38 397 läst ·
360 svar
38k läst
360 svar
Bärighet aluminium L-balk
Mer eftertanke: mittenbalken får väl i så fall ta mer än en tredjedel (närmare hälften?) av en utbredd last, och ytterbalkarna mindre. Eller? Tänker jag snett? Beror nog på tvärbalkarna.Violina skrev:
Vilket jävla projekt det kommer bli (både dyrt och omständigt) om TS framhärdar att hela taket ska kunna fällas in under terrassen med en spännvidd på drygt 8m. Blir sjukt imponerad om du, TS går i mål.
Jag hade nog i detta läge köpt ett pooltäcke eller fyllt igen poolen och odlat potatis.
Jag hade nog i detta läge köpt ett pooltäcke eller fyllt igen poolen och odlat potatis.
Nu blir jag själv fundersamE Erik Lindroos skrev:
Men jag skulle tro att eftersom den andra långsidan alltid har stöd så är den känsligaste punkten långsidan som är fri..
Hade den bara haft stöd under kortsidorna så hade nog mitten varit "mest utsatt" men nu har ju en långsidan stöd.. så slänger man sätter kortlingar mellan långsidorna så tas nog ganska mycket last upp av den..
Men det blir ju också ganska tungt..E Erik Lindroos skrev:
Eller hur?
Edit: Och i min värld är 15 mm nedböjning JÄTTEMYCKET
Jag konstruerar i normalfallet med maximalt 1 mm per meter spännvidd
Jag tror ytterligheterna ligger mellan a) ett superstyvt bjälklag som fördelar lasten lika -> 1/3, och b) ett "sladdrigt" bjälklag (typ presenning) som lägger hälften på mitten och en fjärdedel på vardera sida.Violina skrev:
Nu blir jag själv fundersam
Men jag skulle tro att eftersom den andra långsidan alltid har stöd så är den känsligaste punkten långsidan som är fri..
Hade den bara haft stöd under kortsidorna så hade nog mitten varit "mest utsatt" men nu har ju en långsidan stöd.. så slänger man sätter kortlingar mellan långsidorna så tas nog ganska mycket last upp av den..
Men visst ska man utnyttja stödet på ena sidan och inte slösa bort en jättebalk där.
Tusen tack för din uträkning!!! Det låter bra! Kikade på VKR på Montano.se. Dom hade inte direkt den dimensionen men vad jag förstår så bör en 12m balk kosta runt 20ksek.E Erik Lindroos skrev:
Sen blir jag osäker på hur många balkar du anser jag behöver?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä.. Alltså.. inget rör där.. bara trä..E Erik Lindroos skrev:
Du behöver två.Huggedugge1 skrev:
En på den fria långsidan och en i mitten.
Hur fäster man dom i tryckt 195*45?