Ok jo jag tänkte väl att det var nåt sånt.
Sen är det väl inte 100.000 det handlar om utan miljoner kan man tro.
Gym och videouthyrning var väl också poppis att ha ett tag har jag för mig
Måste försvinna en heldel pengar i tvätten, moms lär man väl inte komma undan om man skriver fakturor eller hyr videofilmer?

lars_stefan_axelsson skrev:
De var inte i a "talking mood" efter 9/11, och hade som du kanske kommer ihåg inte minsta lust att förhandla med, eller lyssna på någon annan åsikt än deras egen. "You are either with us, or against us", som George Bush dy sade.
Det kanske hade varit nyttigt för USA ifall någon hade synat deras bluff. Nu stärktes de bara i uppfattningen att hela världen ska dansa efter deras pipa.

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
D
Nu vet jag inte hur effektivt det är men är väl ett steg de frågar.
Men om man tänker så här om alla får frågan så är ju ingen anklagelse då alla får frågan, sedan om man frågar 1000 st och 999 är oskyldiga men man kommer åt 1 som är kriminell ex rånare eller gör inrott så hade i alla fall jag kunnat leva med den frågan.

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Har suttit här och reflekterat lite...

Det finns kanske en poäng i att störa och identifiera ekonomiska brottslingar innan dom blir stora?

USA hade ju tydligen Pablo Escobar som argument och avskräckande exempel på ekonomisk brottslighet. Googlar man på denna man påstås det att han stal bilar, monterade ner dom och sålde delarna. Därefter började med knarkhandel och byggde upp sitt imperium.

När olyckan väl är skedd (Pablo håvade visst in 500 000 000 kr om dagen under sin storhetstid) då är det inte lätt att stoppa utan krig. Man kan köpa, muta eller tvinga hela länders ledningar med dom slantarna.

Så OK Jag kan stå ut med att deklarera mina husvagnsaffärer då - om det sker med lite finess och inte som ett förhör som tjänstemannen nästan njuter av.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Småskalig "penningtvätt":
https://www.youtube.com/watch?v=DIHoSVGPnVI

Hur tror ni prostitution, knark, och gods från småstölder betalas? Med Swish :rolleyes:

Nu verkar det som att skrothandlare inte skall få betala kontant för det de köper från koppartjuvar.
– I England fick man ner brottsligheten med metallstölder med 80 procent genom ett kontantförbud och ett skrothandlartillstånd.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kontantforbud-ska-stoppa-metallstolder

Det kan kanske spara några kyrktak och några mil signalkabel längs våra järnvägar.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...rk-i-kalmar-utsatta-for-liknande-kabelstolder

• Gilla
Solari
  • Laddar…
MagHam skrev:
Det finns kanske en poäng i att störa och identifiera ekonomiska brottslingar innan dom blir stora?

USA hade ju tydligen Pablo Escobar som argument och avskräckande exempel på ekonomisk brottslighet. Googlar man på denna man påstås det att han stal bilar, monterade ner dom och sålde delarna. Därefter började med knarkhandel och byggde upp sitt imperium.
Fast om myndigheterna lärde något av detta så borde de satsa på att sätta dit biltjuvar tidigt. Istället är det ett brott polisen regelmässigt lägger ned utredningen på. Enda anledningen att anmäla bilstölder/inbrott är att försäkringsbolaget kräver detta. Men istället drog myndigheterna slutsatsen att vi löser problemet genom att ställa dumma frågor till alla som sätter in pengar. Tja, vad ska man säga.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D
Det är väl inte bara att ställa frågor som är ända åtgärden mot penningtvätt.
Hade gärna sett polisen ha mer resurser att kunna utreda mer brott.

Tänker lite på affärer som har policy att fråga ALLA om id när de köper alkohol då är väl tanken att de frågar en 70 åring om id just för att fråga alla så ingen 15 åring som ser äldre ut ska kunna köpa alkohol. Sedan så är det ju mer arbete än att bara kolla id som att få tag på de som langar och säljer olagligt.

Tänker är väl samma sak som att fråga är ett steg i rätt riktning mot att komma åt problem.

Jag ger upp att missionära för kontantbetalning. Det har inget med min ålder att göra utan med min livsattitud.
Good luck!

Kan bara hålla med många, banken är inte intresserad av att ha dig fysiskt på ett kontor. Absolut inga kontanter, och för att få dig att känna dig extra obekväm när du ändå är på plats = gör alla ärenden mitt i lokalen, någon meter från alla andra som är där. Känns nästan som det bekräftar summor och ditt personnummer extra högt. Så att det skall kännas osäkert och obekväm, och att du verkligen tänker över ev. Kommande besök.

