Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
JanneJanne123
Ja att behöva låna för att betala moms på hus hade varit magstarkt till och med i Sverige. Jag tror dock att vi generellt kan vara överens om att inkomstskatt knappast är den enda skatten man betalar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
kisumisu
J jassaj skrev:
Något ni borde fatta är det är inte aktiebolaget barnförvaring utan en förskola. Där bedrivs en pedagogisk utbildning, lyssna på dom två orden ”för” och ”skola”= en för utbildning INNAN skolan. Ju mer vi kan underlätta för pedagogerna ju BÄTTRE förutsättningar får ERA barn framåt i livet.
Förstår nu inte.

Det pågår utbildning, så då är det okej att mitt barn missar den där utbildningen en hel vecka :thinking:

Vad rättvist...dem som har ett mån-fre jobb deras barn får alltså mer utbildning än andra barn :surprised:

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
N Neocortex skrev:
Jäkla tjat om att belasta skattebetalarna.
Om jag tar ut semester en vecka för att vara hemma och renovera och samtidigt lämnar barnen på dagis så betalar jag fortfarande lika mycket skatt som om jag hade jobbat. Dessutom görs inget rotavdrag som om jag hade anlitat hantverkare. Så det är en win-win för skattebetalarna. Ni som lämnar era sjuka barn på dagis som smittar ner andra barn och föräldrarna måste vabba, där kan vi prata belasta skattebetalarna.
Håller med förjävligt med dem som lämnar sjuka barn till förskolan!

kisumisu kisumisu skrev:
Förstår nu inte.

Det pågår utbildning, så då är det okej att mitt barn missar den där utbildningen en hel vecka :thinking:

Vad rättvist...dem som har ett mån-fre jobb deras barn får alltså mer utbildning än andra barn :surprised:
Du kan istället för den "missade utbildningen" erbjuda något till barnet som du håller hemma; tid tillsammans med ditt barn. Det är så oändligt mycket värt. Tänk, vilken känsla och glädje för barnet när de kan vara lediga en dag för att mamma eller pappa VILL. Dessutom har du säkert massor att lära barnet på hemmaplan, som kompletterar det lärandet vi har på förskolan. Undervärdera inte dig själv. Kram!!

• Gilla
StenQL och 1 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Du kan istället för den "missade utbildningen" erbjuda något till barnet som du håller hemma; tid tillsammans med ditt barn. Det är så oändligt mycket värt. Tänk, vilken känsla och glädje för barnet när de kan vara lediga en dag för att mamma eller pappa VILL. Dessutom har du säkert massor att lära barnet på hemmaplan, som kompletterar det lärandet vi har på förskolan. Undervärdera inte dig själv. Kram!!
Ta och skippa det där föräldra-shameandet och höj nivån. Jag har en dotter på förskolan, jag kan inte minnas att jag har varit ledig en heldag med henne kvar på förskolan, men det händer då och då att jag slutar lite tidigare, åker hem och fixar något som behöver göras, tex något småfix med huset, handla, städa eller förbereda middagen. Jag har absolut noll dåligt samvete för detta, tvärtom så kan jag ägna henne all uppmärksamhet när jag väl hämtat henne.

• Gilla
  • Ledsen
jimmie.p och 13 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
"Behåller pengarna"??
Vännen, har du ännu inte förstått att du i realiteten inte betalar vad varje dag kostar när ditt/dina barn är på förskolan? Så, sorry, även om du "avbokar", dvs ger barnet ledigt eller barnet är sjukt, så har du inga pengar att få tillbaka. Räkna på vad du betalar. Sen räknar du vad löner, hyra, driftskostnader, mat, frukost, mellanmål, inventarier, underhåll, leksaker, pedagogisk utrustning, mmmm kostar varje månad.
Nej, en höjning av avgiften skulle vara mer på sin plats.
Nej det är du som inte förstår. Barnomsorgen får offentliga medel för att producera barnomsorg. I kalkylen räknar man helt kallt med att vissa inte tar emot det dom har rätt till och därmed kan ni förbättra kalkylen.

Och med pengar menar jag inte bara månadsavgiften. Den absolut största delen av de pengar ni får kommer från skatter. Tillhör man då som jag gruppen höginkomsttagare som aldrig är sjuk har man betalat in oerhört mycket mer under livet än man tar ut. Då skall inte samhället bråka om jag stannar på vägen och köper mjölk.

