Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
kisumisu
L Lenamajan skrev:
Förklara "det blir ingenting gjort".
??????
Gräsklippning, vedsågning, målning av hus etc och helt enkelt vanliga hushållssysslor är tom svåra göra om man är ensam med vilda barn. Man kan ju inte leka helatiden.

Visst finns det surfplatta...men är det heller rätt alltid ge?
Vet andra föräldrar som gör så. Men tillslut blir man väl en dålig förälder som inte orkar någonting.

kisumisu
L Lenamajan skrev:
Inga problem med att göra enstaka korta ärenden före hämtning. Iallafall inte hos oss.
Har du fått kritik för detta?
Hos oss står det tom i avtalet att man ej får göra sådant.

kisumisu
L Lenamajan skrev:
Ja. Naturligtvis.
Du "råkar" väl inte vara ledig?? Du ÄR ledig. Naturligtvis vill du väl umgås och fostra ditt barn själv så mycket du kan? Du har ju uppenbarligen satt barn till världen.
Visst vill man det. Men är det inte bättre att man kan göra det utan stress?

Är inte lätt få allt ihop ensam.

Men jag kanske har uppfostrat mina barn fel då när jag inte kan ha en 2 åring med på vedjobb och husmålning. När inte barnet kan sitta snällt eller hjälpa till i hushållssysslor...

O det är väl bäst ha alla barnen med när man handlar oavsett hur mycket dom bråkar med varandra och är ledsna för att pappa måste handla.

J
Att barngrupperna är stora tror jag knappast är konsekvensen av att familjer där båda föräldrarna jobbar heltid och för att få ihop sitt stressiga liv handlar mjölk på hemvägen innan hämtning. Snarare tvärtom. Det är dessa föräldrar som står för skattebasen i Sverige. Problemet med kommunernas dåliga ekonomi är ett helt annat än heltidsjobbande kärnfamiljer i villa. Detta är förstås en helt annan diskussion.

Jag gillar inte att man fuskar, men så länge barnets föräldrar jobbar heltid och har barnen på dagis den tid heltid motsvarar tycker jag de ska få disponera övrig tid hur de vill dessutom med viss flexibilitet. Det är fel grupp i samhället att jaga med blåslampa. Jagar man dessa mer får vi nog troligen fler utbrända sjukskrivna vilket inte gör situationen bättre.

Det är också mycket stor skillnad på restider, möjlighet till barnpassning, flexibilitet med arbetstider osv som gör att den ena familjens situation inte är den andra lik. Har man kort restid och lätt att få barnpassning är det lättare att säga att man inte ska nyttja dagis än om man har lång restid och ingen möjlighet till någon som kan passa barnen...

• Gilla
Kretikos och 9 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Gräsklippning, vedsågning, målning av hus etc och helt enkelt vanliga hushållssysslor är tom svåra göra om man är ensam med vilda barn. Man kan ju inte leka helatiden.

Visst finns det surfplatta...men är det heller rätt alltid ge?
Vet andra föräldrar som gör så. Men tillslut blir man väl en dålig förälder som inte orkar någonting.
Men... Det där är ju inte förskolans eller kommunens problem. Det är ditt problem. Eftersom du har barn plus hus så måste du ju ha bedömt att det funkar.
Blir så ledsen när man ser såna här inställningar. Det finns ingenting som är så bra för barn att delta, efter sina förutsättningar naturligtvis, i "arbete" hemma med mamma eller pappa. Dessutom har jag svårt att tro att ni aldrig är lediga lördag eller söndag tillsammans, du och den andra vårdnadshavaren. Det är då man får passa på att göra sånt som barnen inte kan vara med på. Detta har fungerat alldeles utmärkt för mig och många andra.
Förstår inte problemet.
Sen finns ju alltid kvällarna när barnet sover. Hinner mycket på bara ett par timmar.

• Gilla
Dizzy84 och 5 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Visst vill man det. Men är det inte bättre att man kan göra det utan stress?

Är inte lätt få allt ihop ensam.

