D
Montano är svindyra….Ring runt till de som handlar med stå i din närhet. Har du tur så har någon just din dimension. Då blir det billigare.

• Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
D
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Hur fäster man dom i tryckt 195*45?
Tänk på att du måste ha dubbla 45x195 på hela längden, dvs drygt 4 meter. Men kolla på svensk trä…..Jag vet inte ens om dubbla skruvlimmade 195 är tillräckligt.

Jag kan inte mycket om detta men jag tycker att du skulle ha ett ett hjul som sitter på golvet i änden som fastnar o en bräda som räls under den rörliga delen. Sen varför inte ta en limträbalk med tillräckliga dimensioner i den svaga änden och bara låta den gå mot trappan inte under kan bli som en sittbänk när taket är stängt limträ är ganska billigt och inte så tungt. Självbärande plåt går också kan säkert beställas i full längd kolla t.ex Borga plåt.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag kan inte mycket om detta men jag tycker att du skulle ha ett ett hjul som sitter på golvet i änden som fastnar o en bräda som räls under den rörliga delen. Sen varför inte ta en limträbalk med tillräckliga dimensioner i den svaga änden och bara låta den gå mot trappan inte under kan bli som en sittbänk när taket är stängt limträ är ganska billigt och inte så tungt. Självbärande plåt går också kan säkert beställas i full längd kolla t.ex Borga plåt.
Nä.. det märks tydligt att du inte kan så mycket om detta (och att du inte läst tråden)

Varför skulle inte limträ funka

Tusen tack för din uträkning!!! Det låter bra! Kikade på VKR på Montano.se. Dom hade inte direkt den dimensionen men vad jag förstår så bör en 12m balk kosta runt 20ksek.

Sen blir jag osäker på hur många balkar du anser jag behöver? [bild]
Varsågod! Kul att få ta fram tabellerna igen :D

Ja, runt 20 kkr verkar det bli (den prisuppgift jag hittade var 38,8 kr/kg + moms).

Jag är ärligt talat inte säker på var den bästa avvägningen ligger när det gäller antal balkar, särskilt efter att jag "kom på" att ena sidan har stöd (som andra påpekat).

I princip klarar du spännvidden 8,4 m med en balk på den frihängande eftersom den andra sidan har stöd. MEN, då kan det bli lite svårt att klara den kortare spännvidden på 4,2 m med enbart träreglar utan för mycket nedböjning. Det skulle man behöva kontrollräkna. 4,2 m är ganska mycket för 195 x 45. På mitten måste man räkna ihop båda nedböjningarna. Vilket du ser på nuvarande konstruktion.

Förutom att fundera ett kort varv till på antalet balkar så kan man eventuellt optimera valet av balktyp. IPE-balk är lättare, men kanske svårare att förböja (om man vill det). Rör verkar ju @Violina tyckte är enkla att förböja. :D Lite mer tabellslagning och räknande även här.

Ska se om jag kan/vågar komma med fler förslag.

Slutligen vore det jättebra om någon kollade mina beräkningar!

Bo arnold Bo arnold skrev:
Varför skulle inte limträ funka
För att vi talar om en spännvidd på ÖVER åtta meter

Och en maxhöjd på runt 200 mm

Därför

Varför kan man inte gå upp i höjd det är ju bara att ändra på trappan.balken behöver ju inte gå under.

Nu har jag ätit upp :) Gillar det ni har kommit fram till.

Håller med om två lastfall:
-Öppning av tak med endast egenvikt som last och krav på nedböjning. Långsidan fri och stöd längs övriga tre sidor.
-Stängt tak. Stöd längs alla fyra sidor. Bör väl framförallt hålla för viss snölast i alla fall. Mem misstänker att det inte möbleras och använda som dansgolv så alla komfortkrav kring nedböjning behöver kanske inte uppfyllas.

Kanske enklast att börja med tvärreglarna och se vad som behövs där. Bör väl gå att räkna hem något vettigt med 4 m spännvidd tycker jag men det behövs säkert dubblade reglar och kanske tätare än cc600. Får man till det vettigt på tvären kan man lägga krutet på bärlinan på långsidan. Det är som sagt bara ena sidan som behöver klara att hänga fritt.

E Erik Lindroos skrev:
Varsågod! Kul att få ta fram tabellerna igen :D

Ja, runt 20 kkr verkar det bli (den prisuppgift jag hittade var 38,8 kr/kg + moms).

Jag är ärligt talat inte säker på var den bästa avvägningen ligger när det gäller antal balkar, särskilt efter att jag "kom på" att ena sidan har stöd (som andra påpekat).