Som jag skrivit är det dags att införa social credit i Sverige där ditt id-kort visar en grön smiley :sick: (med guldstjärnor för de skötsammaste) om du betalar mer än du kostar, gul smiley ned rakt streck till mun för medelsvenne och så röd suris:mad: för de som bara slår dank. Gärna med matchande regskylt.

Säkert inte alla som håller med men jag tillhör dom som samhället gått enormt plus på. Och jag gnäller som jag skriver inte över att betala för missbrukare.

• Gilla
  • Ledsen
guggen och 3 till
  • Laddar…
J
L Lenamajan skrev:
Man kan göra både och - både vara ledig med barnen och ägna dem mycket uppmärksamhet - och - fixa sina ärenden UTAN barn så man kan ägna dem uppmärksamhet när man är med dem. Jag kan absolut inte förstå motsatsen i ditt resonemang. Det sker förstås inte vid samma ledighet, utan två olika...

Sen kan man ha barnen med i renovering, städning etc. Eftersom du jobbar på dagis (om man får säga dagis, eller förskola då...) så vet du säkert att det fungerar olika bra med olika barn (troligen att vi föräldrar även är olika bra på att uppfostra och hantera våra barn) att ha dem med i arbetet. Vissa tycker det är jättekul, gör som man säger. Andra pillar på de där farliga sakerna som barn absolut inte ska röra. Några andra tröttnar direkt och vill inte vara med.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Varför ska missbrukare av förskola och skattesystem klaga på missbrukare av alkohol som ju betalar extra skatt och inte tar ut pension????
Nej smygsossar som lever som de inte lär är patetiska när de får tjänster av kommuner och bygger med barnen på förskolan!
Högskattebetalaren alkoholisten får inte lämna barnen på förskolan konstigt va?

• Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Varför ska missbrukare av förskola och skattesystem klaga på missbrukare av alkohol som ju betalar extra skatt och inte tar ut pension????
Vad i hela friden pratar du om nu?

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har läst alla 600+ inlägg i den här tråden och i exakt 0 inlägg hänvisas det till ovilja att umgås med sina barn. Lägg av med halmgubbarna och kom med lite riktiga argument.
Dammig renoveringslokal är ingen bra miljö att umgås med sina barn

• Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja att behöva låna för att betala moms på hus hade varit magstarkt till och med i Sverige. Jag tror dock att vi generellt kan vara överens om att inkomstskatt knappast är den enda skatten man betalar.
Fast många tvingas öka lånet när det ska byta bostad till likvärdigt boende för att värdet på boendet har ökat och man måste betala vinstskatt, det är sjukt. För att inte tala om lagfart

J jassaj skrev:
Vad missar jag eller något du inte förstår? Vad tror du förskolan är???
Ja det är inte ett universitet, när man är på föräldramöte är det tydligt vissa dagisfröknar tror de är lektor på universitet. Men det är en annan diskussion

J Jotsat skrev:
Han/hon skriver att det är egoistiskt att andra människor ska slita ut sig för att någon vill snickra.

Hur kan du missa det. Otroligt

Vad får du ut att vara så dryg och otrevlig? Är intresserad på riktigt.
Men tror du på allvarligt detta kostar samhället så mycket att det är ett problem? Lägg krutet på bostadsbidragsfuskare, sjukpensionärsfuskare, långtidssjukskrivningar, osv, osv. Det är där pengarna går.

Deras fusk kostar enormt mycket mer pengar OCH de bidrar inte med förvärvsarbete

• Gilla
johel572
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men tror du på allvarligt detta kostar samhället så mycket att det är ett problem? Lägg krutet på bostadsbidragsfuskare, sjukpensionärsfuskare, långtidssjukskrivningar, osv, osv. Det är där pengarna går.

Deras fusk kostar enormt mycket mer pengar OCH de bidrar inte med förvärvsarbete
Citat av dig ”Lägg krutet på bostadsbidragsfuskare...”, min fråga är: varför ska fusk med barnomsorg inte ingå?

• Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Citat av dig ”Lägg krutet på bostadsbidragsfuskare...”, min fråga är: varför ska fusk med barnomsorg inte ingå?
Lite flexibilitet krävs för att småbarnsföräldrar ska klara vardagen. Samtidigt ser Stockholm stad inget problem med att sätta vår äldsta grabb i skola på andra sidan vasastan/norrmalm.

edit: Folk som jobbar och tar ut VAB, där pratar vi om något som inte är okej.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.