225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Det är inte okej, om man är dagistaliban. Tror inte vi kommer längre i fråganR RSRC skrev:Hej. Det där med att rycka en balk blev kanske obegripligt. Sorry. Jag menade bokstavligen. Jobbar hemma. har lite svårt att hålla disciplinen så jag tar liksom rast ibland och renoverar då på huset. I detta fall tar ner och stärker upp med takbalkar. Det där med röka var bara ett problematiserande hur snett det ibland slår. om man tex är rökare så har man ofta åtminstone 6 cigaretter dagtid och således går man ut och tar dessa a 10 minuter. Det var dessa jag (utan att provocera) refererade till när jag menar att man kan ju hinna renovera lite istället men ändå sköta jobbet. Ursäkta min otydlighet. Detta med vab, jobb i hemmet osv är ju känsligt. Det viktiga är väl att man inte är 100 % ledig och samtidigt åberopar barnomsorg.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det finns två sorters dagistalibaner, den ena sorten är de människor som tror att de står över Svenska Akademin och som vill ha ett förbud mot att dagis ska betyda förskola, vilket det ju just gör ☺B Byggdjuret skrev:
Den andra sortens dagistaliban är de som vill ha ett förbud mot att föräldrar slår in minsta lilla spik medan barnet är på dagis
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Problemet med dagis talibanen som är bokstavstroende till ordlistan är att de missar en del av världen. Och lever kvar i en värld vi andra redan lämnat för länge sedan. Sedan många år är dagis utbytt mot förskola. Det finns folk som fortfarande säger kindergarten... I samma lista finns även ogooglebart.H Husbuset skrev:Det finns två sorters dagistalibaner, den ena sorten är de människor som tror att de står över Svenska Akademin och som vill ha ett förbud mot att dagis ska betyda förskola, vilket det ju just gör ☺
Den andra sortens dagistaliban är de som vill ha ett förbud mot att föräldrar slår in minsta lilla spik medan barnet är på dagis
Men de har väl aldrig ens kallats kindergarten i Sverige? Det används fortfarande flitigt i andra länder.B Byggdjuret skrev:Problemet med dagis talibanen som är bokstavstroende till ordlistan är att de missar en del av världen. Och lever kvar i en värld vi andra redan lämnat för länge sedan. Sedan många år är dagis utbytt mot förskola. Det finns folk som fortfarande säger kindergarten... I samma lista finns även ogooglebart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/KindergartenRkarlsson skrev:
Verksamheten kom från Tyskland och svenska språket var mycket influerat av tyska fram till andra världskriget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Eftersom flera benämningar förekom så kan det ju ha vara olika ord i olika delar av landet. Jag tror att jag hörde det som barn av mormor eller farmor och mamma fick berätta vad hon menade.
Jodå, jag lever. När jag var liten gick jag i kindergarten. Men jag tror att det beror på var i landet man är. Jag växte upp i Skåne, det var kanske vanligare där.Rkarlsson skrev:
Jag är med uppväxt i Skåne. Farfar utanför Ljungbyhed. De nyttjade förvisso inget sådant då bara han arbetade. Men han har aldrig sagt just det =)L Lenamajan skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det har funnits i Sverige. Jag haft kollegor som pratat om kindergarten.
Får kolla med frugan imorgon hur länge det fanns
Får kolla med frugan imorgon hur länge det fanns
Om man studerar svenska några år på universitetet förstår man att språket förändras ideligen, om man inte har förstått det tidigare. Ord ändrar betydelse hela tiden, kolla vilka ord ordet "pedagog" härstammar ifrån. Etymologi kallas det.B Byggdjuret skrev:Problemet med dagis talibanen som är bokstavstroende till ordlistan är att de missar en del av världen. Och lever kvar i en värld vi andra redan lämnat för länge sedan. Sedan många år är dagis utbytt mot förskola. Det finns folk som fortfarande säger kindergarten... I samma lista finns även ogooglebart.
"Mobil" är inte längre enbart betydelsen något som rör sig, utan vi vet att det ofta handlar om en mobil telefon. Dagis är numera synonymt med förskola om vi pratar om nutid.