Hej

Renoverar sommarstugan och har tagit bort stolar delar av en vägg som jag tror är bärande.
Kan ni se med blotta ögat ifall den är det och idé på hur jag i sådant fall kan kompensera, stolpar eller balk?

Bilder finns på:
http://www.minhembio.com/Arvcop/162533/

Tack på förhand Arvid

Den är absolut bärande.
Om du behåller de stolparna som redan står upp så har du löst problemet.
En annan variant är att lägga en balk under, du kan då ta bort varannan stolpe.
Du bör nog räkna på det innan du går vidare.

Jag röstar på icke-bärande...

P
Jag lutar nog också åt att dom inte bär någon större last, men så är jag ju ingen konstruktör heller..

Tror inte hellre att väggen är bärande. Uppskattar spännvidden till dryga 5 m på takstolarna. Borde kunna kompletteras med stödben.

Går det att lägga en balk ovanpå takstolens nedre regel och fästa upp stolen mot regeln med balkskor? Eller orkar inte balkskorna hålla uppe takstolens påfrestan. (Sätter jag balken under takstolen förlorar jag så mycket takhöjd.

Kan inte tänka mej att hanbjälkarna behöver bäras/stöttas. Tag bort en stolpe på försök, troligen är det inget tryck på den alls. Tänker du lägga ett golv på loftet och använda utrymmet så är det en annan sak.

Jag skulle dock behållt hanbjälkarna exponerade och låta det vara öppet upp i nocken. Dom är ju jättefina!

Det där är väldigt likt takstolskonstruktionen som vi har på vår villa från 30 talet. Enl. den konstruktör som jag har kopplat in (för andra saker) så "gör man inte sådana takstolar".

Din vägg är definitivt bärande. Den hjälper till att avlasta de nedre delaran av takstolen. Utan dina stolpar i mitten så får du en enorm böjande kraft på takstolarnas nedre del. Det blir nog en avsevärd böjande kraft ialla fall, men stolparna hjälper till att minska kraften.

Troligen kan du lägga en limträbalk eller stålbalk ovanfrö som du skriver och sedan "hänga" takstolarna i den. men min gissning är att du behöver lite mer speciella beslag för det än vad du hittar i vanliga bygghandeln, och jag tycker absolut att du skall ta kontakt med en konstruktör för dimensionering.

Även om du får till rätt dimensionering och upphängning, så gäller det att sedan föra ned kraften från balken till något som tål lasten. Som amatör så skulle jag tro att du i värsta fall kan få uppmot 5- 10 ton belastning i varje ändpunkt på balken, men troligen mycket mindre. men som sagt det bör du få tag på någon som kan räkna rätt på det.

Får kanske ändra mej lite och hålla med hempularen om det kan bli en nedböjande kraft, men i så fall endast pga hanbjälkarnas egentyngd.

Belastas taket hårt, tex av snö, blir kraften nedåtriktad och taket vill plattas ut. Detta resulterar då i en uträtande dragkraft i hanbjälkarna, inte en ihoptryckande/böjande kraft.

Behöver hanbjälkarna stöd så kan du förstärka dem genom att bulta fast exvis 2x6" reglar längs med varje hanbjälke.

Nu är jag inte byggnadsingenjör, utan teknisk fysiker, så kolla med ett proffs.

Hade exakt samma takstolar och problem i mitt hus. Lösningen min kontruktör
gav mej - var att placera ut två 180mm I-balkar i husets längdriktning direkt
under hanbjälkens infästningar och inskjutna i hål tagna i kortväggarnas
timmer. Därefter kunde jag avlägsna den bärande väggen.

/Stig

Ingen ritning på huset? Då verkar det finnas folk som kan tolka det ganska grundligt .

MVH

Hej

Tack alla för snabbt svar.
Tyvärr har jag ingen ritning, huset är en gammal skola i berglasgen byggt mitten/sent 1800 tal. Jag skall upp och mäta någon gång närmaste dagarna, lägger upp måtten direkt efter.

M.v.h. Arvid

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.