225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Problemet är att det var många år sedan dagis försvann. Det heter förskola. Att då säga dagis är felaktigt. Då dagis är slang för daghem. Daghem försvann för länge sedan. Att många fortfarande säger dagis gör det inte mer rätt. Saol tar med ord som fortfarande används. Det innebär inte att det är rätt. Jag säger dagis själv många gånger men försöker bli bättre.H Husbuset skrev:Om man studerar svenska några år på universitetet förstår man att språket förändras ideligen, om man inte har förstått det tidigare. Ord ändrar betydelse hela tiden, kolla vilka ord ordet "pedagog" härstammar ifrån. Etymologi kallas det.
"Mobil" är inte längre enbart betydelsen något som rör sig, utan vi vet att det ofta handlar om en mobil telefon. Dagis är numera synonymt med förskola om vi pratar om nutid.
Jag har inget emot att man säger dagis. Men att försvara ett ord som egentligen är fel... Dagis finns inte kvar. Ordet lever kvar.
Vad tröttsamt. Daghem finns inte kvar. Dagis betyder nuförtiden förskola. Det är Svenska Akademin som ger ut Saol, de har koll på språket. Det är svenska folket som styr vad ord betyder oavsett vad du tycker. Språk är lefvande oavfsett vad du personligen anser att ordh skola betydha.B Byggdjuret skrev:Problemet är att det var många år sedan dagis försvann. Det heter förskola. Att då säga dagis är felaktigt. Då dagis är slang för daghem. Daghem försvann för länge sedan. Att många fortfarande säger dagis gör det inte mer rätt. Saol tar med ord som fortfarande används. Det innebär inte att det är rätt. Jag säger dagis själv många gånger men försöker bli bättre.
Jag har inget emot att man säger dagis. Men att försvara ett ord som egentligen är fel... Dagis finns inte kvar. Ordet lever kvar.
Nu är det samhället som har bestämt att det heter förskola så vad du, jag eller någon annan tycker är ovidkommande.H Husbuset skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Som sagt jag kan inte rå för att det heter förskola idag. Det är inte jag som bestämt det. Samtidigt som förskolan dök upp försvann dagis. Så enkelt är det. Att vi fortfarande säger dagis innebär inte att det är rätt. Eftersom vi fortfarande använder ordet så finns det kvar, uttrycket dagis finns kvar. Men dagis som institution finns inte kvar. Men som jag skrivit många gånger du får säga dagis om du vill.H Husbuset skrev:
Jag gör det. Men det är inte rätt. Vill du veta vad som är rätt besök. Ne eller Wikipedia.
Och skolan heter inte plugget, och universitetet heter inte skolan, och professorn på universitetet heter inte lärare, men ändå har jag aldrig hört någon protestera om någon av dem.
(men att som anställd på universitet kalla studenter för elever är inte ok, och görs inte heller)
(men att som anställd på universitet kalla studenter för elever är inte ok, och görs inte heller)
Va? Det är ingen som har sagt att förskola inte finns. Dagis är en vardaglig synonym för förskola, oavsett hur många tjuriga förskollärare som mailbombar insändarsidor, tidningsredaktioner och svenska-akademin-ledamoter och rasar på internetforum att dagis enbart betyder daghem. Dessa personer gör åtlöje åt förskolläraryrket. Förskolan är ju en grogrund för barns språk - ett levande språk - då kan man inte hålla på att förbjuda ord.tttomten skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Negerboll har aldrig varit ett vedertaget namn på chokladboll/kokosboll iallafall inte under mina 40 år. Det är en myt, kanske det förekommer i obygden. Dagis däremot är ett helt vanligt namn på förskola. Går inte jämföra i någon form.B Byggdjuret skrev:Problemet med dagis talibanen som är bokstavstroende till ordlistan är att de missar en del av världen. Och lever kvar i en värld vi andra redan lämnat för länge sedan. Sedan många år är dagis utbytt mot förskola. Det finns folk som fortfarande säger kindergarten... I samma lista finns även ogooglebart.
edit: Dock tror jag den funnits med i akademin men tagits bort?
Varken NE eller Wiki är språkledande. Lyssna på Fredrik Lindström, man kan säga att han är en fena på språk, man kan inte förbjuda ord, språket är levande.B Byggdjuret skrev:Som sagt jag kan inte rå för att det heter förskola idag. Det är inte jag som bestämt det. Samtidigt som förskolan dök upp försvann dagis. Så enkelt är det. Att vi fortfarande säger dagis innebär inte att det är rätt. Eftersom vi fortfarande använder ordet så finns det kvar, uttrycket dagis finns kvar. Men dagis som institution finns inte kvar. Men som jag skrivit många gånger du får säga dagis om du vill.
Jag gör det. Men det är inte rätt. Vill du veta vad som är rätt besök. Ne eller Wikipedia.
Så enligt din logik; om Skolverket skulle byta namn på grundskolan och kalla den för allmänskolan istället samt ändra läroplanen och förlänga allmänlärarutbildningen då skulle man inte kunna kalla allmänskolan för plugget längre? Jo, om folket vill det, så blir det så.
Jodå!AndersMalmgren skrev:
Negerbollar gjorde min mamma på sextio och sjuttiotalet (i obygden Göteborg). Hade jag bett henne göra chokladbollar, hade hon sagt -"vad för något"?
Du är helt enkelt för liten Malmberg. Eftersom du tog dina första steg på åttiotalet (när jag knegade på Manhattan
På sextiotalet hette det lekskola, eller lekis. Där gick jag tre timmar varje vardag, i en strikt könsuppdelad miljö. Flickorna höll till i "Dockvrån", där de ägnade sig åt hemmafrusysslor, såsom matlagning, passning av barn, städning och annat fruntimmersgöra. Vi pojkar utförde däremot manliga sysslor likt, snickrande vid hyvelbänken, byggande, grävande i sandlådan med handjagad "grävmaskin". Ibland var vi också "vakthundar" som skyddade de värnlösa tjejerna från faror.
Mörkhyade afrikaner kallades för "Negrer" eftersom de var svarta. På samma sätt som Inuiter, kallades "Eskimåer". Amerikas urinnevånare för "Indianer" etc... På inget sätt var dessa epitet nedsättande, utan dåtidens vokabulär. Vi kallade även lama för "invalider" av samma orsak. likadant med mindre begåvade... Språket förändras, och vi med det. Om tjugo år när även Malmberg blivit lite världsvan, uppstår säkert samma diskussion igen -"det heter inte färgad. Det heter världsmedborgare från Afrika"!!! Så låt "dagis" kallas för dagis, eller vad som helst. Så länge alla begriper, spelar det ingen roll. Och vill någon bli stött (kränkt). Ja, låt den bli det då.
Själv ber jag fortfarande om en Negerboll på konditorier, utan att någon expedit någonsin reagerat överhuvudtaget.
Det finns dock andra, helt otidsenliga ord som konstigt nog inte är det minsta kontroversiella. Som "banda". Trots att bandspelaren försvann för längesedan. När kommer moralpaniken mot denna avart?
Morsan läste även högt ur böckerna om Eskimåtrollet Plupp. Helt utan rasistiska tankar.
Staffan
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Man kan välja att tolka allt som man själv vill. Jag har aldrig sagt att du inte får Säga dagis. Jag själv säger det. Men även om ett ord används så innebär det inte att det är automatiskt rätt. Du får väldigt gärna säga dagis om du vill jag bryr mig inte. Jag tycker inte att man behöver bråka för att folk säger dagis. Mitt yrke brukar folk säga fel. Jag bryr mig inte.H Husbuset skrev:Varken NE eller Wiki är språkledande. Lyssna på Fredrik Lindström, man kan säga att han är en fena på språk, man kan inte förbjuda ord, språket är levande.
Så enligt din logik; om Skolverket skulle byta namn på grundskolan och kalla den för allmänskolan istället samt ändra läroplanen och förlänga allmänlärarutbildningen då skulle man inte kunna kalla allmänskolan för plugget längre? Jo, om folket vill det, så blir det så.