Personlig bankman och gammal kund ger dig absolut inget extra. (Och tror du det, grattis din "säljare" på kontoret har dig uppsnurrad maximalt)

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Oavsett om det är bankens fel eller vems fel det nu är då kan folk banne mig vara trevliga stå på dig steve 5432 fortsätt att terra dim. Kanske men nara kanske kommer dom på att det lönar sig bäst med vänlighet o god service anda siwan

En sak att poängtera är att reglerna nyligen ändrats när det gäller penningtvätt.
Förut var det enbart penningtvätt bankerna var tvungna att "kontrollera", och därför behövde bara kontantinsättningar och kontantbetalningar synas extra noga i kanterna.
Eftersom pengar som "redan är inne i systemet" per definition inte kan vara svarta (svarta som i kommer från brottslighet, inte svarta som i oskattade), så skulle man inte kunna hävda att kontroll av ett uttag är motiverat.

Nu har man ändrat till "Penningtvätt och finansering av terrorism". Jo för att man ska få rätt att kontrollera uttag och andra transaktioner också.
För även helt kritvita skattade pengar, kan ju användas för att finansera terrorism, och därför spelar det ingen roll hur rent mjöl i påsen du har, du måste ändå kunna styrka vad du skall ha pengarna till.

Så banken kan faktiskt neka dig att göra en överföring till annan bank, ta ut pengarna (oavsett om det är som postväxel eller om det är som kontanter) eller vad du nu vill göra, enbart på basis på att du inte har godtagbart ändamål.

Så om du ska ta ut säg 25' på banken för att köpa en bil, så kan banken kräva att du visar ett ingånget och påskrivet köpeavtal för att du ska få ut kontanterna.

Sådana är reglerna helt enkelt.

heimlaga skrev:
.
Och det tycker jag är bra helt enkelt. Då kan staten lätt införa (för att du inte ska kunna hävda att du själv lagat ditt eget tak), att man även får skatta för eget arbete baserat på per timme, för att folk inte ska kunna undandra sig moms & skatt genom att göra arbetet själv istället för att anlita andra.
Och då får staten möjlighet att kräva in skatt på det sättet om de ser att du köpt massa spik och brädor.

Bryter man mot lagen så förtjänar man konsekvenser. Punkt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
engs skrev:
Precis, många i kassapersonalen tycker nog det är lika besvärande som du själv.

Sålde en åkklippare på blocket i höstas och det kom ett pensionärspar med en massa kontanter... handlade upp de istället för att gå till banken, kändes enklare.
Fler och fler butiker och restauranger där jag bor tar inte kontanter alls längre. Jag blir förbannad varje gång och undviker att handla på dessa ställen.

• Gilla
sevvan45 och 3 till
  • Laddar…
Kan betätta att min fru som är från kina och var i kina vid tillfället, gjorde en banköverföring till mig på 100.000:- som vi ville investera i fonder. Sagt och gjort. Med IBAN/BIC så skickade hon över pengarna. Jag flyttade samma dag över pengarna till Avanza där jag skapat ett separat ISK konto och vips var vi klara på ett par timmar. Observera! Inte en enda fråga på vägen. Detta var 4 veckor sedan. Alltså ingen som har kontaktat mig.
Så var det med penningtvättlagen.

Banker vill BARA slippa ta i cash och sätter upp märkliga hinder. Har satt in runt 20.000:- i automat vid bilförsäljning vid ett par tillfällen t.ex. Inga frågor då heller.
SEN i mitt fall samtliga gånger.

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Det är faktiskt rätt underligt att man ska ses som en skummis bara för att man använder landets officiella valuta. Genom att spränga några serverhallar så skulle någon kunna skapa fullständigt kaos i detta land. Det myndigheterna inte inser är att ett kontantlöst samhälle kommer att bli fruktansvärt sårbart.
Absolut. Man kan föra sitt eget lilla krig. Ta ut kontanter och handla för dem! Myndigheterna tycker att det är toppen att vi känner oss som kriminella, bara för att vi använder kontanter - det blir ju så mycket lättare att hålla reda oss och på vad vi gör. Och den dagen det inte finns några kontanter kan vi börja snacka om kortavgifter och alla andra avgifter, för då har bankerna inga konkurrenter!
Handla med cash! Affärerna får också gå hårt på bankernas avgifter för insättning , bristande tillgång på serviceboxar o.s.v och inte bara lägga det ansvaret på kunderna.

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Kom ihåg att banker är (vinstdrivande) företag och dom gör bara det dom måste för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Tjänar dom pengar på att ställa massa jobbiga frågor till sina kunder? Nej, tvärt om, men dom måste det pga lagar och regler.

Sen när det diskuteras banker så hör jag allt som ofta (även i denna tråden) att det är så dåligt att bankerna inte har så många kontor, eller inte hanterar kontanter på samtliga kontor, eller under hela öppettiden.

Igen, hade dom tjänat pengar på att ha fler kontor eller mer kontanthantering så hade dom haft/gjort det. Men den överväldigande majoriteten av kunder besöker sällan/aldrig ett bankkontor, och varför ska denna kostnaden kollektivt straffar alla kunder?

Sen är det så enkelt att om du inte gillar den tjänsten som banken erbjuder så är det bara att byta. Eller du kanske gillar den där fin-fina räntan som du fått? Det är ett resultat av att dom har mindre kostnader pga färre kontor, begränsad kontanthantering, och kunder som får fylla i sina egna blanketter utan en bankman som håller dom i handen.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.