Medlem
· Jönköpings län
· 25 inlägg
Hej!
Jag funderar på en konstruktion mellan trädäck och mur. För att slippa lägga två lager mursten på en ganska lång sträcka som ändock inte kommer synas, tänkte jag att man kan stödja murens nedersta varv mot bärlinan likt bilden nedan. Jag bygger alltså bärlinan först, och sedan paddar bärlagret till muren mot bärlinan. Bärlinan är 45x195. Alt 2 st så att en håller sig fräschare. Förstås använder jag NTR/A. Bärlinan står på plintar. Kom med kritik mot konstruktionen!
Andra frågan: Behövs verkligen Benders egna rekommendationer om 65 cm packat bärlager + 25 cm makadam bakom muren? Länk Borde inte 30-40 cm packad makadam + dränering räcka? Muren är 60-120 cm hög och mest bågformad, så den är ganska stark i sig själv.
/Victor
Jag funderar på en konstruktion mellan trädäck och mur. För att slippa lägga två lager mursten på en ganska lång sträcka som ändock inte kommer synas, tänkte jag att man kan stödja murens nedersta varv mot bärlinan likt bilden nedan. Jag bygger alltså bärlinan först, och sedan paddar bärlagret till muren mot bärlinan. Bärlinan är 45x195. Alt 2 st så att en håller sig fräschare. Förstås använder jag NTR/A. Bärlinan står på plintar. Kom med kritik mot konstruktionen!
Andra frågan: Behövs verkligen Benders egna rekommendationer om 65 cm packat bärlager + 25 cm makadam bakom muren? Länk Borde inte 30-40 cm packad makadam + dränering räcka? Muren är 60-120 cm hög och mest bågformad, så den är ganska stark i sig själv.
/Victor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Jönköpings län
· 25 inlägg
Jag kan tillägga att trädäcket kommer på motstående sida muren infästas mot huset i nivå med betongbjälklaget . Det är en souterrängvilla. Kommer jordtrycket vara skadligt för huset? Man skulle ju kunna göra en lösning, så att det finns en viss "glidmån" för reglarna.
Hej
Jag håller som bäst på med en Benders mur.
Jag pratade med en person som jobbar i anläggningsbranchen och han bara skrattade åt Benders konstruktion.
Kommentaren blev "sådär gör jag aldrig och ingen mur har rasat under den tiden jag hållt på" och det är 10+ år.
Jag valde att lägga ett dränrör i botten med gruspåse runt och sedan ställa isodrän skivor bakom muren och återfylla med befintliga massor.
Isodränskivorna köpte jag på blocket för 200kr.
Det visar sig efter vintern om jag gjort rätt eller fel
Jag håller som bäst på med en Benders mur.
Jag pratade med en person som jobbar i anläggningsbranchen och han bara skrattade åt Benders konstruktion.
Kommentaren blev "sådär gör jag aldrig och ingen mur har rasat under den tiden jag hållt på" och det är 10+ år.
Jag valde att lägga ett dränrör i botten med gruspåse runt och sedan ställa isodrän skivor bakom muren och återfylla med befintliga massor.
Isodränskivorna köpte jag på blocket för 200kr.
Det visar sig efter vintern om jag gjort rätt eller fel
Jag skulle ALDRIG låta en träkonstruktion vara stöd åt en murkonstruktion i sten, enligt din skiss ovan. Skulle du vilja ändra/reparera träkonstruktionen så måste du även göra om din mur, eftersom den genast kommer att få skador i sin grundläggning så fort du gör något med träkonstruktionen. Skador som sedan kommer att leda till ras eller kraftiga sättningar.Victormedc skrev:
Medlem
· Jönköpings län
· 25 inlägg
Det är sant. Jag har själv börjat tveka. Jag fick en tanke om att flytta bärlinan en bit från muren, så att det inte blir helt stumt, och att den skulle stå lite stabilare om man skulle ta bort träkonstruktionen. Det lutar dock åt att gräva 40 cm djupare och lägga två lager extra sten.
Fredrik. Jag funderade på plattor också, då vi använt dem till huset, men jag är rädd att de inte tar upp så mycket av markpåtryckningarna utan mest vattnet. Men det fungar säkerligen tillsammans med geonät!
Fredrik. Jag funderade på plattor också, då vi använt dem till huset, men jag är rädd att de inte tar upp så mycket av markpåtryckningarna utan mest vattnet. Men det fungar säkerligen tillsammans med geonät!
Medlem
· Jönköpings län
· 25 inlägg
Trojlee: Smart. Det är säkert bra i kombination med näten som nog är styvare.
Markrörelserna orsakas i mångt och mycket av att det blir vatten ståendes och som sedan fryser vintertid.
Jag är inte speciellt orolig för att det ska hända när det är en singelbädd på baksidan med dränrör och sedan isodrän närmast muren.
Jag gissar att Benders har en instruktion som är tänkt att ingen någonsin ska kunna säga att jag gjorde enligt instruktionen och nu har muren rasat.
Fredrik
Jag är inte speciellt orolig för att det ska hända när det är en singelbädd på baksidan med dränrör och sedan isodrän närmast muren.
Jag gissar att Benders har en instruktion som är tänkt att ingen någonsin ska kunna säga att jag gjorde enligt instruktionen och nu har muren rasat.
Fredrik
Klicka här för att svara