Folk börjar säga förskola mer och mer. Men det blir väl så att när vår generation dör ut försvinner dagis. Du får gärna säga dagis om du vill. Men det är inte idag ett korrekt namn på förskolan. Förskola och dagis ligger långt ifrån varandra när det gäller tankesätt.
Men det finns många ställen som bytt namn men där folk fortfarande säger det gamla namnet. Vad säger saol om sådant?
Acceptera att det inte heter dagis och det är dags att lära oss att säga rätt oavsett saol. Byter Skolverket namn på lågstadiet så måste vi lärs oss nånting nytt. Man kan inte gömma sig bakom saol och säga att man får säga så. Om du byter namn är det okej om jag fortsätter å kalla dig för ditt gamla namn? Saol skulle väl skriva synonymt med men är det okej för dig att alla fortsätter säga ditt gamla namn?
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
haha, korvryttare på ManhattanStaffan2000 skrev:
Jodå!
Negerbollar gjorde min mamma på sextio och sjuttiotalet (i obygden Göteborg). Hade jag bett henne göra chokladbollar, hade hon sagt -"vad för något"?
Du är helt enkelt för liten Malmberg. Eftersom du tog dina första steg på åttiotalet (när jag knegade på Manhattan) stapplade du rakt in i det korrekta Sverige. Och det är nog tur för dig. För hade du på sjuttiotalet, raljerat om dina överlägsna gener och din rätt att skryta för "grabbarna" på krogen, samtidigt som dina ungar gick på dagis, hade du åkt på en knogmacka du sent skulle glömma.
På sextiotalet hette det lekskola, eller lekis. Där gick jag tre timmar varje vardag, i en strikt könsuppdelad miljö. Flickorna höll till i "Dockvrån", där de ägnade sig åt hemmafrusysslor, såsom matlagning, passning av barn, städning och annat fruntimmersgöra. Vi pojkar utförde däremot manliga sysslor likt, snickrande vid hyvelbänken, byggande, grävande i sandlådan med handjagad "grävmaskin". Ibland var vi också "vakthundar" som skyddade de värnlösa tjejerna från faror.
Mörkhyade afrikaner kallades för "Negrer" eftersom de var svarta. På samma sätt som Inuiter, kallades "Eskimåer". Amerikas urinnevånare för "Indianer" etc... På inget sätt var dessa epitet nedsättande, utan dåtidens vokabulär. Vi kallade även lama för "invalider" av samma orsak. likadant med mindre begåvade... Språket förändras, och vi med det. Om tjugo år när även Malmberg blivit lite världsvan, uppstår säkert samma diskussion igen -"det heter inte färgad. Det heter världsmedborgare från Afrika"!!! Så låt "dagis" kallas för dagis, eller vad som helst. Så länge alla begriper, spelar det ingen roll. Och vill någon bli stött (kränkt). Ja, låt den bli det då.
Själv ber jag fortfarande om en Negerboll på konditorier, utan att någon expedit någonsin reagerat överhuvudtaget.
Det finns dock andra, helt otidsenliga ord som konstigt nog inte är det minsta kontroversiella. Som "banda". Trots att bandspelaren försvann för längesedan. När kommer moralpaniken mot denna avart?
Morsan läste även högt ur böckerna om Eskimåtrollet Plupp. Helt utan rasistiska tankar.
[bild]
Staffan
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Det är nog en klassfråga, jag är uppväxt i Ålsten, Bromma, där sade man inte negerboll. Såg heller inte min första invandrare förrän i övre tonåren.
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Göteborg på 60- och 70-talet. fyfan, det förklarar liteStaffan2000 skrev:
Jodå!
Du är helt enkelt för liten Malmberg. Eftersom du tog dina första steg på åttiotalet (när jag knegade på Manhattan) stapplade du rakt in i det korrekta Sverige. Och det är nog tur för dig. För hade du på sjuttiotalet, raljerat om dina överlägsna gener och din rätt att skryta för "grabbarna" på krogen, samtidigt som dina ungar gick på dagis, hade du åkt på en knogmacka du sent skulle glömma.
[bild]
Staffan