Hej,
står inför renovering där bl.a. planlösning ska ändras i ett LB-hus från 1973.
Innerväggarna som ska plockas ner är markerade i rött.
Nya innerväggar i grönt.
Jag tolkar den tekniska beskrivningen som att det inte ska vara några bekymmer men tänkte ändå höra mig för hos de som kan.

Stort tack på förhand

Sida från teknisk beskrivning för LB-hus med markerade delar i rött och grönt för planerade förändringar av innerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus från 1973 som visar planlösningen med markerade väggar, rött för väggar som ska rivas och grönt för nya väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av taksektion för LB-hus från 1973 med tekniska mått och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hugoaronzon skrev:
Hej,
står inför renovering där bl.a. planlösning ska ändras i ett LB-hus från 1973.
Innerväggarna som ska plockas ner är markerade i rött.
Nya innerväggar i grönt.

Jag tolkar den tekniska beskrivningen som att det inte ska vara några bekymmer men tänkte ändå höra mig för hos de som kan.

Stort tack på förhand

[bild] [bild] [bild]
Hej!
Bara undrar om du fick något svar på om någon av väggarna var bärande? Vi har också ett lB hus från 1973, likadant som ditt fast spegelvänt. Vi planerar att ta bort väggen mellan köket och hallen och undrar också om den är bärande? Just den väggen var ju en av dem som du markerat med rött! Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
 
Takstolartna behöver i teorin inte innerväggarna som stöd men brukar sätta sig lite med åren.

Annars kan du göra som jag med ett hus med samma typ av takstolar, släpade in en limträbalk på vinden och ställde ovanpå takstolarna och förband med beslag så de stolar som inte fick ett väggstöd under kunde hänga i balken istället.

Då kan man ha helt slätt innertak.
 
  • Gilla
hugoaronzon och 3 till
  • Laddar…
Takstolarna är självbärande men jag hade nog ändå satt en balk istället för den långa väggen i vardagsrummet. Gamla hus sätter sig och är inte nödvändigtvis så starka som de är i "teorin". Dom andra väggarna är inget problem att ta bort.
 
  • Gilla
hugoaronzon och 1 till
  • Laddar…
Stavis85
Bumpar denna tråd lite... Har gjort samma sak som ta men undrar om man ändå ska förstärka på vinden. Mitt tak har inte satt sig något än iallafall
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.