Vi byter ut köksskåpen och har beställt måttanpassade bänkskivor från Ikea.

En diskbänk skall ha en nedsänkt ho och därefter kommer en diskmaskin (ej Ikea) som sista möbel.

För att bära upp bänken bestämdes att en befintlig skiva (2,3 cm) skulle stå efter diskmaskinen.
Bakom bänken kommer en halvvägg att mobteras, men osäker på om den klarar bärigheten själv.

Allt ritades upp med planeringsverktyg o beställdes sedan mha Ikea.

Nu verkar det som att man missat några cm överhäng efter diskmaskinen.

Istället för att ta en lång diskussion om detta funderar jag på att använda en tunnare skiva (1 cm) efter diskmaskinen.

Har någon någon ide på material att använda för att få bärighet på denna gavelskiva?

Plywood, mdf eller osb blir väl för klent?

Kan man kanske sätta en metallram som man döljer m tex gips?

• Diskbänk med träbänkskiva och vit diskmaskin under. Skivan har hål för diskho och visar underliggande rör. Golv i grå kakel och ljus trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskbänk med träbänkskiva över monterad diskmaskin i ett köksrenoveringsprojekt. Skiva med överhäng efter diskmaskinen synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du borde gjort är ju att ha en stomme till maskinen och valt en maskin för inbyggnad. Men det är kanske för sent nu? Finns det en vägg bakom du kan fästa en vinkel i så hjälper det kanske lite och sen en måttanpassad täckskiva som stöter till höger och fästs i undersidan av skivan och i golvet med små vinklar.

Maskinen är för inbyggnad, men om det finns en dedikerad stomme till denna är en bra tanke - det måste jag undersöka. Tack

B Boolean skrev:
Maskinen är för inbyggnad, men om det finns en dedikerad stomme till denna är en bra tanke - det måste jag undersöka. Tack
Dvs den är ”underbyggd”

Om du har en bakvägg bakom diskmaskinen och en sidovägg till höger så kommer ju hörnet att bli stabilt även om sidoväggen år tunn. Jag tror att även beträffande framkanten är det inte styrkan hos en träbaserad skiva som är problemet utan att den riskerar att böja sig av fukt eller belastning utifrån. Kanske du kan limma på en list som styvar upp den. Trots hur vanligt det är skulle jag avråda från att använda MDF. Det är så vanligt att MDF i kök blir kortlivad. I synnerhet nära diskmaskinen.

A Avemo skrev:
Om du har en bakvägg bakom diskmaskinen och en sidovägg till höger så kommer ju hörnet att bli stabilt även om sidoväggen år tunn. Jag tror att även beträffande framkanten är det inte styrkan hos en träbaserad skiva som är problemet utan att den riskerar att böja sig av fukt eller belastning utifrån. Kanske du kan limma på en list som styvar upp den. Trots hur vanligt det är skulle jag avråda från att använda MDF. Det är så vanligt att MDF i kök blir kortlivad. I synnerhet nära diskmaskinen.
Yup, är bara ute efter att få en sidovägg/gavel som är så stark som möjligt.
I framtiden kanske någon (annan än jag) får för sig att ställa sig på bänken för att tex måla tak eller så 🤓

I min begreppsvärld är det fullt normalt att stå på köksbänkar ibland. Det skall de självklart tåla. Och jag tror inte att det är ett problem om du har en 10mm plywood vid sidan av diskmaskinen. Vanliga köksskåp är 16 mm spånskiva som inte kollapsar av att man står på bänken.

A Avemo skrev:
I min begreppsvärld är det fullt normalt att stå på köksbänkar ibland. Det skall de självklart tåla. Och jag tror inte att det är ett problem om du har en 10mm plywood vid sidan av diskmaskinen. Vanliga köksskåp är 16 mm spånskiva som inte kollapsar av att man står på bänken.
Oki, tack för svar o hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.