Ska renovera köket i en lägenhet som ligger högst upp på 5e våningen. Huset byggdes 1925.
Bifogar tre bilder:
1) Före visar hur det ser ut idag exklusive att dörr och vägg mellan kök och jungfrurum är borttagen.
2) Efter visar hur det ser ut efter att kallförråd i kök, garderober i serveringsrum och dörren och del av väggen mellan serveringsrum och kök är borttagen.
3) Visar golvreglarnas riktning
Våningarna 2,3 och 4 har samma planlösning.
Frågetecknet är väggpartiet mellan serveringsrum och kök. Mitt tips är att den väggen inte är bärande men då måste golvreglarna i serveringsrummet vila på en trä- eller järnbalk som går mellan de yttre bärande väggarna.
Vad tror ni, är den hitre väggen som går mellan ytterväggarna i köket bärande? Kan man öka öppningen mellan serveringsrum och tak genom att ta bort 2 dm på var sidan om dörren och upp till taket ovanför dörren? Hur tar man enklast reda på vad golvreglarna vilar på?
Bifogar tre bilder:
1) Före visar hur det ser ut idag exklusive att dörr och vägg mellan kök och jungfrurum är borttagen.
2) Efter visar hur det ser ut efter att kallförråd i kök, garderober i serveringsrum och dörren och del av väggen mellan serveringsrum och kök är borttagen.
3) Visar golvreglarnas riktning
Våningarna 2,3 och 4 har samma planlösning.
Frågetecknet är väggpartiet mellan serveringsrum och kök. Mitt tips är att den väggen inte är bärande men då måste golvreglarna i serveringsrummet vila på en trä- eller järnbalk som går mellan de yttre bärande väggarna.
Vad tror ni, är den hitre väggen som går mellan ytterväggarna i köket bärande? Kan man öka öppningen mellan serveringsrum och tak genom att ta bort 2 dm på var sidan om dörren och upp till taket ovanför dörren? Hur tar man enklast reda på vad golvreglarna vilar på?
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Intressant ide' men det är inte aktuellt av olika skäl.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den ursprungliga väggen mellan köket och serveringsgången var inte bärande. Det framgår av konstruktionsritningen att det finns en stålbalk i bjälklaget som ansvarar för bärningen. På de senare ritningarna har väggen flyttats något så att den ligger rakt under stålbalken, men jag kan inte tänka mig att man har tagit bort balken.
Tack för svaret, det är furugolv i serveringshallen. Ska ta bort en bräda och kolla hur det ser ut under.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bärande väggar i lägenhet från tidigt 1900-tal?
Planlösningar -
Riva vägg i 40-tals-lägenhet, bärande väggar eller ej?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande väggar lägenhet
Planlösningar -
Är dessa väggar i lägenhet bärande?
Planlösningar