som är föräldralediga med ett annat barn.

Allmän förskola hit och dit...bara ordet får mig se rött :mad:

B byggarätt skrev:
Ja Sverige kunde vara världens bästa land med ett skattesystem som är rakt enkelt o utan avdragsrätt och kulturarbetarbonus!
Barnomsorgen borde vara helt avgiftsfinansierad
Även skolan borde vara helt avgiftsfinansierad så att intresserade föräldrar kan sätta barnen i en bra skola. Fram för riktiga privatskolor!

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Även skolan borde vara helt avgiftsfinansierad så att intresserade föräldrar kan sätta barnen i en bra skola. Fram för riktiga privatskolor!
Ja antingen det eller helt statligt styrd dvs lika villkor för alla!

Är ingen vidare när kommunerna styr skolverksamheten!

Är det regler osv ska det väl ändå vara lika och inget daltande som det är med förskolan gällande arbetslösa och föräldralediga!

Plus att det skiljer sig så från kommun till kommun.

Var och surpla lite ostron med några goda vänner ikväll och av 6 grabbar tyckte 6 grabbar det var helt okej lämna bastarderna (alla var ogifta när det begav sig) några timmar i veckan för det mesta av bestyr. Så denna tråds utfall är inte ett snitt av samhället

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Var och surpla lite ostron med några goda vänner ikväll och av 6 grabbar tyckte 6 grabbar det var helt okej lämna bastarderna (alla var ogifta när det begav sig) några timmar i veckan för det mesta av bestyr. Så denna tråds utfall är inte ett snitt av samhället
Nej det är det ju inte.

Sedan får ju alla ha sin åsikt. Men vissa blir så aggresiva och tror alla barnen har lika behov, tror alla har mån-fre kontorsjobb som tom barnen ofta får och kan följa med tom på jobbet osv.

Alltid har frun eller mannen hemma samtidigt.

Av någon konstig anledning är det ungefär 50/50 på denna forum.

Det pågår liknande diskussioner på andra forum med helt andra resultat.

Må hända att det är pga det här är mansdominerad forum med gamla gubbar som inte ens minns hur det var att ha småbarn.

Dessutom var reglerna annorlunda förr i tiden åtminstone i den kommunen jag är uppväxt och var min fru är uppväxt. Våra föräldrar tror ungefär det bara sätta ungarna på dagis när man ska uträtta privata ärenden att dom minsann gjorde så.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Så denna tråds utfall är inte ett snitt av samhället
Jag tror den här tråden är betydligt mer representativ för samhället än dig och dina ”ostronsurplande grabbar” :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Fixarfixa och 7 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
I Haparanda får vi inte ens ha 15H. Det gäller bara arbetslösa och dem som är föräldralediga med ett annat barn.

Allmän förskola hit och dit...bara ordet får mig se rött :mad:
Jasså?
Följande är saxat från kommunens hemsida:
”Barn som är tre till fem år får under skolterminerna gå i förskola 15 timmar i veckan - helt avgiftsfritt. Går barnet fler än 15 timmar sker en reducering av avgiften med 30 procent.”https://www.haparanda.se/forskola-och-skola/avgifter.html

Alltså om barnet är mellan 3-5 år och är mer än 15h så räknas en del av avgiften bort jämfört med avgiften för 1-2 åringar.

S
J jassaj skrev:
Helt löjligt att höra era försvarstal om varför ni borde få lämna era barn på förskola trots att ni är lediga, patetiskt.

inte nog man att reglerna är tydliga, pedagogerna får använda sin tid till barn som skulle varit lediga, när det finns andra barn som kunder ha fått den tid, riktigt egoistiskt.

Tror ni på allvar att barnen mår bättre på förskola än hos sina föräldrar...

Om man inte vill umgås med sina barn så borde man prövat någon av dom effektiva preventivmedel som finns idag, iaf för att hindra att man sätter nya till världen.

Har en fru som är förskollärare och sådan föräldrar som ni är inte speciellt högt värderade. Dom sliter arslet av sig varje dag för att ge era barn rätt förutsättningar och rätt utbildning för att möta skola och världen.

Något ni borde fatta är det är inte aktiebolaget barnförvaring utan en förskola. Där bedrivs en pedagogisk utbildning, lyssna på dom två orden ”för” och ”skola”= en för utbildning INNAN skolan. Ju mer vi kan underlätta för pedagogerna ju BÄTTRE förutsättningar får ERA barn framåt i livet.

Då tycker ni på fullaste allvar att ni kan få ta semester för att gå hemma o lulla med era renoveringar, ISTÄLLET för att hjälpa våra förskolor att ta hem barnen när NI är lediga för att underlätta lite för dom.

Fy f-n vilka egon
du borde kliva ner från dina höga häst och din fru borde omgående söka nytt jobb ifall det du säger stämmer.

Om hon sagt att hon ”sliter arslet av sig” på jobbet så har hon en negativ inställning till jobbet, alla föreskolepedagoger min dotter haft (med några undantag) har sagt att dom älskar sitt jobb och aldrig skulle vilja göra något annat. Dom skulle ALDRIG utrycka sig så negativt in sitt yrke.

sliter arslet av sig... fyfan det var bland det mest smaklösa jag läst...

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
15h, allt annat är fusk med välfärdssystemen. Svårare än så är det inte.
15 timmar i veckan? Vi talar ju för det mesta här om dagar här och där, eller max 1 vecka per år. Tror få personer här skulle stå bakom att någon bara gick hemma som en soffpotatis och lämnade barnen till för skolan 40 timmar i veckan. Å andra sidan kan jag även där se värdet av att en person som t.ex. Bara lever på sina kapitalinkomster har barnet på förskolan "heltid", för barnets skull.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Tror få personer här skulle stå bakom att någon bara gick hemma som en soffpotatis och lämnade barnen till för skolan 40 timmar i veckan.
Tydligen tycker 50% av dom som röstat det:cry:

edit-kanske inte soffpotatis men att vara hemma, vem vet?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
15 timmar i veckan? Vi talar ju för det mesta här om dagar här och där, eller max 1 vecka per år. Tror få personer här skulle stå bakom att någon bara gick hemma som en soffpotatis och lämnade barnen till för skolan 40 timmar i veckan. Å andra sidan kan jag även där se värdet av att en person som t.ex. Bara lever på sina kapitalinkomster har barnet på förskolan "heltid", för barnets skull.
Jag är för att barnen finns hos husbyggare hellre än i en världsfrånvänd förskola som bygger värdegrunder vi ser i den här tråden!
Sörpla ostron eller hata människor som försöker klara ett galet skattesamhälle är sjuka varianter av felutbildade människor!
Kan vi vara överens om att det inte är ok att vi har läkarbrist och polisbrist och folk som bygger källare i berg med teknik från 1600 talet

tttomten TomasJor skrev:
Tydligen tycker 50% av dom som röstat det:cry:

edit-kanske inte soffpotatis men att vara hemma, vem vet?
Nej, så är inte frågan ställd.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.