Vi har ett stort sovrum som har sidogadrober (kattvind) på båda sidorna, nu är det så att vi vill dela rummet till 2 st mindre sovrum, frågan är om sidogadrobsväggen har någon bärande funktion för takstolarna eller det är bara att ta bort dom?

Takbjälkarna måste ju ha en bärande konstruktion så man borde klara av att ta ner sidogadroben utan problem eller?

Någon som har gjort det eller har mer kunskap om detta skulle jag vara glad för ;D

Nu är jag ingen fackman, men här kommer lite synpunkter och erfarenhet: En takstolskonstruktion har nog aldrig byggts med en garderob som en bärande del. Antingen har du en konstruktion som bygger på att takstolen stöds av en hanbjälke som går lodrätt från ena bjälken i takstolen till den andra, så att takstolen ser ut som ett 'A' från sidan (så ser det t.ex. ut i min gamla skånelänga) eller har du en konstrutkion där du har sned-strävor som fäster i takstolen och sen ner i golvet (i takbjälken i bjälklaget) så att det sitter en snedsträva per bjälke i takstolen, eller så är det en kombination av båda. I vilket fall som helst så kan jag aldrig tänka mig att garderoben utgör en bärande del, utan om något är bärande så är det dom där snedsträvorna men det märker du ju när du börjar riva i garderoben, alltså om finns några snedsträvor som fäster i takstolen.

Om du har inredd ovanvåning utan bärande hjärtvägg har du med största säkerhet en stödbensvägg (=vägg till kattvinden) där stödbenen ingår i takstolens konstruktion och således inte kan tas bort utan att takstolen dimensioneras om.

Ja fick en idé ;D om det nu skulle vara så att dom skulle vara bärande så ska jag ju dela rummet i 2 st nya rum och då sätter jag ju en vägg i mitten av rummet då blir ju den bärande där istället eller har jag fel? för då kommer det inte i rörelse ändå, det måste ju bara vara så :D mer idér ..........

NJa, alltså, OM du har snedsträvor från takstolen ner i golvet (mot takbjälken golvet ligger mot) så är det för att inte takstolen ska kollapsa av teglets (eller vilken takbeläggning man nu har) tyngd. Jag tror inte att en vägg i mitt skulle ersätta denna avlastning av takstolen. Däremot kan det blir snyggt att frigöra snedsträvorna och ha dom synliga i rummen, tycker jag :) Fast nackdelen kan ju vara att dom tar så mycket rymd i rummen att dom blir för små. Har du möjlighet att ta dig ut på kattvinden kan du ju se om du har några snedsträvor eller om det bara är hanbjälkarna som stödjer takstolens konstruktion

Inga snedsträvor här inte.

Vi hade planer på just det där, ta bort den väggen och öppna upp sovrummet. Några "förståsigpåare" i min omgivning sade att väggen inte alls var bärande utan bara att ta bort. Som fd byggnadsarbetare vet jag mina och min omgivnings begränsningar så när jag hade anlitat en byggkonstruktör för lite andra saker passade jag på att fråga om just den väggen. Den var definitivt bärande. De beräkningar han gjorde visade att den behövde avväxlas och att pelarna behövde fortsätta ner i väggarna till första våningen och även ner till krypgrunden. Plötsligt insåg vi hur trevlig garderoben faktiskt var och bestämde oss för att låta den vara.
Så utan att säga om din är bärande eller inte. Anlita någon som verkligen vet och kan, det är mitt allra hetaste tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.