Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
M Majaelle skrev:
Självklart inte barnpassning? Då skulle jag inte utföra mitt jobb korrekt med tanke på att förskolan har en läroplan och dessutom barnkonventionen som lag sedan årsskiftet. Men för att det ska ske utveckling och lärande krävs också vila (som idag är lag) och därför menar jag att det är förskolan som bör vara den som avgör om renovering är en giltig anledning att ha sina barn på förskola. Alltså helt beroende på barnet om individ.[/QUOTE
M Majaelle skrev:
Självklart inte barnpassning? Då skulle jag inte utföra mitt jobb korrekt med tanke på att förskolan har en läroplan och dessutom barnkonventionen som lag sedan årsskiftet. Men för att det ska ske utveckling och lärande krävs också vila (som idag är lag) och därför menar jag att det är förskolan som bör vara den som avgör om renovering är en giltig anledning att ha sina barn på förskola. Alltså helt beroende på barnet om individ.

M Majaelle skrev:
Jag kanske bör tilllägga att barnkonventionen självklart inte bara är lag för förskolan utan en allmän lag i Sverige. Det borde vara självklart för alla föräldrar att vilja tilllämpa denna lag i största möjliga mån.

Och som sagt menar jag att det finns lagar om hur barnen får vistas på förskolan vid ledighet. Men att det för mig åter igen handlar om individer och förtroende. För mig kan en renovering vara helt okej om man är öppen, ärlig och övrig tid gör allt för att vara med sina barn. Det är däremot inte okej för mig när man går och fikar för att man behöver egentid eller handlar för att man anser att det är jobbigt med barn. (Barn lär sig mycket på att vara med och handla.) renovering däremot handlar om hälsa.
Men det är ju inte barnpassning sa du tidigare. Vad är skillnaden på vad föräldrarna gör? Förskolan är ju för att barnen ska ha en stimulerande tillvaro. Man behöver väl ingen läroplan bara för barnpassning?

tttomten TomasJor skrev:
Är utvecklingen i form av arbete? Ja i så fall.
Är utvecklingen i form av hobby? Nej i så fall.
Denna kategoriska definition är jättebra om man ska skriva regler och lagar.
I verkligheten visar uppdelningen inte speciellt tydligt hur en människa bidrar till samhället.
Många bra uppfinningar och affärsidéer har fötts som just "hobby" eller obetald startsträcka innan de tagit plats i BNP-ekorrhjulet.
Att definiera vad som är hobby, fritid, förvärvsarbete kan alltså vara flytande både vad gäller innehåll och tid.
Detta är en verklighet som många egna fåmansföretagare lever i hela tiden.

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Lite off topic men. Jag förstår jag inte varför man skaffar barn om man inte vill umgås med dom. Tycker det är så underligt att planera livet efter att barnen skall vara på förskola 40-50 timmar i veckan. Ok, om man är ensamstående så kan jag förstå det för att få ekonomin att gå ihop, men om det krävs att båda föräldrarna jobbar heltid och barnen är borta 8-10 timmar 5 dar i veckan för att det skall gå ihop så kanske man ska fundera över sina prioriteringar. Så mycket pengar behöver ingen i Sverige för att ha det bra. Men visst måste man ha topprenoverat hus, 2 nya bilar, resa till Thailand varje år, skidsemester mm så är det en annan sak.

Men för egen del tror jag barnen hellre är utan de sakerna och får mer tid med sina föräldrar. Förskola är en jättebra grej i lagom mängd och efter rådande behov.

Kontenta, Det bästa man kan ge barnen är sin tid.
Förstår du vad ett orenoverat hus i storstad kostar? Cirka 4 Millar I orten och 6-8 Millar i bättre områden. För att få den sortens banklån krävs det två bra heltidsinkomster.

Och nu kommer det skojiga, på den sortens jobb är det inte ett alternativ att slacka utan skall du vara kvar får du acceptera att piskas till bristningsgränsen. Så du har inget val - prestera eller flytta till en brf 3:a i orten och kasta bort barnens framtid när de hamnar i den lokala skolan.

Idag krävs det att du gasar fullt och då får du lite extra pengar till tröst för lönen är den låga kostnaden i ett industriföretag. Den stora kostnaden är de som inte presterar och de kastar man ut. Om du kostar närmare en miljon om året i lön och avgifter skall du dra in minst tre åt företaget, då är du intressant, annars inte.