Men jag kanske har uppfostrat mina barn fel då när jag inte kan ha en 2 åring med på vedjobb och husmålning. När inte barnet kan sitta snällt eller hjälpa till i hushållssysslor...

O det är väl bäst ha alla barnen med när man handlar oavsett hur mycket dom bråkar med varandra och är ledsna för att pappa måste handla.
Har du ingen privat hjälp alls?
Dessutom är det oftast inga problem alls att få handla innan hämtning av barn. Du kanske överdramatiserar det jobbiga lite.
Vi har ensamstående föräldrar med flera barn som kämpar på på min förskola. Naturligtvis får de handla före hämtning.

kisumisu kisumisu skrev:
Hos oss står det tom i avtalet att man ej får göra sådant.
Ja, Isåfall är det ju klara besked.
Så är det inte hos oss, men man kan ju såklart inte göra en storhandling...

J JohanLun skrev:
Att barngrupperna är stora tror jag knappast är konsekvensen av att familjer där båda föräldrarna jobbar heltid och för att få ihop sitt stressiga liv handlar mjölk på hemvägen innan hämtning. Snarare tvärtom. Det är dessa föräldrar som står för skattebasen i Sverige. Problemet med kommunernas dåliga ekonomi är ett helt annat än heltidsjobbande kärnfamiljer i villa. Detta är förstås en helt annan diskussion.

Jag gillar inte att man fuskar, men så länge barnets föräldrar jobbar heltid och har barnen på dagis den tid heltid motsvarar tycker jag de ska få disponera övrig tid hur de vill dessutom med viss flexibilitet. Det är fel grupp i samhället att jaga med blåslampa. Jagar man dessa mer får vi nog troligen fler utbrända sjukskrivna vilket inte gör situationen bättre.

Det är också mycket stor skillnad på restider, möjlighet till barnpassning, flexibilitet med arbetstider osv som gör att den ena familjens situation inte är den andra lik. Har man kort restid och lätt att få barnpassning är det lättare att säga att man inte ska nyttja dagis än om man har lång restid och ingen möjlighet till någon som kan passa barnen...
Menar du att om sådana familjer där båda jobbar heltid, ska "förunnas" att få lämna barn på förskola även om de skulle vara ledig någon dag?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jag tycker inte förskolan främst är barnpassning, utan ett socialt sammanhang för barnen där de lär sig grejer. Utifrån det så tycker jag det är ok. Men det kan vara för att jag nu är föräldraledig och irriterar mig på att den stora bara får vara 15 timmar i veckan på förskolan :)
????? Det är perfekt med 15 timmar.
Resten av tiden VILL och behöver barnet vara med dig och sitt lilla syskon. Vara med i sin familj.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
L Lenamajan skrev:
Menar du att om sådana familjer där båda jobbar heltid, ska "förunnas" att få lämna barn på förskola även om de skulle vara ledig någon dag?
Det jag menar är att det är rimligt att få det antal timmar heltid motsvarar, även om arbetstiderna är sådana att föräldrarna skulle kunna ha barnen kortare på dagis iom att den ena jobbar när den andra redan jobbat klart... Tycker exemplet med den som är tvingad att jobba helg är klockrent. Då måste ju dennes respektive passa barnen själv istället för att dela på det. Hur arbetstiden fördelas under veckan tycker jag är irrelevant, en heltidsarbetande familj borde rimligtvis få lika mycket dagistid även om arbetet sker när dagiset inte har öppet...

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
I vår kommun är det inte tillåtet i vilket fall, men kan säkert variera. (Har för mig sthlm var väldigt generösa?) Enda gången det hänt för mig, är under inskolningen. Dvs då man får lämna de pö om pö längre och längre tid, kändes väldigt märkligt vara hemma själv utan barn samtidigt som frugan jobbade. Men visst fick man mycket gjort.

Tycker det är rimliga regler sålänge man inte betalar 100% av verkliga kostnaden direkt utan delvis av oss alla genom skatten, dvs att det är begränsat för då man verkligen jobbar. Annars får man anlita en privat, au pair eller så.

