Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
P
Varför skall de fuskas:

Reglerana är tydliga: vid semester, arbetstidsförkortning mm får barnen ej vara på dagis.

Är du sjuk eller arbetar får dem vara där.

Slutar du tidigt eller tidigare skall barnen hämtas.

Reglerna är så tydliga att dem inte kan misstolkas

Hur kan man va så dum och tro att man får ha dem på dagis vid uttagen semester, FRAMFÖRALLT varför skulle man vilja.

Har man skaffat barn är de du själv som har huvudsakliga omsorgsplikten !

• Gilla
  • Älska
StenQL och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Henrik Nordlander skrev:
Wow, tack Henrik, det här har nog alla helt missat.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
J
Om föräldrarna jobbar olika tider är det väl inte orimligt att barnen får vara samma tid på dagis som om föräldrarna jobbar samma tider och banvaktar barnet när den andra tex handlar. Antag att den ena åkt hemifrån fem, den andra börjar jobba nio efter lämning på förskolan. Ska då den som jobbat på morgonen inte få göra ett ärende på väg från jobbet?

Jag antar att det för er som inte tycker det är ok att göra ett ärende på väg hem så är det inte ok att jobba övertid och ha barnen på dagis.

Vi brukar göra så vid sommarsenester att tex jag tar en dryg vecka i början ledigt med barnen när min fru jobbar och tvärtom i slutet. Vi hade kunnat ha 4 veckor gemensam semester men istället får barnen 6- 7 veckor semester. Betalar maxtaxa. Om jag sen tar igen några få timmar av dessa veckor har iallafall jag inte dåligt samvete. Vi har barnen kortare tid på dagis än vad vi betalar för och vad en synkron heltid 8-17 plus restid skulle ge. Vårt vrängande på tider gör att vi "bjuder" på minst en timme om dagen. Skulle jag själv både hämta och lämna de tider vi har på dagis skulle jag få jobba 2h kortare den dagen (händer ibland, då tar jag komptid eller jobbar på kvällen). Jag känner som sagt inte dåligt samvete när man vänder på detta någon gång. Men skillnad om man sätter det i system...

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Varför skall de fuskas:

Reglerana är tydliga: vid semester, arbetstidsförkortning mm får barnen ej vara på dagis.

Hur kan man va så dum och tro att man får ha dem på dagis vid uttagen semester, FRAMFÖRALLT varför skulle man vilja.

Problemet är väl att reglerna är så strikta att alla förskolechefer medger så många undantag att reglerna inte blir regler. Ta exemplet med en förälder tar ledigt för att åka på jakt, åka på kompisresa, eller för att putsa om skorstenen. Ingen av dessa miljöer är passande för ett barn och därför måste enligt reglerna den andra föräldern vara ledig också. Alla föräldrar och personal inom förskolan jag pratat med ansikte mot ansikte i den här frågan jag tyckt att reglerna i sådana fall inte bör gälla. Eftersom varken personal eller förskolechefen har formell rätt att bryta mot reglerna så ser de helt enkelt mellan fingrarna och vips så har reglerna förlorat sin strikta tolkning. Vi har och har haft många liknande regler genom historien som man inte ska ta så bokstavligt, och detta är bara en till i raden av "regler som är riktlinjer".

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Okarlsson Okarlsson skrev:
Problemet är väl att reglerna är så strikta att alla förskolechefer medger så många undantag att reglerna inte blir regler. Ta exemplet med en förälder tar ledigt för att åka på jakt, åka på kompisresa, eller för att putsa om skorstenen. Ingen av dessa miljöer är passande för ett barn och därför måste enligt reglerna den andra föräldern vara ledig också. Alla föräldrar och personal inom förskolan jag pratat med ansikte mot ansikte i den här frågan jag tyckt att reglerna i sådana fall inte bör gälla. Eftersom varken personal eller förskolechefen har formell rätt att bryta mot reglerna så ser de helt enkelt mellan fingrarna och vips så har reglerna förlorat sin strikta tolkning. Vi har och har haft många liknande regler genom historien som man inte ska ta så bokstavligt, och detta är bara en till i raden av "regler som är riktlinjer".
Vilken tur du har då!

Här är dom inte så förstående och det var just det här jag menade att det är inte alltid lämpligt ha en 2-5åring där hemma.

Dvs det blir inget gjort!
Sedan gnälls det från höger och vänster varför man inte ordnat det här och det här.

Jag förstår också att man kan inte ha ett barn 15 dagar i sträck på förskola. Men är det för mycket begärt om barnet är t ex 2 dagar den veckan man själv råkar vara ledig.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om du är född -72 är du årsbarn med "Barnstugeutredningen" som samma år lanserade ordet förskola. "Dagis" har alltså hetat förskola sedan 1972. Och ja, min mamma är förskolelärare. :crysmile:
Hm...
Nej, din mamma är förskollärare.

S Stefan1972 skrev:
jo jag vet hur det är men det kändes lite luddigt med de som skrev ovan.............Förskoleklass kan ju också heta förskola ibland också men den är ju å andra sidan obiligatorisk numera så nä jag vet inte hur jag tänkte..........:rolleyes:
Förskola heter alltid förskola. Åldrarna 1-5.
Förskoleklass heter det året före "riktiga" skolstarten. Det år barnen fyller 6.
Så är det alltid.

kisumisu
E Emhej skrev:
Har inte läst hela tråden och orkar heller inte göra det med tanke på synen många här verkar ha. Jag jobbar i förskola och är utbildad förskollärare och önskar att alla som inte har en mer övergripande bild av hur det faktiskt funkar i verksamheten är tysta. Barngrupperna är överfulla och personalen går på knäna för att det inte hinns med allt vad det innebär. DÄRFÖR finns det regler som också bör följas av vårdnadshavare. Barnen ska inte vara på förskolan om föräldrarna är lediga, oavsett om det gäller husbygge eller om ni anser att ni behöver egentid, här gäller föräldraansvar. Ni som föräldrar är viktigast för era barn så sluta får det att låta som att förskolan ska ta över ansvaret bara för att ni betalar skatt och förskoleavgift. Förskolan är inte så livsviktig som nutida föräldrar verkar tro, visst finns det många fördelar med förskolan också men jag som är i verksamheten mer än 40h/veckan ser många barn som behöver sina föräldrar.
Ja det är inte rätt att barngrupperna ska vara så stora.

Men ibland är det bra att barnen får leka med jämnåriga.

Jag har ett barn som inte har några kompisar alls och tror just förskolan påverkade honom. Han fick aldrig kontakt med andra i hans ålder. Ett annat barn blev sur när storebror fick gå till skolan. En massa konflikter.

Det är inte alla som bor på en gata med massa andra barn de kan leka med.

Allt ska ju vara med måtta. Inte mår vi vuxna heller bra av att bara vara hemma!

Sedan kanske vi ska döpa om det till dagis. Eftersom det i bla din text verkar vara bara en förvaringsplats när man jobbar.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vilken tur du har då!

Här är dom inte så förstående och det var just det här jag menade att det är inte alltid lämpligt ha en 2-5åring där hemma.

Sedan gnälls det från höger och vänster varför man inte ordnat det här och det här.

Jag förstår också att man kan inte ha ett barn 15 dagar i sträck på förskola. Men är det för mycket begärt om barnet är t ex 2 dagar den veckan man själv råkar vara ledig.
Så deppigt att läsa sånt här. Hur kan de på kommunen inte fatta? Man får ju anta att ingen förälder är utan sitt barn mer än de anser nödvändigt, och de flesta av oss använder mindre förskoleresurser än vi har rätt till. Även de som tänjer på gränserna lite...

