Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Idag har jag hemmapulat med el samtidigt som jag hade barnen på förskolan, har aldrig känt mig så levande!
Fyfan, olovlig elinstallation OCH skändat dagis. Nu får folket hjärtinfarkt i tråden :p

• Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja, du lägger min produkt i varukorgen, pling jag får pengar. De flesta passiva inkomster har ju inneburit tidigare arbete dock, inklusive min.
Fanns ingen trumvirvel smiley

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
windestal
Intressant diskussion, med alla gråzoner och undantag... Känns verkligen som att kommunernas regelverk inte riktigt hängt med i hur det moderna arbetslivet är ut.

Om man som par jobbar i den egna firman, med något som inte är knutet till specifika tider på dygnet, vad är moraliskt rätt och riktigt då? Och vad är bäst för barnen? Lek med tanken att båda jobbar heltid i firman, men kan förlägga arbetstiden fritt. Är det då bäst för barnen, eller kanske det moraliskt riktiga i samhällsperspektiv, att förälder 1 jobbar 8-17 och förälder 2 17-24+lördagar, så att ingen förskola alls behövs? Fast man då inte får så mycket till familjesamvaro, utan blir nästan som om man separerat... Eller ska båda jobba 8-17 och barnet vara på förskola heltid, men ha alla kvällar och helger som en "hel" familj?

Regelmässigt kan man ju lägga upp det som man vill och då ha antingen rätt till förskola på heltid eller inte alls, eller något mellanting... Men är man moraliskt skyldig att minimera kommunens förskolekostnad, att inte "utnyttja" systemet? Och vad är egentligen bäst för barnet?

Många frågor, men vet inte om det finns några svar...:thinking:

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Naturligtvis inte. Eftersom budgeten redan baseras på att bla. du, inte utnyttjar lekskolan fullt ut.
Budgeten baseras ju också på att jag betalar maxtaxa och jobbar 100%... Om de förlorar på att jag fördelar om min tid och jobbar med hemmet istf på arbetsplatsen (men fortfarande jobbar 100%) så kan de väl i nästa stund inte vinna på det?

Och ja, jag förstår vad du menar. Jag var heller inte seriös med att få tillbaka pengar. Men det blir löjligt med petimeter åt ena hållet och helt strikt åt andra. När hushållet ändå betalar skatt som räcker både till egna och andras barn, maxtaxa och sen varje dag nyttjar dagis och fritids mindre än man har rätt till och betalar för.

Jag tycker inte man bör ta ledigt med barnen på dagis för att sitta på en resturang och sippa vin, eller åka på grabbresa och gå på fotbollsmatch. Händer det nån gång mycket sällan kan det kanske ses som återhämtning...

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skitprat.
Väldigt få har sådan tur att deras arbetsinsats ger den sortens utdelning i sådan mängd att de kan leva på den. De flesta passiva inkomster är baserade på ärvda pengar. Det finns statistik på det.
Definition av en passiv inkomst
  • Passiv inkomst – en inkomst som inte är relaterad till nedlagt eget arbete. T.ex. ränta på sparkontot.
  • Aktiv inkomst – en inkomst som man får i utbyte mot eget arbete – T.ex. lön för att man arbetar X antal timmar per månad.
Skulle hävda arv inte ens räknas in för det är en engångsinkomst. En youtuber som får pengar även han inte lägger upp klipp är tex en passiv inkomst. Jag som säljer mjukvara behöver inte jobba på en månad men jag får fortfarande pengar då folk köper mjukvaran, etc.

Enligt er defintion så är ju inte dessa heller berättiga till dagisplats

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan, olovlig elinstallation OCH skändat dagis. Nu får folket hjärtinfarkt i tråden :p
Ni (JanneJanne123 och AndersMalmgren) är fr.o.m nu min officiella idoler.Inte alla förstår ironi och lite skön civil olydnad. Skippar champagnen ikväll, ska hem och prova bolagets nya weissbock-öl. Trevlig helg på er alla!

