Hej!
Bor i ett hus byggt 69 som ligger på ett berg och har en sluttande uppfart på cirka 80 kvm. Har tidigare legat grus ovanpå nuvarande bärlager som jag krattat bort.
Planen är att bredda uppfarten och lägga marksten. Jag har grävt mig ner på ena kanten för att få en uppfattning om nuvarande bärlager kan ligga kvar.
I sådant fall är planen att använda befintligt bärlager som utfyllnad där jag breddar uppfarten, och i samma veva sänks uppfarten en aning vilket behövs för att inte markstenen ska bli för hög gentemot garageporten.
Så, baserat på nedan bilder, tror ni jag kan använda befintligt bärlager för stenläggningen?
Bor i ett hus byggt 69 som ligger på ett berg och har en sluttande uppfart på cirka 80 kvm. Har tidigare legat grus ovanpå nuvarande bärlager som jag krattat bort.
Planen är att bredda uppfarten och lägga marksten. Jag har grävt mig ner på ena kanten för att få en uppfattning om nuvarande bärlager kan ligga kvar.
I sådant fall är planen att använda befintligt bärlager som utfyllnad där jag breddar uppfarten, och i samma veva sänks uppfarten en aning vilket behövs för att inte markstenen ska bli för hög gentemot garageporten.
Så, baserat på nedan bilder, tror ni jag kan använda befintligt bärlager för stenläggningen?
Har bara bott här sedan 2022 men tycker att det har hållit ihop bra, visst att det har blivit lite dalar där regnvattnet runnit och sköljt bort gruset men i övrigt känns det bra packat med sten i varierande storlek.RoTe skrev:
Jag tänkte att det ställs högre krav på bärlager vid stenläggning så därav att jag funderar på om detta duger utifrån bilderna.
Tjälresning får man när marken fryser med vatten i sig därför kan man behöva ha ett dränerande lager om det behövs.K Kamp skrev:
Om du inte har sett resningar tidigare så är det nog inte ett problem. Speciellt om man bor på ett berg som jag såg nu
Fiberkabeln ligger precis utanför nuvarande uppfart men kommer hamna precis där kantstenen är tänkt att sitta i och med att jag breddar uppfarten. Tänkte först gräva ner fibern djupare och bädda med sand för att inte riskera skadan den vid packning av bärlager, men överväger istället att flytta ut den någon dm så den hamnar utanför kantstenen - bör väl vara säkrare eller missar jag något?
Klicka här för att svara