225 521 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Jag lägger inga som helst värderingar i om det är rätt eller fel och försvarar det inte. Men ingen ska försöka slå i mig att någon påverkas av om jag går till jobbet imorgon eller tar kompledigt. Eftersom vi har planerat att barnen ska vara där som vanligt. Det är väl tvärtom så att om dom inte kommer så har dom beställt mat i onödan.Staffan2000 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Nä ingenting påverkas den enskilda dagen eller för dig enskilt. Problemet kommer gradvis när alla tänker som du och det blir mer och mer barn som är i verksamheten. Tittar man på din/er enskilda förskola så kanske det är så att det är en fast personal där som enbart passar barn vars föräldrar inte jobbar utan de bygger, handlar eller bara är lediga på normal arbetsdag. Grovt generaliserande men är det så det ska vara?G Grävkalle skrev:Jag lägger inga som helst värderingar i om det är rätt eller fel och försvarar det inte. Men ingen ska försöka slå i mig att någon påverkas av om jag går till jobbet imorgon eller tar kompledigt. Eftersom vi har planerat att barnen ska vara där som vanligt. Det är väl tvärtom så att om dom inte kommer så har dom beställt mat i onödan.
Med tanke på hur mycket skattepengar (subventioner) som det kostar för barnen att vara på dagis så tycker jag att så länge man inte förvärvsarbetar så ska inte ungarna heller vara på dagis.
Tror du missuppfattat vad en förSKOLA är. Det är inte barnpassning. Det är ju t o m snack att det ska bli skolplikt för förskola då det är ett större problem att folk håller ungarna hemma inte lär sig svenska med mera...M Maledictus skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Ja fast än så länge är det ingen skolplikt i förskolan. Annat än i förskoleklass.
Den dagen det blir det och det blir lika för alla och det betalas med skattemedel rent allmänt så kommer ju såna här diskussioner att bli överflödiga.
Den dagen det blir det och det blir lika för alla och det betalas med skattemedel rent allmänt så kommer ju såna här diskussioner att bli överflödiga.
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Varför skulle diskussionen i sig vara överflödig?S Stefan1972 skrev:
Bara för att du tycker att man inte ska skattesubventionera förskolan?
Ska man inte ha rätt till sjukvård om man inte förvärvsarbetar heller pga föräldraledighet? Något mer du tycker ska slopas?
Ditt sätt att bemöta svaret visar bara på din okunskap om deras arbete, ”dagsifröken”. Det var många många många år sedan du lämnade ditt barn på ”dagis”.AndersMalmgren skrev:
Kan ju inte svara på hur det är där du bor men krav finns ju att det ska vara Förskollärare på en förskola.
Då kanske du oxå kan utläsa att det är en FÖRskola du lämnar dina barn på. Det vill säga att dom faktiskt bedriver en utbildning av ditt barn, kanske (inte för att de andra utbildningar är mindre viktiga) en av de vikigaste i ditt barns liv.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Fick höra av en granne att på det dagis vi ansökt om så resonerar dagisfröknarna så att det är okej att säga dagis då det är lättare för barnen.
"let's call a spade a spade, not a gardening tool"
"let's call a spade a spade, not a gardening tool"
Helt rätt! Och det som till stor del sänker kostnader i verksamheter är förutsägbarhet, inte tillfälliga tapp i resurser. Skulle det t.o.m. vara som med de flesta verksamheter så att förskolorna fick betalt per dag barnen va där så skulle de be att inte sporadiskt ha barnen hemma vid enstaka ledighet. Jag är övertygad om att det då skulle vara "i barnens intresse med kontinuitet"G Grävkalle skrev:Jag lägger inga som helst värderingar i om det är rätt eller fel och försvarar det inte. Men ingen ska försöka slå i mig att någon påverkas av om jag går till jobbet imorgon eller tar kompledigt. Eftersom vi har planerat att barnen ska vara där som vanligt. Det är väl tvärtom så att om dom inte kommer så har dom beställt mat i onödan.
Nej. Det gör jag inteAndersMalmgren skrev:
Det tar emot. Men här måste jag komma till Malmsjös undsättning.J jassaj skrev:Ditt sätt att bemöta svaret visar bara på din okunskap om deras arbete, ”dagsifröken”. Det var många många många år sedan du lämnade ditt barn på ”dagis”.
Kan ju inte svara på hur det är där du bor men krav finns ju att det ska vara Förskollärare på en förskola.
Då kanske du oxå kan utläsa att det är en FÖRskola du lämnar dina barn på. Det vill säga att dom faktiskt bedriver en utbildning av ditt barn, kanske (inte för att de andra utbildningar är mindre viktiga) en av de vikigaste i ditt barns liv.
Att skriva lekskola, förskola, dagis, pedagog, dagisfröken, är bara ett sätt att variera texten och förhindra upprepning. Av den anledningen använder jag själv med förkärlek termen "Lektant".
Fast nu är det så att de vill kalla det för förskola, ha läroplan, utvecklingssamtal med mera.richardtenggren skrev:
Att då degredera detta till barnpassning bara för att man som förälder råkar göra x istället för y förstår jag inte resonemanget av. Barnen är där för att lära sig grejer som varken jag eller du har 5 års utbildning för att lära dem.