Hej!

Jag har planer på att göra en stor öppning mellan köket och vardagsrummet men är osäker på om väggen är bärande. Nedan bifogar jag ritningar på huset.
Det röda sträcket markerar var den vägg jag vill ta bort och den blå pilen markerar riktningen på golvbjälkarna.
Husebild.gif
Om det är omöjligt att avgöra detta baserat på ritningarna så vill jag gärna ha tips på hur jag går vidare för att besvara denna fråga.

Tack på förhand!

Jonas
 
Hej!
Du kan lugnt ta ner den vägg du markerat.
Som du ser så är väggarna i källaren inte bärande pga deras klenhet, så alltså kan de ovanför detta inte heller vara det!
Samtidigt så är ju bjälkarna parallella med väggen så även det visar att det bara är att ta till storsläggan!

MVH AndersO
 
anderso skrev:
Hej!
Som du ser så är väggarna i källaren inte bärande pga deras klenhet
Jag har idag tagit bort en bärande vägg på ~85 mm (klent?) varav stommen bestod av 45 mm stående spontat virke och ett lager 15 mm liggande spontat virke + 13 mm skiva på vardera sida. Helt otroligt rejält man byggde för och ett rent h*****e att bort..
(note: en limträbalk ska upp istället)
 
Stort tack för era svar. Väggen kommer att ryka under semestern!

Matarese: Har du några tips på hur jag bör gå tillväga vid rivandet? Vilka verktyg bör man införskaffa/hyra?

Med vänlig hälsning

Jonas
 
1971 skrev:
Matarese: Har du några tips på hur jag bör gå tillväga vid rivandet? Vilka verktyg bör man införskaffa/hyra?
Jag tog det lungt och metodiskt; skivorna först med kofot. Sedan tog jag bort det spåntade virket en och en, jag ville ta rätt på matrialet (snål). Jag la ett snitt med circkelsågen strax utanför där virket var spikat mot tak och golv. Varje bräda var spikat med två stycken 5 tums spik både mot tak och golv :P

 
Mycket roligare med motorsåg/Tigersåg ;D
 
Hade ingen lust att ta in en bensindriven såg i huset, tigersåg är en lite för dyr investering för en vägg...
 
Rev nyligen de sista väggarna i huset. Tigersågen funkar ok... men tycker att cirkelsågen är bättre. Tigern är så kraftfull att hela huset skakar när man sågar. Det är lättare att lägga ett snitt med cirkeln, men om den inte går igenom så kan man köra tigern i samma snitt efteråt.


Här finns lite blider på rivningen (2005-05-30)
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_maj.html
 
Hyr en tigersåg kanonbra, den bryr sig inte så mycket om spik, sten och dylikt. Det är bladen som kostar men det är värt det. Jag köpte en dag ett vi började renovera ;D
 
Hjälp!

När det nu är dags att sätta igång upptäckte jag att golvbjälkarna på övervåningen går på tvären mot de på undervåningen (baserat på golvplankorna på övervåningen). Innebär detta att väggen trots allt är bärande?

Tacksam för snabbt svar i och med att jag har tänkt att sätta igång väldigt snart!

Jonas
 
Bob_the_builder
Det låter extremt osannolikt att golvbjälklaget skulle vara riktat åt andra hållet. Är det inte bara så att golvbräderna på övervåningen är är lagda ovanpå ett annat golv?

Men, skulle det mot förmodan vara som du tror så är väggen bärande. Då måste du växla av den m h a en balk (t ex i limträ).
 
Jag instämmer med ovanstående. Det förefaller mycket osannolikt att valvet bär mellan gavlarna. Takstolarnas dragband utgörs av de bärande bjälkarna.
 
Tack Bob och ok! Jag hoppas att ni har rätt!!!
Jag skall göra en närmare undersökning och hoppas på att golvbjälkarna ligger i samma riktning på både våningsplanen. Vad som dock är konstigt är att huset är byggt -29 och att trägolvet, som jag tror är orginal, ligger åt olika riktning på de olika våningsplanen. Detta är jag för tillfället inte alls är nöjd med...
Jag återkommer när jag har inspekterat golvbjälkarnas riktning på övervåningen genom en liten "inspektionslucka" som jag vet existerar...
 
Tyvärr är nog trots allt golvbjälklaget i vårt hus riktat åt olika håll på de olika våningarna och därmed är väggen bärande.

Barande%20vagg%201.jpg

På bilden nedan ser ni också hur undertaket är spikat i golvbjälkarna på övervåningen…

Taket.jpg

Kul att bo i ett unikt hus….suck!
Som ni ser på den första bilden så vill jag ha en större öppning än den som redan finns och jag gissar att det bara är att beställa limträ, hyra stämpar och tigersåg och sätta igång…

En fråga: eftersom mina bjälkar korsar varandra så blir det ju problem att med att avlasta under montering av limträbalken. Om bjälkarna hade varit parallella så hade ju en balk tagit lasten av en balk på våningen över mha stämpen. I mitt fall får ju en golvbjälke ta hela smällen om jag gör på samma sätt. Har ni några tips på hur jag skall gå tillväga?

Om ni har övriga tips och råd angående detta så tar jag tacksamt emot dessa!

Tack på förhand!

Jonas
 
Hur hög vill du ha öppningen? På dina ritningar ser det ut som du ska ha en relativt låg öppning ändå... inte öppet till tak.

Du kan ju placera en k-24 regel eller limträbalk under hammarbandet. Bor du i Sthlm så kan jag kanske låna ut ett par stämp....

Jag har gjort ett par liknande ingrepp i vårt hus och det är ju inte direkt svårt eller jobbigt - mest kul faktiskt.

Till dina detaljfrågor:
Stämpen ställer du företrädelsevis på en golvbjälke. Vet du inte var dessa finns så lägger du en lång, fet regel på golvet som sprider lasten. Det är ju ändock inga våladsamma krafter som du ska ta hand om.

Du bör ha fyra stämp, två på vardera sida om väggen. Sen behöver du lite kraftigt virke. Sen är det metodiskt och noggrannt jobb som gäller...

En fråga: vad finns ovan denna kommande avväxling? Inga badrum vad jag förstår(?) Risken är ju alltid att golvet sjunker någon millimeter när du utför ingreppet...eller att det höjs upp lite, litegrann - beroende på hur noggrann du är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.