Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
B byggarätt skrev:
Företagsbedrägerier är det som kostar skattebetalare mest!
Fatta att klockan är slagen för att bygga med allmännyttans barnpassning Vab och sjukskrivningar!
Nja, ekobrottsling är missad intäkt inte en ren utgift som bidragsfusk är.
Att en företagare behåller sina surt förvärvade pengar är mao inte lika illa som en parasit som lurar till sig pengar som inte är hans. Synd många innovatörer och samhällshjältar känner sig tvingade fuska pga inhumant skattetryck.

Varför tror du sverige har så få filantroper som betalar tillbaka till samhället på samma sätt som filantroperna gör i USA (Bill Gates osv)?
Jo för de är hela tiden motarbetade av politiker och jantemedborgare, inte så roligt betala tillbaka till otacksamma motarbetare

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Haha, nämen poängen men frågan va ju om det inte va avlönat. Typ som om någon tränar fotboll oavlönat för att kunna bli proffs, eller man spelar in en demo för att kunna bli artist. Håller med dig om att exemplen blir lite överdrivna, men det är ju för att ni regelryttare vägrar inse att system behöver flexibilitet och tillit till den enskildes förmåga att bedöma vad som är rätt och rimligt.
Enkelt då är det hobby.
Självklart behövs flexibilitet men att ta månader ledigt för att bygga hus och samtidigt lämna barnen på omsorg är inte inom gränsen för flexibilitet (åtminstone inte för mig men folks samvete är olika rymligt).

Ska jag tolka det som att du sätter stämpeln att jag är regelryttare så ber jag dig vänligen ta bort den snarast.

B byggarätt skrev:
Det bästa vore väl om de som fuskar blev av med ersättningen?
Bränn dem på bål!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är verkligheten för de flesta entreprenörer som startar bolag skulle jag säga. Man får ju räkna med att inte få lön på ett bra tag tills man antingen fått tillräckligt med kunder eller attraherat investerare.
Men då jobbar du ju, att inte kunna ta ut lön är en helt annan fråga.
Mao har du rätt till barnomsorg.

B byggarätt skrev:
Att de som är utslagna stämplas av bidragsfuskare !
När de betalar mer i skatt arbetar lika mycket o mer men missgynnas av en sorts skattefrälse som köper byggmaterial svart jobbar hemma svart passar banen svart....
Nu måste jag ha missat att man stämplat alkoholister som bidragsfuskar i den här tråden, men du kan ju inte på allvar mena att alkoholister betalar mer skatt för att de konsumerar mer alkohol? Köper byggmaterial och jobbar hemma svart? Kom in i matchen tack.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför skulle det vara en fattig uppväxt och förfölja dem långt fram i livet? Jag har ingen planer på att försöka styra mina döttrar att bli greasnecks.
Universitetsstudier gäller när det är dags om 8-10 år. Annars stängs min plånbok from 18 års ålder.
Redan nu förbereder vi med fysik och mattematik som en 12 åring inte borde förstå. Det är kvalitetstid för oss båda.
Jag har märkt att det många gånger har varit till fördel att ha lång erfarenhet av och kunskap om praktiska saker. Det behöver inte vara skog och jordbruk utan det viktiga är att ha fått vara med. Det kan lika bra vara matlagning eller trädgårdsodling eller sömnad eller djurskötsel eller fiske eller vad som helst.

Det här praktiska tänkandet föder en sorts inre trygghet och problemhanteringsförmåga som jag tycker att många nutidsmänniskor saknar i sina liv. Går det inte på ett vis så går det på ett annat vis. Finns det en mur i vägen slår vi hål i den och går vidare. Finns det inte arbete att få så skapar man någonting som ger en inkomst. Hela det där paketet.
Jag upplever att barn som inte fick vara med i olika slags arbeten ofta utväcklas till enkelspåriga vuxna som blir deprimerade och ger upp eller börjar missbruka så fort någonting oförutsett knuffar dem av spåret. I stället för att ta sig på fötter igen och fortsätta framåt.

Själv har jag också fått mycket extraundervisning och inspiration med matematik och fysik av pappa. Det ledde fram till att jag utbildade mig till byggnadsingenjör på finländsk nivå vilket närapå motsvarar en civilingenjör i Sverige. Jag är väldigt tacksam för det och jag uppskattar att du ger dina flickor samma sak.

Fast när jag blev färdig mitt i krisen 2008 och först inte kunde få en seriös anställning och sedan hamnade i en lång rättstvist om obetalad lön och blev utbränd och blev arbetslös och svartlistad så jag inte kunde få någon vanlig anställning utan måste börja i egen regi och till slut fick sådana ryggproblem att jag blev sängpatient och det krävdes 6 års hård daglig sjukgymnastik för att kunna börja arbeta igen då blev mitt praktiska tänkande från barndomen en bas att bygga vidare på.

Hellre "greaseneck" som du kallar det än sängliggande psykpatient eller knarkare. Varenda människa som gör så gott man kan under sina förutsättningar är lika mycket värd. Oberoende om man är filosofie doktor eller börsbolagsVD eller murardräng eller personlig assistent. Den insikten är en styrka. Då behöver man inte vara rädd för att misslyckas och efter att ha misslyckats behöver man inte må dåligt utan man bara stiger upp halv 7 nästa morgon och ta nya tag och gå vidare i den riktning som är möjlig. Man bara gör så gott man kan. Varje dag. Sedan går det som det går.

Den insikten är det jag talade om!

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
Vet du totalkostnaden?
Det vet skolverket.
[länk]
Preliminär 2018 = 152 800
Vi betalar maxtaxa på ca 17700 kr per år. Fortfarande betalar vi inte många gånger om i avgift :p
Så mycket skattar man inte många gånger om i Sverige. Då är du riktigt högt avlönad.

Men du kanske har en sån vulgär lön att du skattar drygt 3-400 tusen per år, gratulerar =)
snacka om tankevurpa.

säg att jag skattar 10 000 x12 månader x 50 år

jag tror att min skatt med råge täcker de fem år jag utnyttjat dagis/förskola.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
snacka om tankevurpa.

säg att jag skattar 10 000 x12 månader x 50 år

jag tror att min skatt med råge täcker de fem år jag utnyttjat dagis/förskola.
Du behöver heller inte ha någon toppenlön för att skatta 152 800. Många försossade glömmer 31,42% sociala avgifter. Har du en lön på 60k blir det mao en total lön på 79k före skatt.

Mao över 200k bara i soc per år

Edit:sedan går ju inte alla pengar till dagis, men tänk på att Detta är ett år. Du betalat din egen och barnets skolgång flera gånger om, samt dina barn börjar sedan jobba och betalt sig själv och sina barn flera gånger om osv.

Redigerat:
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det bäste vore ju såklart att lagar och regler var så pass flexibla att man inte behövde ägna sig åt lite civil olydnad ibland :p
Fantastiskt. Vi är överens!

MEN. Eftersom reglerna oftast är fyrkantiga, men helt glasklara. Är du ledig, får dina barn INTE vara på dagis. Dvs. dina grannar skall inte behöva jobba extra för att du tycker att det är viktigare att gå hemma och spika, sitta och sörpla i dig blötdjur, åka på semester, handla, städa etc... än att taga hand om dina egna barn! Hur svårt kan det vara att förstå?
Smyger jag mig in hemma hos dig och nallar några ostron och en panna Alexander Bonnet rosé, ur din kyl, är det inte civil olydnad. Det är stöld. Även om jag intalar mig själv att det är ok. eftersom andra också varit där och plockat.

Staffan

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

MEN. Eftersom reglerna oftast är fyrkantiga, men helt glasklara. Är du ledig, får dina barn INTE vara på dagis. Dvs. dina grannar skall inte behöva jobba extra för att du tycker att det är viktigare att gå hemma och spika, sitta och sörpla i dig blötdjur, åka på semester, handla, städa etc... än att taga hand om dina egna barn! Hur svårt kan det vara att förstå?
Smyger jag mig in hemma hos dig och nallar några ostron och en panna Alexander Bonnet rosé, ur din kyl, är det inte civil olydnad. Det är stöld. Även om jag intalar mig själv att det är ok. eftersom andra också varit där och plockat.

Staffan
Kan någon förklara för mig varför någon skulle behöva jobba extra för att jag tar en dag ledigt istället för att arbeta. Barnet hade väl varit på dagis oavsett!?

• Gilla
erkka
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Kan någon förklara för mig varför någon skulle behöva jobba extra för att jag tar en dag ledigt istället för att arbeta. Barnet hade väl varit på dagis oavsett!?
För att alla tänker enskilt och för sig själva. Problemet kommer när alla tänker så och inte på helheten. I en normal planering så ingår det antagligen att man kalkylerar med kanske 90% beläggning och personal därefter och man tar in extra vid enstaka toppar. Tänker alla bara på sig själva till slut och de i slutändan får ha fast eller extra personal hela tiden så blir ju allt dyrare och nån ska betala det.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
S Stefan1972 skrev:
För att alla tänker enskilt och för sig själva. Problemet kommer när alla tänker så och inte på helheten. I en normal planering så ingår det antagligen att man kalkylerar med kanske 90% beläggning och personal därefter och man tar in extra vid enstaka toppar. Tänker alla bara på sig själva till slut och de i slutändan får ha fast eller extra personal hela tiden så blir ju allt dyrare och nån ska betala det.
Precis!
Det är oroande att det finns så många myndiga personer, som dessutom borde ha ett föräldraansvar, som inte begriper det.

• Gilla
StenQL och 2 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Allmänningens dilemma eller Tragedy of the commons kanske ger dig svaret.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmänningens_dilemma

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
Nu kommer du med you wouldn't download a car retorik igen

• Gilla
Soolen
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu kommer du med you wouldn't download a car retorik igen
Kalla det vad du vill. Men du undviker som vanligt att svara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.