225 522 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Underbart!!!!!Karlia skrev:
Som ensamstående med ett barn 12 dagar av 14 utnyttjade jag aldrig förskolan utöver arbetstid/studier. Vid renovering fick hon vara med bortsett från när det var olämpligt, då var hon med kompis eller morfar. En del fick vänta tills hon blev äldre, allt går inte att göra då barnen är små.
Med risk för att låta präktig, jag älskar henne och ville att hon skulle vara med mig så mycket som möjligt.
Hur ser reglerna ut i din kommun?tommib skrev:
Spännande.
Jag har inga problem med att lämna barnen på förskola när jag är ledig av olika anledningar.
Om det nu är så viktigt med förskola och pedagogisk verksamhet osv så får väl barnen också vara där i den jätteviktiga verksamheten oavsett om jag är ledig eller inte. Om det plötsligt inte var så viktigt, varför ska det då vara massa läroplaner, lång utbildning osv? Sett ur ett skatteperspektiv så är bemanningen samma oavsett om just min unge inte dyker upp idag. Variationen i barntäthet är sannolikt betydligt större pga sjukdom, speciellt så här års.
Mina barn har längtat till förskolan och trivs mycket bra där. De har sina kompisar där och vill vara där. Det blir oftast inte heldagar dock, vilket oftast resulterar i sura miner när man hämtar "för tidigt" vid 1545 eller så.
Ska vi väga in skatt och liknande i diskussionen så är jourkomp (min vanligaste anledning till att vara hemma) inarbetad tid på kvällar/nätter/helger och jag betalar definitivt skatt på den.
Hur gamla är dina barn?
Hur långa dagar har dom?
Tycker du verkligen att det är "tidig" hämtning 15.45? För ett barn?
Tidig hämtning för mig är två - halvtre.
Sen är det ju inte så att det är planerade aktiviteter för alla barn fem dagar i veckan hela dagarna. Så de missar inte så jättemycket om de skulle få vara med dig som är deras förälder. De får däremot massor av dig om du väljer och visar dem att du VILL vara med dem när du är ledig! Du väljer dem, du väljer inte bort dem. Det är det du gör när du lämnar på förskolan fast du inte jobbar.
Är glad att mina nu vuxna barn minns våra lediga dagar, och att vi gjorde saker tillsammans. Trots att jag sen skulle jobba hela helgen.
????????M MagHam skrev:Eftersom det i vårt samhälle bara är legitimerade pedagoger som är betrodda att indoktrinera - jag menar uppfostra och utbilda - våra barn, så borde väl dom flesta tycka att det är OK att barnen är på förskolan även om förälder är hemma... eller?
(undrar bara vem dom 56% som svarar nej representerar)
Oj vilken missuppfattning. Orkar inte ens lägga ner ord o tid på att förklara.
Vem har sagt till dig att det är så???
Det där känns mer som något du själv hittat på för att freda ditt samvete när du lämnar barn på förskolan trots att du är ledig.
Jag förstår.Okarlsson skrev:
Om nu en stor del av befolkningen har behov av en service så anser jag att det är kommunens plikt i många fall att erbjuda den. Jag tycker nog det är en skillnad på dels resursslöseri i onödan (typ onödig administration) som kostar enorma summor, och tjänsteutnyttjande som faktiskt kommer kommuninvånare till dels (som detta). Jag ser det hellre som högre användningsgrad, och om reglerna inte passar omvärlden så är det bannemig inte fel på omvärlden.
Du anser att lagar och regler är mest godtyckliga rekommendationer från någon klåpare. När man tycker att det är dags att byta panel på huset och inte vill betala någon annan att utföra arbetat så kan man utnyttja servicen man redan har rätt till för andra syften än de var avsedda för, för om en stor andel av befolkningen anser att det är ok så är det banne mig fel på systemet.
Skärp dig. Det är (för ***) inte kommunens ansvar att ombesörja barnpassning när föräldrarna städar, snickrar, dricker kaffe eller går och tränar.
Det är väldigt svart eller vitt här. Jag kan inte se problemet med att göra något ärende på vägen hem så länge man håller sig inom dom tiderna man satt upp. Vad tror ni barnen helst väljer, att stanna kvar på dagis och leka en kvart till för att sen kunna åka raka vägen hem eller bli hämtade den stunden tidigare och behöva åka med till Ica för att handla mjölk? Jag vet iallafall vad mina barn väljer. Våra fröknar uppmuntrar till och med oss att göra så även om vi skulle bli någon sena till hämtningen. De kan iofs. bero på att vi har turen att ha en stor del "barnskötare" som jobbat med detta i många år och vet hur verkligen ser ut istället för pk-utbildade pedagoger som knappt flyttat hemifrån.
Jag håller med om att man inte ska vara hemma i veckor och fixa med barnen på dagis men helt ärligt, det är väl förhoppningsvis ingen som spionerar på er så hur ska någon veta om ni tar en dag ledigt för att fixa något?
Jag håller med om att man inte ska vara hemma i veckor och fixa med barnen på dagis men helt ärligt, det är väl förhoppningsvis ingen som spionerar på er så hur ska någon veta om ni tar en dag ledigt för att fixa något?
