225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja... du har rätt jag har inte presenterat några undersökningar.P Pin skrev:Miljön är inte bortförklarad, det står att den har stor betydelse. Men det är en villfarelse att arvet har väldigt liten påverkan.
Jag hittade dessa länkar via en snabb googling på telefonen. Du får gärna komma med fakta som styrker din tes att miljön är dominerande faktorn. Det du ger är anekdotiska exempel som inte visar vare sig det ena eller det andra, inte ens rörande de personer du skriver om.
Men vad tror du händer om du placerar ett barn med rätt gener hos den asociala familjen som avskyr skolan. Arbete är bara jobbigt...de jobb man har är längsmed löpande band. Inga ambitioner alls.
Sen placerar du barnet från den asociala familjen hos den sociala familjen där högskoleutbildning är normalt. Man har ett jobb man trivs med och ambitioner att komma någon vart.
Vad tror du händer? Extremfall ja visst. Men enligt dina källor är det inte lönt att göra något med ett barn som hamnat snett om det har med arv att göra.
Jag tror absolut att arv spelar in. Men miljön spelar in ännu mer. Det är bara att fundera själv.
Om man tar förskolan som ett passande exempel så brukar man säga att man får de barnen man förtjänar. Egentligen handlar det om att man skapar hur gruppen blir. Du vet inte vilka barn du får. Men du bygger upp gruppen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Som vi säger i min bransch, skit in, skit ut. Mao om datat som kommer in i systemet är av låg kvalitet spelar det ingen roll hur mycket man försöker fixa upp det i sitt system, det kommer spotta ut skit.B Byggdjuret skrev:Tja... du har rätt jag har inte presenterat några undersökningar.
Men vad tror du händer om du placerar ett barn med rätt gener hos den asociala familjen som avskyr skolan. Arbete är bara jobbigt...de jobb man har är längsmed löpande band. Inga ambitioner alls.
Sen placerar du barnet från den asociala familjen hos den sociala familjen där högskoleutbildning är normalt. Man har ett jobb man trivs med och ambitioner att komma någon vart.
Vad tror du händer? Extremfall ja visst. Men enligt dina källor är det inte lönt att göra något med ett barn som hamnat snett om det har med arv att göra.
Jag tror absolut att arv spelar in. Men miljön spelar in ännu mer. Det är bara att fundera själv.
Om man tar förskolan som ett passande exempel så brukar man säga att man får de barnen man förtjänar. Egentligen handlar det om att man skapar hur gruppen blir. Du vet inte vilka barn du får. Men du bygger upp gruppen.
Som jag skrev i första kommentaren så har jag själv också svårt att acceptera att arv har så stor del av påverkan, så jag förstår att du också har det. Men vad vi tror och tycket förändrar inte fakta.B Byggdjuret skrev:Tja... du har rätt jag har inte presenterat några undersökningar.
Alla har inte kapacitet att bli världsmästare eller nobelpristagare, men även de som har kapacitet att bli nobelpristagare kan bli uteliggare. De allra flesta har nog intelligens nog att ta relativt kvalificerade jobb om de får rätt utbildning och stimulans. Men det finns samtidigt troligen inte ett behov av en otrolig mängd hjärnkirurger eller partikelfysiker. Några med hög intelligens kan vara totalt oförmögna att göra något praktiskt eller socialt.
Jag tror ändå på att en bra skola som tar tillvara på de styrkor barnen visar kan se till att de flesta kan få ett liv där de kan hitta något de är tillräckligt bra på för att bidra till samhället på ett positivt sätt.
Jag är övertygad om att någon extremt intelligent och motiverad kan göra en klassresa trots riktigt dåliga förutsättningar, men att den mindre intelligenta med utmärkt förspänt kan få jobb med hög lön trots medelmåttig prestation.
Jag tycker "fotbollsträningstänket" med bara elitsatsning vore extremt fel för skolan (och är även för sporten). Samtidigt är det inte fel att ha en bana för de som visar extrem talang att få "köra om" de som måste hålla ett lägre tempo. Men de kommer klara av att "avancera" själva i stor utsträckning. Våra skattemedel bör dock främst gå till att den stora massan ska göra ett så bra jobb det går. Samhället kan inte funka med 10% högpresterande och resten arbetslösa.