I princip klarar du spännvidden 8,4 m med en balk på den frihängande eftersom den andra sidan har stöd. MEN, då kan det bli lite svårt att klara den kortare spännvidden på 4,2 m med enbart träreglar utan för mycket nedböjning. Det skulle man behöva kontrollräkna. 4,2 m är ganska mycket för 195 x 45. På mitten måste man räkna ihop båda nedböjningarna. Vilket du ser på nuvarande konstruktion.

Förutom att fundera ett kort varv till på antalet balkar så kan man eventuellt optimera valet av balktyp. IPE-balk är lättare, men kanske svårare att förböja (om man vill det). Rör verkar ju @Violina tyckte är enkla att förböja. :D Lite mer tabellslagning och räknande även här.

Ska se om jag kan/vågar komma med fler förslag.

Slutligen vore det jättebra om någon kollade mina beräkningar!
Skulle kunna räkna på det, men då min magkänsla redan från början sa att två rör 200x100x6,3 med lite förkrökning (då för att förhoppningsvis ge nära 0 i resulterande nedböjning) var "lagom" så känner jag inte att det är direkt nödvändigt..

Här låter jag min yrkeserfarenhet (och lathet) ta över

Violina Violina skrev:
Jag skulle hålborra dem och virket och sen dra skruv och mutter med rejäl bricka på den sidan som är i träet
Kan du förtydliga hur du menar? Menar du en längsgående regel som skruvas med genomgående skruv + mutter (genom hela röret)?

Angående det tryckta virket, om du tänker på korrosion, så vet jag inte om rostskyddsfärger är känsliga för det. Galvaniserade plåtar ska inte ha kontakt med tryckt virke enligt tillverkaren.

Violina Violina skrev:
Skulle kunna räkna på det, men då min magkänsla redan från början sa att två rör 200x100x6,3 med lite förkrökning (då för att förhoppningsvis ge nära 0 i resulterande nedböjning) var "lagom" så känner jag inte att det är direkt nödvändigt..

Här låter jag min yrkeserfarenhet (och lathet) ta över
Min enda invändning är att mittenröret kommer ta halva lasten och måste dimensioneras för det (den delar halva lasten med det yttersta röret och delar andra halvan med det som har stöd). Den stora fördelen är såklart att halvera spännvidden på 4,2 m till 2,4 m för träreglarna. Samt att det yttre röret kan vara klenare (en fjärdedel av den utbredda lasten).

E Erik Lindroos skrev:
Nu får gärna någon kontrollräkna så inga misstag slinker igenom. Jag utgår från 1500 kg för nedböjning max 15 mm (och 5000 kg för att kontrollera böjspänningen).

Minsta tröghetsmoment
I = (5*1500*9,81*8400^3)/(384*200000*15)=37854337,5 mm^4 ~= 3785 cm^4

Alternativ 1.
Ett VKR-rör på varje sida. 200x100x6,3 är precis i underkant med 2x1851=3702 cm^2. Däremot funkar VKR 200x100x8 med lite marginal, 2x2269=4538 cm^4 (ger nedböjning på 12,5 mm). Maxmomentet M för 2500 kg last per rör är Q*L/8=2500*9,81*8400/8=25751250 Nmm. Böjmotstånd W=227000 mm^3 ger max böjspänning på M/W~=113 N/mm^2. Det bör ge säkerhetsfaktor 2+ mot sträckgränsen. Rören vägen ca 320 kg styck.

Alternativ 2.
Flera VKR 160x80x5. Fem stycken är precis i underkant, men sex rör funkar. Nedböjning 12,6 mm på 1500 kg totalvikt jämnt fördelad. Max böjspänning på 91 N/mm^2 för 5000 kg total last. Rören väger ca 162 kg styck (972 kg totalt)

I efterhand kan man se att egenvikten kanske gör det svårt att hålla 1500 kg, i alla fall i alternativ 2. Jag har bara räknat på längsgående rör.
Instämmer i beräkningen.

Om vi räknar med att bara en bärlina behövs är målet alltså tröghetsmoment ca 2000 cm^4 om stål om 15 mm är en rimlig nedböjning.

• Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
Hur fäster man dom i tryckt 195*45?
Detta råkade hamna i fel kommentar:

Angående det tryckta virket, om du tänker på korrosion, så vet jag inte om rostskyddsfärger är känsliga för kemikalierna. Galvaniserade plåtar ska inte ha kontakt med tryckt virke enligt tillverkaren.

• Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Min enda invändning är att mittenröret kommer ta halva lasten och måste dimensioneras för det (den delar halva lasten med det yttersta röret och delar andra halvan med det som har stöd). Den stora fördelen är såklart att halvera spännvidden på 4,2 m till 2,4 m för träreglarna. Samt att det yttre röret kan vara klenare (en fjärdedel av den utbredda lasten).
Ja, jag förstår hur du menar, och det hade det behövt göra om inte en långsida haft stöd.

Nu får ju även mittenröret (mha kortlingar) en del stöd från den stöttade långsidan också..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.