Henrik Nordlander skrev:
Varför skall de fuskas:

Håller med. Varför har man satt barn till världen? Den förskolan finns inte som är bättre eller viktigare än föräldrarna.
Det är i ytterst få fall som det bedöms att barnen mår bättre på förskolan än hemma. Och då pratar vi problematik i hemmet.
Det finns massor du kan lära ditt barn själv, och att bara umgås med sitt barn är värt miljoner för er relation i framtiden.
Viktigare än allt det där du ska passa på att göra när du lämnat ditt på förskolanbarn fast du själv är ledig...
I min kommun är det INTE ok att lämna barnen vid ledighet. Tack och lov.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
kisumisu
Okarlsson Okarlsson skrev:
Så deppigt att läsa sånt här. Man får ju anta att ingen förälder är utan sitt barn mer än de anser nödvändigt, och de flesta av oss använder mindre förskoleresurser än vi har rätt till. Även de som tänjer på gränserna lite...
Vad är deppigt?

Är det inte bättre att man är en utvilad förälder som orkar vara det. Har ju aldrig sagt att barnen ska vara på förskola 7 dagar i veckan...

Men går man i väggen med allt, är man då en bra förälder?

Ska barnen behöva bo i ett hus med en massa fel?

kisumisu kisumisu skrev:
Ja det är inte rätt att barngrupperna ska vara så stora.

Men ibland är det bra att barnen får leka med jämnåriga.

Jag har ett barn som inte har några kompisar alls och tror just förskolan påverkade honom. Han fick aldrig kontakt med andra i hans ålder. Ett annat barn blev sur när storebror fick gå till skolan. En massa konflikter.

Det är inte alla som bor på en gata med massa andra barn de kan leka med.

Allt ska ju vara med måtta. Inte mår vi vuxna heller bra av att bara vara hemma!

Sedan kanske vi ska döpa om det till dagis. Eftersom det i bla din text verkar vara bara en förvaringsplats när man jobbar.
Drar du inte alla över en kam nu?
Jag jobbar i alla fall på en förskola.

kisumisu kisumisu skrev:
Vilken tur du har då!

Förklara "det blir ingenting gjort".
??????

kisumisu kisumisu skrev:
Vilken tur du har då!

Ja. Naturligtvis.
Du "råkar" väl inte vara ledig?? Du ÄR ledig. Naturligtvis vill du väl umgås och fostra ditt barn själv så mycket du kan? Du har ju uppenbarligen satt barn till världen.

J JohanLun skrev:
Om föräldrarna jobbar olika tider är det väl inte orimligt att barnen får vara samma tid på dagis som om föräldrarna jobbar samma tider och banvaktar barnet när den andra tex handlar. Antag att den ena åkt hemifrån fem, den andra börjar jobba nio efter lämning på förskolan. Ska då den som jobbat på morgonen inte få göra ett ärende på väg från jobbet?

Jag antar att det för er som inte tycker det är ok att göra ett ärende på väg hem så är det inte ok att jobba övertid och ha barnen på dagis.

Vi brukar göra så vid sommarsenester att tex jag tar en dryg vecka i början ledigt med barnen när min fru jobbar och tvärtom i slutet. Vi hade kunnat ha 4 veckor gemensam semester men istället får barnen 6- 7 veckor semester. Betalar maxtaxa. Om jag sen tar igen några få timmar av dessa veckor har iallafall jag inte dåligt samvete. Vi har barnen kortare tid på dagis än vad vi betalar för och vad en synkron heltid 8-17 plus restid skulle ge. Vårt vrängande på tider gör att vi "bjuder" på minst en timme om dagen. Skulle jag själv både hämta och lämna de tider vi har på dagis skulle jag få jobba 2h kortare den dagen (händer ibland, då tar jag komptid eller jobbar på kvällen). Jag känner som sagt inte dåligt samvete när man vänder på detta någon gång. Men skillnad om man sätter det i system...
Inga problem med att göra enstaka korta ärenden före hämtning. Iallafall inte hos oss.
Har du fått kritik för detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.