• Älska
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Budgeten baseras ju också på att jag betalar maxtaxa och jobbar 100%... Om de förlorar på att jag fördelar om min tid och jobbar med hemmet istf på arbetsplatsen (men fortfarande jobbar 100%) så kan de väl i nästa stund inte vinna på det?

Och ja, jag förstår vad du menar. Jag var heller inte seriös med att få tillbaka pengar. Men det blir löjligt med petimeter åt ena hållet och helt strikt åt andra. När hushållet ändå betalar skatt som räcker både till egna och andras barn, maxtaxa och sen varje dag nyttjar dagis och fritids mindre än man har rätt till och betalar för.

Jag tycker inte man bör ta ledigt med barnen på dagis för att sitta på en resturang och sippa vin, eller åka på grabbresa och gå på fotbollsmatch. Händer det nån gång mycket sällan kan det kanske ses som återhämtning...
Fast nu var ju frågan om frun behövde ta ledigt när mannen är på grabbresa. Det tycker inte jag!
Nu när jag tänker på det körde jag överraskningsresa för sambon till Palma för några år sedan och mina föräldrar passade barnen. Men två dagar var det på dagis. ajabaja :P

Martin_B
Jag har inte lustläst tråden, men ett scenario som jag inte har sett hittills nämnas i tråden är egenföretagare som håller på att bygga upp en verksamhet men som inte har några intäkter än.
Vissa verksamheter kan ta ett år till att få igång, ibland mer. När börjar företag gå med vinst? Alla företag börjar inte gå med vinst redan första dagen utan det kan ta år innan de går med vinst.

Skulle då inte dessa egenföretagare få arbeta med att få igång sina företag i lugn och ro, med barnet på förskolan, enbart för att de inte har någon vinst i företaget än?

För slutresultatet i ett sådant fall blir just det, att företagaren i fråga arbetar (i vissa fall hemma) utan inkomst samtidigt som den vill ha barnet/barnen på förskola. Och i min värld så är detta helt okej.

Som tidigare skrivet, ursprungsfrågan från TS är ju alldeles för svart och vit. Finns ju inga gråzoner där och därför bli svaren grovt missvisande och vilseledande.

Edit: Vill tillägga att detta går utanför själva frågeställningen av TS, men hänger däremot ihop med vissas frågeställningar om att ha barnen på förskola även fast man inte har inkomst.

Redigerat:
Martin_B
Så här enkel borde den här tråden vara:

Är det lagligt att göra SI? JA! = Då är mitt svar JA, det ÄR okej.
Är det lagligt att göra SÅ? NEJ! = Då är mitt svar NEJ, det ÄR inte okej.

Dock med viss reservation för idiotiska lagar som verkligen omkullkastar all sans och logik. För då får man titta på den frågan enskilt och skapa sig en uppfattning om vare sig man anser att det blir ett JA eller NEJ.

Martin_B
En annan fråga som man kanske bör kasta in är, vad folk tycker om de familjer som går på socialbidrag och sitter på rumpan hela dagarna, samtidigt som deras barn, i vissa fall många barn, går på förskola?
Inte nog med att familjen redan från början är en belastning för staten där hela familjen försörjs till fullo, så får dessutom barnen gå på förskola vilken ju blir ytterligare en kostnad.

Under den period, som barnen är på förskolan, finns det ingenting som säger att de inte får göra lite vad de vill hemma.

Vad anses om detta då?

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
En annan fråga som man kanske bör kasta in är, vad folk tycker om de familjer som går på socialbidrag och sitter på rumpan hela dagarna, samtidigt som deras barn, i vissa fall många barn, går på förskola?
Inte nog med att familjen redan från början är en belastning för staten där hela familjen försörjs till fullo, så får dessutom barnen gå på förskola vilken ju blir ytterligare en kostnad.

Under den period, som barnen är på förskolan, finns det ingenting som säger att de inte får göra lite vad de vill hemma.

Vad anses om detta då?
Jag är personligen bekant med ett sådant hushåll.
En frånskild trebarnspappa som under lång tid var ensamförsörjare men nu har delad vårdnad. Han blev svårt sjuk och det tog länge för honom att börja tillfriskna. Eftersom diagnosen var svår att ställa exakt hamnade han på socialbidrag då den osäkra diagnosen inte ansågs berättiga till sjukdagpenning fastän han var ett totalt vrak.
Tack vara ett barnen fick vara i förskola kunde han sköta om sin hälsa på bästa möjliga vis på dagarna och tack vare det kunde han tillfriskna i sakta mak.
Nu har han på eget initiativ ansökt om arbetsträning och siktar på att det småningom skall leda fram till ett riktigt arbete för han vill bort från bidragen så fort hälsan tål det.
Han har säkert kostat samhället en hel del men han är en duktig och begåvad karl och inte så väldigt gammal så om läkarnas prognoser för hans framtida hälsa stämmer så lär han bli en vinstaffär för samhället i god tid innan pensioneringen.
Alternativet hade varit att spara kostnaderna för tre dagisplatser och försörja honom och bekosta lönlösa vårdåtgärder med skattemedel tills han dör.

Ett annat sådant hushåll som jag inte är nära bekant med och därför inte vill uttala mig om i detalj har gett mig intrycket att barnen sannolikt har det bättre på dagis än hemma med odugliga sannolikt missbrukande föräldrar.

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:

Vad anses om detta då?
Flera av dessa studerar och är arbetssökande, i alla fall på pappret.
Tror inte så många fuskar med husbygge vid sidan om, men det är bara mina fördomar.

• Haha
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Idag har jag hemmapulat med el samtidigt som jag hade barnen på förskolan, har aldrig känt mig så levande!
Men du skulle involverat barnen i hemmapulandet, då hade även fått målvakt
- Har du kopplat någon el själv i huset?
- Ehhh, hmmmm... Hehe....Näää. Nej det har jag inte. :rofl:

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
P Pin skrev:
Flera av dessa studerar och är arbetssökande, i alla fall på pappret.
Tror inte så många fuskar med husbygge vid sidan om, men det är bara mina fördomar.
Exakt. Och det är därför jag också lyfte frågan. Det är inte svart eller vitt när det kommer till socialbidrag heller.
Det finns de som nyttjar det lagligt, eftersom de inte har något annat val. Och det finns de som utnyttjar det olagligt genom att dra ena historien efter den andra varför de inte kan arbeta, även fast de mycket väl kan det och t.o.m reser runt i världen och skrattar åt de som arbetar och drar in skatt.

Det är en (av flera) anledning(ar) till att TS ursprungliga fråga allt för svart-vit och det går därmed inte att svara på den utan att det blir fel. För fel kan det bli vilket av alternativen man än väljer.
Av samma anledning har jag inte svarat på TS formulär, eftersom frågan saknar ett fält där man kan ange sina reservationer.

Jag tycker exempelvis det ÄR OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger, FÖRUTSATT att vi talar om 15-timmarsbarn. Eftersom det är så lagen är utformad, det är fullt tillåtet.
Däremot tycker jag INTE det är okej att vilseleda och ljuga om att man arbetar heltid, stoppa in barnen i förskolan på heltid, men ändå gå hemma utan arbeta och enbart bygga på sitt hus. Detta är också olagligt.

• Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
Jag fick aldrig frågor om heltid eller arbetstider eller inkomst efter att accepterat maxtaxan (sthlm).
Ett år jobbade jag inte mycket, tjänade bra på bla ett fast pris uppdrag (svårt definiera arbetstid för det, speciellt i förväg). Dagiset eller kommunen ifrågasatte aldrig någonting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.