Tack för svaren Fasting65. Jag var inne och titta de på din hemsida och jag är imponerat av ditt bygge!
Lite svar:
  • Jag hade tänkt att ha en relativt låg öppning precis som du konstaterar, anledningen till detta är att jag vill få lite enhetlighet i och med att vi har en liknande öppning mellan de två andra rummen.
  • Rummet ovanpå är inget badrum utan ett sovrum vilket gör att ett pars mm hit eller dit ej bör spela någon roll. Jag kommer dock att få lite problem med att ha två stämp på varje sida i och med att jag har ett innertak i det rum som jag endast skall göra en öppning till och inte renovera just nu. Jag kommer nog på något sätt att komma runt detta
  • Jag bor i Stockholm och är intresserad att hyra ett par stämp när det är dags! Hur mång har du?
Lite frågor:
  • k-24 regel är alltså ett alternativ till limträ? När jag använde dimensioneringsprogrammen som limträleverantörerna har till förfogande kom jag fram till att jag behöver en limträbalk 42X225 som är 2200 lång samt två pelare på 90X90. Finns det alternativ till detta som ej är beställningsvara så är jag tacksam för tips (vill sätta igång så snart som möjligt).
  • Vilka beslag bör jag använda för att:
    - Förankra balken i hammarbandet
    - Förankra balken i pelaren
    - Förankra pelaren i golvbjälken
Tack på förhand!

Jonas

du har ett meddelande

Bob_the_builder
Säger dimensiioneringsprogrammet 42x225 L40 så lär du inte klara dig med K24-virke (om du inte kör en dubbel regel, vill säga. Jag skulle dock inte chansa, utan köra med limträ. Det är inte så vansinningt dyrt och är lagervara på flera byggvaruhus.

Jag fattar fortfarande inte hur det huset är byggt ?

Om man kollar på ritningarna så går ju spantet längs med den väggen som ska rivas ju....

å då är det ju osanolikt att den är bärande såvida det inte ligger ett vanligt bjälklag o det är en typ av svensk takstol som utgör tak .... vad säger ni ?

Det förstår inte jag heller. Jag har väntat med att riva väggen (omplanering av arbete) och håller för tillfällt på med golvvärme, vp-rör, avloppsflytt etc.

Lite mer input:
Det finns ingen golvbalk under väggen. Det är endast några avväxlingar (rätt ord?) mellan två golvbjälkar (en i vardera rum) av spontat virke som väggen vilar på. Men om väggen inte är bärande, vad är det då dom håller upp golvbjälkarna på övervåningen?

Jonas

Du skulle ju kunna ta upp ett hål i taket och raka ner isoleringen och undersöka hur det ser ut.

Ev. skulle man kanske kunna tänka sig att bjälkarna som går på "fel håll" sitter infästa på tvären i en av de "rätta" bjälkarna?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.