Jag tror ändå på att en bra skola som tar tillvara på de styrkor barnen visar kan se till att de flesta kan få ett liv där de kan hitta något de är tillräckligt bra på för att bidra till samhället på ett positivt sätt.
Jag är övertygad om att någon extremt intelligent och motiverad kan göra en klassresa trots riktigt dåliga förutsättningar, men att den mindre intelligenta med utmärkt förspänt kan få jobb med hög lön trots medelmåttig prestation.
Jag tycker "fotbollsträningstänket" med bara elitsatsning vore extremt fel för skolan (och är även för sporten). Samtidigt är det inte fel att ha en bana för de som visar extrem talang att få "köra om" de som måste hålla ett lägre tempo. Men de kommer klara av att "avancera" själva i stor utsträckning. Våra skattemedel bör dock främst gå till att den stora massan ska göra ett så bra jobb det går. Samhället kan inte funka med 10% högpresterande och resten arbetslösa.
En ofta helt avgörande faktor för att få en bra karriär, kallas: -kontakter. Utan dem, är uppförsbacken brant även för den mest begåvade, medans den välutbildade ointelligensen med rätt känningar, kan komma hur långt som helst.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Skillnaden mellan dig och mig är att du accepterar den fakta du hittar och funderar inte mer.P Pin skrev:
Själv funderar jag mer än bara accepterar den fakta du hittat. Eftersom jag inte tror på det då det inte stämmer överens med min erfarenhet så accepterar jag inte.
Vilket spännande liv du måste få då och då. Nästan avundsjuk. Lite som gubben som ville få bort stoppskylten vid korsningen eftersom det aldrig var några trafikolyckor. Samma sak med säkerhetsbältet, det hjälper ju inte mig i mitten av en sjö...B Byggdjuret skrev:
Historiskt sett ska vi uppskatta folk av er typ, det är därför vi andra fick lära oss att det är farligt att stå nära stup och att krama skorpioner.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu får du gärna förklara hur stoppskyltar och skorpioner passar in bland arv och miljö på människor.J Jocke Best skrev:Vilket spännande liv du måste få då och då. Nästan avundsjuk. Lite som gubben som ville få bort stoppskylten vid korsningen eftersom det aldrig var några trafikolyckor. Samma sak med säkerhetsbältet, det hjälper ju inte mig i mitten av en sjö...
Historiskt sett ska vi uppskatta folk av er typ, det är därför vi andra fick lära oss att det är farligt att stå nära stup och att krama skorpioner.
Suck läs allt innan du svarar
Hur vet du det? Jag har funderat på detta i 30 år, det började när jag läste några kurser i filosofi. Jag har svängt från miljö till arv efter att tagit del av forskning senaste åren.B Byggdjuret skrev:
Hur har dina egna funderingar sett ut de senaste decennierna, har du (om)värderat din uppfattning eller är den cementerad av dina egna erfarenheter som kanske varken är representerativa eller på något sätt välgrundade vad gäller tex kausalitet?
Du får ha vilken uppfattning du vill själv om arv och miljö, men du kan inte dra slutsatser om hur jag accepterar fakta baserat vad du läst i den här tråden.
Suck självB Byggdjuret skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Nu snurrade du till det rejält.J Jocke Best skrev:Vilket spännande liv du måste få då och då. Nästan avundsjuk. Lite som gubben som ville få bort stoppskylten vid korsningen eftersom det aldrig var några trafikolyckor. Samma sak med säkerhetsbältet, det hjälper ju inte mig i mitten av en sjö...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men den här gången fick jag en ordentlig förklaring och det uppskattas. Då ber jag om ursäkt för mitt senaste inlägg Men håll med om att din bakteriolog inte var direkt bra artikel...P Pin skrev:Hur vet du det? Jag har funderat på detta i 30 år, det började när jag läste några kurser i filosofi. Jag har svängt från miljö till arv efter att tagit del av forskning senaste åren.
Hur har dina egna funderingar sett ut de senaste decennierna, har du (om)värderat din uppfattning eller är den cementerad av dina egna erfarenheter som kanske varken är representerativa eller på något sätt välgrundade vad gäller tex kausalitet?
Du får ha vilken uppfattning du vill själv om arv och miljö, men du kan inte dra slutsatser om hur jag accepterar fakta baserat vad du läst i den här tråden.
Hon hänvisade inte till några källor
Redigerat: