S
Hej

Efter att ha googlat i några dagar och försökt lära mig kring konstruktion och dimensioner så har jag ritat upp ett planerat trädäcksbygge. Vore tacksam för hjälp kring om jag tänkt rätt på stödjepunkter, bärlinor och spikreglar mm. Vi hade tänkt oss ett trädäck med fris och kjol. Eventuellt även stolpar som kommer upp ur trallen. Tralldimensionen är 28x120.

Förutsättningar: Husets mått förstås :giggle:. Vi bygger uteplatsen kring en vinkel och runt ena gaveln. Måtten på huset enligt bilden kan nog vara någon cm hit eller dit beroende på om vi tagit med knutbrädor i beräkningen eller inte. Huset står på betongplatta med kantblock, och jag hade inte tänkt borra i dessa. (Kanske ni kan övertala mig till att göra det. Det är en singelbädd någon meter närmast huset, och jag har två rejäla högar med singel kvar från byggnationen. Marken i övrigt är sand blandat med lite jord och lera. Vi har inte sått gräs ännu, så förutom lite ogräs är det dessa markförhållanden överallt, förutom där singlet ligger närmast huset. Närmast huset hade jag tänkt mig att lägga plattor (en eller två i höjd?) medan längre bort tänkte jag sätta färdiga plintar.

Marken sluttar svagt bort från huset, kanske 10 cm per meter ungefär. Trädäcket ska gå upp till ett lagom steg ut från två altandörrar som sitter i huset (rakt nedåt) i de två block som bildar huset. Det stora däcket under det högra blocket ska vara minst 4 meter djupt (nedåt i bilderna). Däcket ska sträcka sig i sidled från vinkelns början och c:a 4 meter ut på höger sida. (På mina ritningar ser det just nu ut att bli 3,7m ut på höger sida). Övriga mått är anpassningsbara för att förenkla bygget. Vore väldigt tacksam för era åsikter kring om jag tänkt rätt kring bärlinor, stödjepunkter och spikreglar. Går det att optimera bygget bättre, för minskad materialåtgång? Tror ni jag får plats med regelverk i två nivåer? Och vilka dimensioner ska jag ha på reglarna? 45x170 hade jag tänkt som bärlinor, men velar kring om jag ska ta det även på spikreglarna eller om det räcker med 145.

Alla tips är välkomna.
/Sverre
Skiss av ett planerat trädäcksbygge med måttangivelser, stödjepunkter och bärlinor markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett planerat trädäck runt en husvinkel med måttangivelser och markerade bärlinor.
Skapa konto

Redigerat:
S
Då är det dags att dra igång detta projekt. Använder mig av markskruv och kommer sätta tre extra skruv i den delen som är längst till vänster. Detta för att spikreglarna ska vila på minst två bärlinor som sitter fast i marken. Det blir också 45*195 som reglar för att få lite bättre stabilitet.

Nu funderar jag bäst på om jag ska dela upp trädäcket i sektioner med fris emellan eller om jag ska köra samma riktning på alla trall. Då har man skaffat sig ett projekt denna sommar också :)

För att slippa skarvar kan det ju va en idé att dela upp det med en fris på den delen där du har 815cm.

I övrigt verkar det vara bra planerat av dig, uppdatera oss hur det går (y)

S
Ja, det vore ju rätt schysst att slippa skarvar. Kanske man då ska snedställa ”hörnet” 45grader... men har just nu ingen aning om hur bärlina och spikreglar ska monteras för det, men har ju nån månad på mig att fundera på det innan det är dags för montering. Dags för lite forskning :D

S
Då är projektet igång och markskruv och bärlinor på plats. Känns måttligt roligt att handla virke på brädgården denna sommar. Jumbo jettingskruv var ju grymma att använda. Ett bra tips jag läst och lärt mig på detta forum.
Byggprojekt med markskruv och bärlinor framför grått hus, material och verktyg synliga.
Skapa konto

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
S
Äntligen dags att börja lägga trall. Momentet skruvreglar och kottling för fris är klart. Tur man fick lite hjälp av svärfar. Livet är lättare när man är två som hjälps åt. Reglarna var något krokiga, men jag tror vi fick ihop det rätt hyfsat ändå. Håller alla tummar för det.
Grundläggning för trall med skruvreglar och kottling framför ett grått trähus, med en röd bod i bakgrunden.
Skapa konto

Planen är att trallen ska läggas enligt nedan:
Ritning av en trallkonstruktion med måttangivelser för ett byggprojekt.
Skapa konto

S
Nu är trallskruvandet igång. Tack för alla tips jag fått via forumet. Gul krita, börja utifrån, snörslå varje meter mm mm...
Påbörjad konstruktion av trätrall med skruvdragare och mätverktyg på planken i solljus.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.