225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
För att återgå till ämnet, visst i vissa samhällsskikt typ samma som uppskattar Staffan och Krister kanske man sagt negerboll. Men dagis är ett mycket mer vedertaget begrepp
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag skrev allmänskola - grundskola, inget annat. Du skriver: "Förskola och dagis ligger långt ifrån varandra när det gäller tankesätt."B Byggdjuret skrev:Man kan välja att tolka allt som man själv vill. Jag har aldrig sagt att du inte får Säga dagis. Jag själv säger det. Men även om ett ord används så innebär det inte att det är automatiskt rätt. Du får väldigt gärna säga dagis om du vill jag bryr mig inte. Jag tycker inte att man behöver bråka för att folk säger dagis. Mitt yrke brukar folk säga fel. Jag bryr mig inte.
Folk börjar säga förskola mer och mer. Men det blir väl så att när vår generation dör ut försvinner dagis. Du får gärna säga dagis om du vill. Men det är inte idag ett korrekt namn på förskolan. Förskola och dagis ligger långt ifrån varandra när det gäller tankesätt.
Men det finns många ställen som bytt namn men där folk fortfarande säger det gamla namnet. Vad säger saol om sådant?
Acceptera att det inte heter dagis och det är dags att lära oss att säga rätt oavsett saol. Byter Skolverket namn på lågstadiet så måste vi lärs oss nånting nytt. Man kan inte gömma sig bakom saol och säga att man får säga så. Om du byter namn är det okej om jag fortsätter å kalla dig för ditt gamla namn? Saol skulle väl skriva synonymt med men är det okej för dig att alla fortsätter säga ditt gamla namn?
Begreppen förskola och daghem är det som jämförs.
Men du fortsätter bara att påstå att språk inte är levande. Det går helt enkelt inte att påstå att ett ord inte betyder vad folk menar att det betyder, att det är fel.
Det finns en man som heter Fredrik Lindström, han gjorde tidigare en tv-serie som hette "Värsta språket". (15-20 år sedan) Vad betydde "Värsta språket" för 50 år sedan? (sämsta språket)
Vad betyder det även nu? (bästa språket).
Han tar upp ordet dagis i ett av avsnitten, leta upp det. Han har även berättat hur han blivit rättad vid dagislämning. Vet dock ej om han snickrade hemma något efter dagislämningen.
Nu leder han På Spåret. Jag håller fullständigt med, språk är föränderligt och levande.
Sedan cirka 20 år tillbaks säger vissa "det är grymt", "det är fett", det har en annan betydelse i vardagsspråk nu än sin ursprungliga betydelse. Det är inte fel.
Barnen pratar om "life hacks", jag rättar dem inte och säger att det heter "husmorstips", att "life hacks" är fel, eftersom det inte är fel, folk har kommit överens om vad det betyder.
Men vet du vad? Jag älskar när dessa "ordet-dagis-motståndare" debatterar detta ord dagis på nätet år efter år. Ledamoterna på Svenska Akademin brukar kolla hur frekvent olika ord används och det blir ju bara ännu mer med dessa diskussioner, så inte försvinner det än så länge, det fortsätter än så länge ha sin vardagliga betydelse.
Redigerat: