Hej, jag håller på att gräva bort gräsmattan för att anlägga en uteplats i marksten. Uteplatsen blir 15kvm, och intill ska jag lägga marksten för ett växthus på ytterligare 15kvm - så totalt 30kvm ska grävas. Jag har läst på, och överallt står det att all matjord ska grävas bort, men det verkar som att det oftast rör sig om 15-40cm. Jag har nu grävt och grävt, och är nere på cirka en meters djup innan jag hittar något som inte är matjord. Är det rimligt att jag ska gräva mer än en meter djupt på 30kvm för detta bygge? Bor vid kusten i södra Skåne om det har betydelse.

• Grävd grop i trädgården med en turkos spade. Omgiven av stenar och grästuvor, synliga rötter i jorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matjorden kan vara kvar men du ska ju vara medveten om att det kommer finnas risk för sättningar och/eller tjälskjutning.
För att minimera det bör du jämna av den kvarvarande matjorden så att du har en så nära plan yta som möjligt, lägg på en fiberduk av minst n2 men gärna n3-kvalite.
Fyll sen med ett ganska tunt(10-15cm) lager bärlager(0-32, 0-40 eller motsvarande från närmsta stenbrott) och padda med lämplig en padda av lämplig storlek, 200-300kg är ganska smidig att hantera utan maskiner men slår ändå rejält.

När du kört över detta lager ordentligt har du paddat jorden så gått det går och kan fortsätta med resten av överbyggnaden på vanligt vis.

Helst vill man att jorden ska vara torr när man gör detta för att det inte bara ska bli sörja när man börjar padda.

• Gilla
Nooblet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.