Hmmm... Fast skulle du verkligen tycka att det vore ok att lämna dina barn om "vem som helst" kunde få arbete på förskola? Tänk liiite längre. Tänk dig att de på AF talar om för en arbetssökande att han måste söka den här tjänsten annars får denne inte längre stämpla. Ok. Personen söker, fast hen är helt ointresserad av barn. Kan ingenting om barn eller vad som krävs för en bra förskola.tommib skrev:
Nej, men pricipiellt har samhället uttryckt åsikten att det krävs tre års högskolestudier för att ta hand om barn 1-6 år, om det görs inom barnomsorgen. Annars kan vem som helst göra det. Faktum är att de som tycker att barnen ska stanna hemma om man är ledig anser att just vem som helst kan ta hand om barnen.
Personligen har jag mycket hellre en engagerad och varmhjärtad person på avdelningen än någon som gått tre år på universitet och kan rabbla innehållet i något grupparbete som gjordes men som inte tycker om barn egentligen.
Sen kanske det finns tre fyra sådana anställda på den förskolan, just pga att det är tufft att få tag på utbildad personal.
Helt ok?
Verkligen?
Jag är utbildad förskollärare, och betraktar mig trots det som varmhjärtad.
Lev väl.
Dessutom har inte förskollärare gått på universitet. Det är en högskoleutbildning.tommib skrev:
Nej, men pricipiellt har samhället uttryckt åsikten att det krävs tre års högskolestudier för att ta hand om barn 1-6 år, om det görs inom barnomsorgen. Annars kan vem som helst göra det. Faktum är att de som tycker att barnen ska stanna hemma om man är ledig anser att just vem som helst kan ta hand om barnen.
Personligen har jag mycket hellre en engagerad och varmhjärtad person på avdelningen än någon som gått tre år på universitet och kan rabbla innehållet i något grupparbete som gjordes men som inte tycker om barn egentligen.
Sen rabblar vi sällan gamla grupparbeten... Fniss...
Jag har aldrig lämnat barnen på förskola när jag arbetat. (nu är dom f ö tonåringar)L Lenamajan skrev:
Min fru har varit arbetslös eller studerat så dom har varit hemma säkert 75% av tiden fram till obligatoriska grundskolan.
Det är du som inte kan läsa in en samhällsvetenskaplig reflektion, utan tolkar texten som att jag pratar för mig själv.
I många fall hör FK av sig i dagsläget för att kolla VABBersättningar. Så det kan man "åka dit på" redan idag.L Lane skrev:läste att man nu automatiskt skulle samköra arbetsgivares uppgifter om vab med FK för att upptäcka fusk. Dvs att du jobbat men tagit ut ersättning. Det är nog bara en tidsfråga innan man samkör arbetsgivarens uppgifter även med förskolans närvaro och man får betala straffavgift för de dagar man lämnat och varit ledig. Det är nog några år kvar, men det kommer säkerligen.
Sen kommer det med säkerhet att samköras inom en snar framtid. Men det är väl bara bra? Man vill väl inte ta ut ersättning för vård av sjukt barn samtidigt som man lämnar sitt barn på förskolan och ägnar dagen åt något som man hellre vill göra än att jobba?
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Vi har världens högsta skatter (Nu har vi faktiskt hoppat ner någon pinne pga slopad värnskatt) och betalar avgift för att ha barnen på dagis. Ser inget moraliskt problem med att gör så, dock ska man såklart minimera exponeringen. Det är en korrektionsanstalt som ger fel värderingar så att säga
Nej.S SueCia skrev:Helt OK!
Du har betalt för platsen på heltid MÅNGA ggr om ifall du jobbar o har en normal lön, så länge kommuner kan lägga en halv miljon kr rakt ner i fickan på en konsult för att ställa sig på torget o spela in stadens ljudprofil med en mikrofon så betalar vi alldeles för mkt skattoch det inkluderar såklart barnomsorgen.
Det du betalar för platsen motsvarar ca 15-20% av den reella kostnaden.
Sen att du tjänar bra och betalar skatt. Tja, det finns det många som också gör fast de inte använder sig av barnomsorgen.
Alla skattebetalare är alltså med och betalar barnomsorgen, även de som inte nyttjar den. Så din tes om att man betalat sin plats många gånger om är direkt felaktig.
Ur samhällets perspektiv kan det inte vara lätt med dylika intressekonflikter.
Denna chans till att PK-fostra barn i det som AndersMalmgren så träffande kallar "korrektionsanstalt" kostar ju samtidigt en jäkla massa pengar.
Denna chans till att PK-fostra barn i det som AndersMalmgren så träffande kallar "korrektionsanstalt" kostar ju samtidigt en jäkla massa pengar.
Du inleder med lite allmänt skatt-gnäll och avslutar med sensmoralen att det inte är något större problem att belasta systemet utöver vad det är designat för.AndersMalmgren skrev:
Logiken bakom hur du kommit fram till denna slutsats lyser med sin frånvaro...