Hej!

Jag går i tankarna att bygga ut mitt nuvarande hus med en vinkel i 2 plan. Utbyggnaden är ca 6x9 meter. Alltså 54 kvadrat gånger 2 plan.

På nedervåningen har vi ingen innervägg som kan ge stöd till bjälklaget för mellanplanet.
Vi vill att golvåsarna på mellanplanet skall vara ca 200 mm då vi ska bygga ihop det med vårt gamla timrade hus som har lågt i både takhöjd samt golvhöjd.

Enligt mina beräkningar kan jag använda 200:as lättbalkar om jag har 3 upplag. (Till och med lägre om det är så, det har jag inte riktigt bestämt ännu), dels dom bärande väggarna samt en pelare i mitten, här kommer min fundering!

Kan man komplettera med en längsgående HEA balk ELLER någon annan balk som upplag i mitten? den ska klara ett spann på 9 meter och vila på dom bärande kortväggarna.

MVH Anton

Lägg gärna upp en enkel förklarande skiss på dina funderingar så underlättar det lite(y)

Här kommer 2 bilder utifrån en grov ritning jag har gjort. längden på det längsta bjälklaget är 6350 mm och balken behöver vara ca 9400 mm.
Utöver balken i mitten så kommer bjälklaget vira på dom 3 väggarna som syns i bild samt på stommen till det gamla huset!

• 3D-ritning av byggprojekt med ett markerat bjälklag och måttangivelse på 9350 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett bjälklag med markerad balk på 9400 mm vilar på tre väggar och ansluter till ett äldre hus.
    Skapa konto
Jag ska ha en badrumsvägg som är tvärgående som kanske kan hjälpa.

då blir fria spännvidden mellan 6 och 7 meter ish.

• CAD-ritning av husgrund med tvärgående badrumsvägg och märkt spännvidd på 6-7 meter.
    Skapa konto
Hur vore det att vända bjälklaget och använda innerväggen som bärande och en kortare tvärgående stålbalk över det större rummet?

Jo det är mycket möjligt! Men längden är snarlik. Då har vi en längd på 5.5 till 6 meter. Vilken balk ska man använda då?

Ett problem som uppstår i första fallet är att om man lägger en 9m lång balk med ett stöd ~2-3m från ena änden är att balken vill lyfta vid ytterväggen och för att hålla tillbaka denna blir det stora lyftkrafter. Man bör då dela balken vid väggen för att motverka detta. Vänder man balken blir spännvidden ~5,5m ist för ~7m. Detta gör att nedböjningen i princip halveras.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Balkdimension får jag återkomma med om ingen hinner före.

• Gilla
skarschpen
  • Laddar…
Du har uppenbarligen inte läst min artikel om olika sätt att bygga till på följande länk: https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse
På detta sätt tvungas du ge tillbyggnaden för dåliga höjdmått och kan heller inte välja optimala dimensioner på mellanbjälklaget. Det är att slösa med pengarna. En limträbalk med dimensionen 215x225 klarar 6 m spännvidd utan mittstöd.

• Gilla
skarschpen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.