Det är inte så enkelt som vissa tror att ha råd med ens ett enkelt hus.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Rent ut sagt tycker jag att barn som inte får möjlighet att vara med på det viset har en fattig uppväxt som säkerligen kommer att förfölja dem långt fram i livet. Det är mycket som jag lärde mig då som skulle kräva mycket tid och krafter att lära sig som vuxen.
Varför skulle det vara en fattig uppväxt och förfölja dem långt fram i livet? Jag har ingen planer på att försöka styra mina döttrar att bli greasnecks.
Universitetsstudier gäller när det är dags om 8-10 år. Annars stängs min plånbok from 18 års ålder.
Redan nu förbereder vi med fysik och mattematik som en 12 åring inte borde förstå. Det är kvalitetstid för oss båda.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
@AndersMalmgren,
Så då tycker du mao inte det är okej att ta tjänsteledigt (oavlönat) för att produktutveckla och ha barnen på dagis.- gör du det i form av arbete, nej.
Att någon tar tjänstledigt helt oavlönat tillhör nog undantagsfall, väldigt få människor skulle ha den ekonomiska möjligheten och för den lilla klick som har möjligheten så finns möjligheten att begära barnomsorg och eventuellt få det beviljat. Finns ingen anledning att fuska.

Rätt svårt få något gjort om man har barnen runt benen eller vad säger du? - ibland, ibland inte, handlar om planering.

Du tycker bara barnlösa ska få chansen att innovera och skapa entreprenörskap? - nej, ett helt absurt påstående.

Sverige i sitt nötskal, skapar fyrkantiga, oflexibla paragrafryttare
- ? Vad syftar du på?

• Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Suck, bara för att ha något att skriva..,men jag ska försöka bemöta det ;)
Om din hobby är även ditt avlönade jobb så är det ok.
Haha, nämen poängen men frågan va ju om det inte va avlönat. Typ som om någon tränar fotboll oavlönat för att kunna bli proffs, eller man spelar in en demo för att kunna bli artist. Håller med dig om att exemplen blir lite överdrivna, men det är ju för att ni regelryttare vägrar inse att system behöver flexibilitet och tillit till den enskildes förmåga att bedöma vad som är rätt och rimligt.

M MagHam skrev:
I verkligheten visar uppdelningen inte speciellt tydligt hur en människa bidrar till samhället.
Många bra uppfinningar och affärsidéer har fötts som just "hobby" eller obetald startsträcka innan de tagit plats i BNP-ekorrhjulet.
Att definiera vad som är hobby, fritid, förvärvsarbete kan alltså vara flytande både vad gäller innehåll och tid.
Skulle säga att i princip ALLA affärsidéer som inte startats under befintligt etablerat flagg skapats som obetald "hobby" :D

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men tror du på allvarligt detta kostar samhället så mycket att det är ett problem? Lägg krutet på bostadsbidragsfuskare, sjukpensionärsfuskare, långtidssjukskrivningar, osv, osv. Det är där pengarna går.

Deras fusk kostar enormt mycket mer pengar OCH de bidrar inte med förvärvsarbete
Företagsbedrägerier är det som kostar skattebetalare mest!
Fatta att klockan är slagen för att bygga med allmännyttans barnpassning Vab och sjukskrivningar!

M MagHam skrev:
håller fullständigt med, se t.ex. inlägg #660.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Haha, nämen poängen men frågan va ju om det inte va avlönat. Typ som om någon tränar fotboll oavlönat för att kunna bli proffs, eller man spelar in en demo för att kunna bli artist. Håller med dig om att exemplen blir lite överdrivna, men det är ju för att ni regelryttare vägrar inse att system behöver flexibilitet och tillit till den enskildes förmåga att bedöma vad som är rätt och rimligt.
Det bäste vore ju såklart att lagar och regler var så pass flexibla att man inte behövde ägna sig åt lite civil olydnad ibland :P

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
S scim skrev:
Vad i hela friden pratar du om nu?
Att de som är utslagna stämplas av bidragsfuskare !
När de betalar mer i skatt arbetar lika mycket o mer men missgynnas av en sorts skattefrälse som köper byggmaterial svart jobbar hemma svart passar banen svart....

S
J Jens Kangas skrev:
Vi kör på de vill man inte umgås med barnen, kan man dumpa dom på dagis
Eller hos farmor och mormor har vi ju kommit fram till :)

• Haha
erkka och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
@AndersMalmgren,
Så då tycker du mao inte det är okej att ta tjänsteledigt (oavlönat) för att produktutveckla och ha barnen på dagis.- gör du det i form av arbete, nej.
Att någon tar tjänstledigt helt oavlönat tillhör nog undantagsfall, väldigt få människor skulle ha den ekonomiska möjligheten och för den lilla klick som har möjligheten så finns möjligheten att begära barnomsorg och eventuellt få det beviljat. Finns ingen anledning att fuska.
Det är verkligheten för de flesta entreprenörer som startar bolag skulle jag säga. Man får ju räkna med att inte få lön på ett bra tag tills man antingen fått tillräckligt med kunder eller attraherat investerare.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det bäste vore ju såklart att lagar och regler var så pass flexibla att man inte behövde ägna sig åt lite civil olydnad ibland :p
Det bästa vore väl om de som fuskar blev av med ersättningen?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Det bäste vore ju såklart att lagar och regler var så pass flexibla att man inte behövde ägna sig åt lite civil olydnad ibland :p
100%

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.