Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
And...

• Person med grått hår äter popcorn entusiastiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lenamajan skrev:
Självklart har miljön under uppväxten betydelse. Kolla forskning.
Men jag undrar om du ännu förstått skillnaden på sorg och depression /utbrändhet? Du verkade dra allt över en kam. Möjligtvis beror även detta på okunskap och en konservativ inställning.
Uppväxten har betydelse, men större betydelse har genetiken, enligt forskningen

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Du jobbar inom spelundustrin?
Har flera olika ventures, ett är VR

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
P Pin skrev:
Uppväxten har betydelse, men större betydelse har genetiken, enligt forskningen
Exakt jag säger inte att uppväxt och miljö inte har inverkan men genetik är överlägset största faktorn. Om någon forskare säger annat är de politiska

Lite roligt det där, Anna Kinberg Batra hade ju rätt när hon sade att lantisar är dummare är stockholmare, forskning har visat att smarta flyttar till storstäderna i större utsträckning, bättre dagisvilkor lockar smarta helt enkelt :)

Redigerat:
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite roligt det där, Anna Kinberg Batra hade ju rätt när hon sade att lantisar är dummare är stockholmare, forskning har visat att smarta flyttar till storstäderna i större utsträckning, bättre dagisvilkor lockar smarta helt enkelt :)
Tråkigt att ni kanske kommer i karantän, och att ni är beroende av hela landet. Då kan du sitta i din lilla lägenhet i vasastan din mupp.
Roliga är att sthlmare vill bo på landet på sommaren, de är inte välkomna om de tänker som er =)

BirgitS
Exakt jag säger inte att uppväxt och miljö inte har inverkan men genetik är överlägset största faktorn. Om någon forskare säger annat är de politiska
Så om man inte håller med din lekmannaåsikt så är allt man gör politiskt och endast de som håller med dig är opolitiska?
Du vet alltså alltid bäst om allting?

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att Anders Malmgren alltid vet och kan allra bäst om allting och alla i hela universum, såväl levande varelser som döda ting, har väl framgått tydligt sedan länge?

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Så om man inte håller med din lekmannaåsikt så är allt man gör politiskt och endast de som håller med dig är opolitiska?
Det går som en röd tråd genom Malmbergs "resonemang"! Det är därför jag trodde att han var ett påhitt av en finnig tonåring med mindervärdighetskomplex.
Innan han fick reda på att hans dagis tillåter föräldrarnas hobbyaktiviteter, ansåg han att det var helt rätt att han fuskade. Med motiveringen att det finns större parasiter än han själv. Ett bisarrt resonemang av så enastående gener.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det går som en röd tråd genom Malmbergs "resonemang"! Det är därför jag trodde att han var ett påhitt av en finnig tonåring med mindervärdighetskomplex.
Innan han fick reda på att hans dagis tillåter föräldrarnas hobbyaktiviteter, ansåg han att det var helt rätt att han fuskade. Med motiveringen att det finns större parasiter än han själv. Ett bisarrt resonemang av så enastående gener.
Jag har aldrig ansett det är fusk eftersom man är schemalagd och betalar för att vara där 40 timmar i veckan

• Gilla
erkka
  • Laddar…
I världen är det konsensus, det är bara i lilla vänstersverige man vägrar acceptera att vi föds med villkoren redan satta. Men det finns en del svenska forskare som går från skocken, tex

– Femtio procent av personligheten är genetiskt betingad. När det gäller vissa specifika karaktärsdrag, som intelligens, är ärftligheten ännu högre, säger Agnes Wold

Staffans2000
betalar för att vara där 40 timmar i veckan
Fel!
Du betalar för den förväntade tiden. De fyrtio timmarna är bara en teoretisk kalkyl. När budgeten görs, grundas den på ert egentliga utnyttjande av lekis. Låt oss säga att de överlägsna generna och andras ungar, parkeras trettiosju timmar i veckan, så görs budgeten naturligtvis efter de faktiska omständigheterna. Och det är det du betalar för. Allt överutnyttjande genom fusk, blir då en extra kostnad. Det borde du fatta, som driver ett företag.

Staffan

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I världen är det konsensus, det är bara i lilla vänstersverige man vägrar acceptera att vi föds med villkoren redan satta. Men det finns en del svenska forskare som går från skocken, tex
Agnes Wold som är läkare och professor i bakteriologi?
Nog för att hon kan mycket men det låter inte som rätt person som källa för något som gäller geners och miljöns påverkan på ett barns utveckling.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes_Wold

Sverige är inte unikt när det gäller kunskapen om att miljön påverkar hur man blir som vuxen, inkl. IQ och liknande.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel!
Du betalar för den förväntade tiden. De fyrtio timmarna är bara en teoretisk kalkyl. När budgeten görs, grundas den på ert egentliga utnyttjande av lekis. Låt oss säga att de överlägsna generna och andras ungar, parkeras trettiosju timmar i veckan, så görs budgeten naturligtvis efter de faktiska omständigheterna. Och det är det du betalar för. Allt överutnyttjande genom fusk, blir då en extra kostnad. Det borde du fatta, som driver ett företag.

Staffan
Korrekt.

L Lenamajan skrev:
Många säger numera "föris"!! Kärt barn har många namn. Ingen mening att hetsa upp sig.
Precis, det är just det jag menar, ingen mening att hetsa upp sig. Personligen gillar jag inte ordet föris, men skulle inte "rätta" någon som säger föris, eftersom en del anser att det är en synonym till förskola och då blir ju även det ordet rätt.
Men har just varit med om folk som säger "det heter inte dagis, det heter föris" och så kommer hela ramsan om daghemmets historia och förskollärares utbildning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.