225 518 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 354 inlägg
Spelar ingen roll att det numer heter skola det är ett lekis/dagis precis som det alltid varit. Man har bara flummat till det lite sådär postmodernistiskt som är poppis. Det var ett svar på sista stycket i din text, resten av din text är vara flummiga personangrepp och förtjänar inget svar.J Jotsat skrev:Du hoppar mellan frågor och går på "attack" utan att svara. Du har inte svarat på min fråga utan undviker genom att skriva någonting helt annat. Ganska vanlig argumentationsteknik, men som är lätt att se igenom.
Du skriver enligt nedan. Vad får du ut av att vara dryg och otrevlig? Vill du argumentera för att få någon att tänka till och kanske byta åsikt, eller för att trycka ner?
Kort sagt, vad vill du ha sagt med detta
[bild]
Här i svenskbygderna i Österbotten fuskas det väldigt öppet. Öppnare än i Sverige. Fast jag har upplevt en slags villkorlighet i det. Det är allmänt accepterat att fuska nästan hur mycket som helst men man förutsätts göra det för existensens och familjens ekonomiska överlevnads skull. Det nödvändiga måste få ske och alla skall vi leva. Man kan lita på att ingen skvallrar.B byggarätt skrev:I Sverige har vi tappat kopplingen till verkligheten som finns kvar i Finland men inte i Suomi som ju är ett helt annat land!
Människor har en helt annan koppling till existensen i Finland då kultur och existens bibehållits på grund av kriget och de påfrestningar men också distans till marxismen ....
I Sverige fuskar du öppet... i Soumi med men i Finland har du övervakning med majoritetsbefolkning som anmäler direkt
Fuskar man däremot av lättja eller arrogans eller girighet fastän man inte behöver det då tar fan bofinken och ingen skyddar förbrytaren.
Jag kan ha fel men så uppfattar jag det efter 38 år på den österbottniska landsbygden.
Jag tror att det handlar om storleken på samhället och inte om avståndet till marxismen. Ju större och mer anonymt samhälle destu större blir frestelsen att fuska när man kan. Ju mindre och mindre anonymt samhälle desto starkare blir insikten om att också grannen måste klara vardagen.
12% livsmedel som troligtvis är en av de större posterna. Sen bör ofta drivmedel komma med. Sen gör man inte av med hela lönen om man inte sitter illa till. Största skattedelen är fortfarande lönen. Men tänk på hela kostnaden ett barn kostar från födseln till det är ett par år gammalt. De flesta skattar inte över de kostnaderna.JanneJanne123 skrev:
Nej och tur är det att de finansierar typ det mesta som sjukhus, förlossning och dylikt. Men att påstå att alla betalar flera gånger om är ju felaktigt. Sen finns det dem som inte ens lämnar på förskolan och finansierar ändå.P Pin skrev:Jag betalade för mitt eget barn på dagis, och två till. Räknar jag in ytterligare skatter blir det ytterligare två kompisar till mitt barn jag betalade för. Det är så det fungerar och jag har inga problem med det. Det finns sämre saker än dagis som skattemedel används till. Även annat än dagis måste finansieras med skatt så det blir skevt att bara räkna på en skattefinansierad verksamhet åt gången. Eller en skattebetalare åt gången.
Som sagt ligger snittet på cirkus 88 tusen i skatt per år per person. Om du ligger på skatt runt 10 tusen så har du en bra bit över snittet.S SueCia skrev:
Så vet inte var min tankevurpa var egentligen då jag syfta lite på genomsnittet i sverige.
Hur som haver. Förskolan är till för familjer som lönearbetar. Familjer har svårt att få dagisplatser och skall då folk som tänkte vara lediga så behöver de inte alls ta upp den platsen utan överlåta den till en annan mer behövande familj.
Vi är dock olika =) Jag bygger efter han gått och lagt sig det är många timmar kvar när man har småbarn.
För att lägga till lite onödig fakta, så har vår kommun den mest korkade regeln att du får inte veta förrän 2 månader innan om du fått en plats och var. Medans arbetsgivaren kan neka ALL ledighet då du måste lägga in den 3 månader i förväg. Omöjligt att planera om man har ett arbete som är svårt att ersätta med nya personer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Dock, eftersom jag inte är en idiot och hårdnackat vill ha rätt (även om jag såklart oftast har det) är ett rimligare motargument att moms är en statlig skatt och förskolan är en kommunal verksamhet.
Det är en komplimang till förskolelärare med sin pedagogiska examen att säga att dom är överkvalificerade!
Barn i dom lägre åldrarna behöver i första hand en säker och trygg passning. Har svårt att förstå vad vetenskapliga pedagogiska metoder och didaktik har för avgörande skillnad vid tillämpning på en 3-åring.
Verkar som vi i dom välmående staterna håller på att krångla till allting mer än nödvändigt med alla styrdokument, värdegrunder, egenkontrollprogram, ackrediteringar och administration (alltså inte bara inom barnomsorgen).
Barn i dom lägre åldrarna behöver i första hand en säker och trygg passning. Har svårt att förstå vad vetenskapliga pedagogiska metoder och didaktik har för avgörande skillnad vid tillämpning på en 3-åring.
Verkar som vi i dom välmående staterna håller på att krångla till allting mer än nödvändigt med alla styrdokument, värdegrunder, egenkontrollprogram, ackrediteringar och administration (alltså inte bara inom barnomsorgen).
Det var ganska intressant att det var så jämt mellan Ja och Nej i frågan.
Läste några sidor i början och slutet, och det är spridda skurar, minst sagt.
Min åsikt är att man ska få lämna sitt/sina barn på förskola oavsett om man tagit ledigt eller inte. Precis som jag tycker man ska få kunna ta sina barn ur skolan när man vill vara ledig med dom senare i livet.
Läste några sidor i början och slutet, och det är spridda skurar, minst sagt.
Min åsikt är att man ska få lämna sitt/sina barn på förskola oavsett om man tagit ledigt eller inte. Precis som jag tycker man ska få kunna ta sina barn ur skolan när man vill vara ledig med dom senare i livet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 354 inlägg
88k I skatt per år, helvete vad folk tjänar lågt. Men det är ju ändå ett helt yrkesliv vi pratar
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Som sagt, verkar vara många utan eller bara med ett barn... Med ett barn är det väl ingen konst, återkom när du har minst tre!! Det är då det krävs lite flexibilitet! Inga problem att renovera med ett barn eller åka och storhandla, men håll koll på tre, fyra ungar när du ska byta tak vill jag gärna se!Rkarlsson skrev:
Jo men ju äldre du blir så skall du till sjukhuset, kanske få sjukvård för något du dragit på dig genom åren, sen kanske äldrevården, hemtjänsten. Sen skall du plötsligt dö. Vi kostar pengar allihopa. Och så sitter det likväl ändå roliga politiker som tänker avveckla verksamheterna men bygger strunt och kastar iväg våra hårt arbetade skattepengar =)JanneJanne123 skrev:
Men vi ska ändå vara glada att vi bor här och inte på sämre platser.
Renoverare
· Stockholm
· 20 354 inlägg
Vi ska vara glada, vi ska vara tacksamma, vi ska vara nöjda.Rkarlsson skrev:Jo men ju äldre du blir så skall du till sjukhuset, kanske få sjukvård för något du dragit på dig genom åren, sen kanske äldrevården, hemtjänsten. Sen skall du plötsligt dö. Vi kostar pengar allihopa. Och så sitter det likväl ändå roliga politiker som tänker avveckla verksamheterna men bygger strunt och kastar iväg våra hårt arbetade skattepengar =)
Men vi ska ändå vara glada att vi bor här och inte på sämre platser.
Urk
Tack men jag kommer inte att uppleva det =) Vi är så nöjda så.S swirve skrev:Som sagt, verkar vara många utan eller bara med ett barn... Med ett barn är det väl ingen konst, återkom när du har minst tre!! Det är då det krävs lite flexibilitet! Inga problem att renovera med ett barn eller åka och storhandla, men håll koll på tre, fyra ungar när du ska byta tak vill jag gärna se!
Om jag hade bytt tak så hade jag bjudit in till grillfest varenda dag man jobbat så någon tagit hand om ungarna. Du har ju oftast en fru eller sambo.
Renoverare
· Stockholm
· 20 354 inlägg