Tror det är bra att barnen får vara med på renoveringar och liknande så mycket det går säkerhetsmässigt, att de tidigt får se på arbete som något naturligt och positivt. Att allt sen tar minst 10ggr så lång tid när de är små, får man bara acceptera.
Bättre få 10% av arbetet gjort och en gemensam aktivitet med barnen, än att undvika jobba med barnen i närheten, få 0% utfört och "bara" leka. Bästa är när man kan sätta de på någon enkel uppgift också, de brukar bli väldigt stolta.
Blir så GLAD av att läsa ditt inlägg!!! Tänk om fler skulle tänka så? Vad härligt det skulle vara, med familjer som vill vara tillsammans. Det är ju precis så som du beskriver det. Man får helt enkelt göra det man kan tillsammans med sina barn.
När det gäller avgiften till förskolan, så är den i de flesta fall väldigt låg i jämförelse vad det i realiteter skulle vara om man skulle få betala för den verkliga kostnaden. Där har du också fattat galoppen!
Tack för din förnuftiga och positiva inställning!

E erkka skrev:
för mig är det helt ok! Men väldigt många härinne har starka motsatta åsikter. Det var mer i sammanhanget vad som var ok/inte ok...

hoppas alla med sin höga moral aldrig kör för fort någonsin. Vill verkligen inte betala skatt för det extra slitaget som det innebär.
Fast förskolan är inte en dumpsite där du kan lämna ungarna så du kan ha det skönt och trevligt. Då får du anlita barnvakt i så fall, eller be mor och farföräldrar om hjälp.

Eller så kanske man inte skulle skaffat barn från början?

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det finns mer gråzoner än du anar. Min granne har en son med autism. Det är uppföljningsmöten 2 ggr i månaden där sonen inte kan närvara samtidigt föräldern som är ensamstående måste ta ledigt från jobbet för att kunna vara på dessa möten.
Hos oss finns inget hinder för att barnet får vara hos oss på förskolan vid sådana tillfällen. Det är inte ens en "gråzon". Det ligger i barnets intresse. Vi utgår alltid från i vems intresse saker görs, barnen eller föräldrarnas. Vi prioriterar naturligtvis barnen. Det har vi skyldighet att göra.
Det du beskriver är säkert inte något problem någonstans, har din granne upplevt det så?

A Anderscurl skrev:
Bara funderar lite högt för mig själv. Min egen personliga åsikt just nu. Men vilken typ av anställning måste man ha för att det ska räknas som arbete? Måste man verkligen få lön för att det ska räknas som arbete? Om min fru eller man betalar mig timlön för att utföra ett arbete utanför min ordinarie anställning, räknas det då som arbete? Nu har jag själv haft bra möjligheter till att vara hemma med barnen och även gjort projekt med dem hemma. Men jag känner ju inte att jag skulle klanka ned på någon om de lät barnet vara ordinarie tid på förskolan för att göra något potentiellt farligt hemma ett enstaka tillfälle. Tar man tjänstledigt och bygger ett hus skulle jag mer klassa det som arbete i ett eget företag.
Det som räknas är naturligtvis en anställning. Timanställning, visstidsanställning, deltidsanställnung, projektanställning, tillsvidareanställning. Du kan ju knappast få barnomsorg för att du ska bygga ditt eget hus.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Är du hemma och bygger så är det ett jobb i min mening och tycker att man med gott samvete kan ha barnen på förskola. När barnen sen kommer hem kan man se till att umgås med dom lite mer
Eeeeeh... Nej...
Är du hemma och bygger så är du hemma och är ledig, och väljer att bygga på din lediga dag. Det medför inte att du kan eller får nyttja förskolan den dagen

Privata göromål och arbete på din arbetsplats är två helt skilda saker.
Du har nog missuppfattat kommunens skyldighet i det här fallet.
Det är DITT barn, inte kommunens.

• Gilla
  • Haha
StenQL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.