Råkade ut för en något bisarr upplevelse hos lokala bankkontoret för några dagar sedan.

Vi är sedan länge kunder hos SHB, och har någon gång om året satt in pengar på kontot, mest gåvor och sånt som äldre släktingar ger på födelsedagar, julafton etc. Nu hade vi samlat på oss en nätt summa på 14000 kr som jag tänkte köpa aktier för. Gick till lokala bankkontoret. I kassan står en äldre gubbe som mest verkade lite trött på att behöva stå i kassan och betjäna kunder.

Jag: Hej jag skulle vilja sätta in dessa pengar.
B: Hur mycket är det?
Jag: Det ska vara 14000 kr
B: Du vet att vi bara kan ta emot 10000?
Jag: Jasså, oj jaha. Det går inte att göra ett undantag då för jag är gammal kund hos er?
B: Nej tyvärr.
Jag: (plockar bort 4000 ur bunten och räcker fram tillsammans med körkortet)
B: Vad är det för pengar? (Tonläget låter som en kriminalare som precis hittat rånarbytet bakom soffan)
Jag: Förlåt?
B: Vad är det för pengar?
Jag: Svenska pengar...?
B: Alltså vad kommer de ifrån?
Jag: Jaha, det är gåvor från födelsedagar och sånt
B: Mhmm. (Börjar knappa på datorn). Du ska få fylla i den här blanketten (Går och hämtar ett papper på skrivaren)
Jag: Jaha (tittar på ett A4-papper med en massa rutor att fylla i).
Jag: Vad ska jag fylla i under frågan "Vad är syftet med insättningen?"
B: Varför sätter du in pengarna?
Jag: För att jag inte vill ha så mycket cash hemma. (döh)
B: Då kan du skriva det
Jag: Och här då, under "vem ska ha pengarna?"? Ska jag skriva "Jag" då eller?
B: Skriv "egen insättning" (som om det vore det mest självklara som finns)
B: Du vet att du numera kan sätta in pengar till oss via insättningsbankomaten.
Jag: Jasså kan man det nu? (Har försökt flera gånger men SHB har aldrig fungerat).
Jag: Tycker nog ändå att det känns tryggare att göra detta inne hos er, vill inte stå ute och fibbla med en massa sedlar helt i det öppna.
B:Mhhmpf.
jag: Ska jag inte skriva under pappret? (Tittar överallt men ser ingen signatur-ruta nånstans)
B: nej du skriver under i och med att du fyller i pappret (tittar på mig med allvarlig blick ungefär som om jag hade fyllt i ett papper om att donera båda njurarna eller nåt)
B: Sådär, här har du kvittot.
Jag: Tack, hejdå.

Efter detta mötet är följande helt uppenbart:

1) Bankerna vill absolut inte hantera kontanter, eller ha med dem att göra.
2) Bankerna vill att kunderna ska göra så mycket som möjligt själv.
3) Bankerna vill förmodligen stänga sina bankkontor, eller i alla fall kassahanteringen.
4) Det där med att vara en "gammal kund" spelar ingen som helst roll numera, alla blir behandlade som man vore halvkriminell. Jag har inget som helst emot att fylla i en blankett om reglerna är sådana, men man kan ju ändå göra det hela lite trevligare för kunden, då flera av frågorna är rena "idiotfrågor". Jag ser ingen skillnad oavsett om jag har mina pengar i form av tusenlappar eller på ett bankkonto. Det är mina pengar och jag har rätt att ha dem i vilken form som helst.

Så länge vi har gamla släktingar som ger alla gåvor cash så kommer jag med glädje att fortsätta plåga banken med sedelbuntarna. Personligen ser jag cash som ett naturligt inslag i samhället precis som kort och swish. Får se nästa gång om de är mer eller mindre trevliga än denna gången.

/S
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 20 till
  • Laddar…
Du gjorde väl en till insättning av de resterande 4000 direkt efter? ;)
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Ett litet tips:
Samla inte på dig så mycket kontanter, utan gör av med dem kontinuerligt.
(14.000 kr låter inte som en lite födelsegåva direkt)

Ta med och handla för dem i livsmedelsaffären, på Systembolaget och på JULA.
men bara upp till en tusing i taget.
Det går utmärkt, och du blir bättre bemött än på banken.

Det är ju klart att banken inte vill ha kontanter. Dem kan de ju inte betala ut sina bonusar med :rolleyes:
 
  • Gilla
sevvan45 och 3 till
  • Laddar…
Som sagt det där handlar om globala regler mot penningtvätt. Så det är inte ens finansinspektionens påfund.

Jag har fått förklarat för mig (men det kan vara en skröna) att serienumren på sedlarna jämförs med motsvarande blankett från den som har tagit ut pengarna. Går då inte historierna ihop, så går larmet. och att tjänstemannen kan se direkt på sin skärm om något inte stämmer.

Det kan tyckas löljligt, en "penningtvättare" rundar lätt reglerna, men finessen är att genom att tvinga penningtvättare att göra en massa avledande transaktioner så blir det lättare att identifiera dem. Ungefär som att få alla terrorister att tro att all elektronisk kommunikation avlyssnas, de övergår till kommunikation via kurirer, kurirer är mycket lättar att spåra än att knäcka krypterade mail.
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
engs
Svante Svenson skrev:
Det är inte bankens fel, frågorna kommer från Finansinspektionen, mer information finns här: [länk]
Precis, många i kassapersonalen tycker nog det är lika besvärande som du själv.

Sålde en åkklippare på blocket i höstas och det kom ett pensionärspar med en massa kontanter... handlade upp de istället för att gå till banken, kändes enklare.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Har någon koll på om banken kan kräva en anledning (läs förhöra kunden) att ta ut sina egna kulor?
 
Ganska sjukt att man förväntas hålla reda på varifrån enskilda sedlar kommer. Har jag 5 femhundralappar i plånboken och sätter in 2 på banken så ska jag alltså veta just dessa två sedlars bakgrund. Jag kan ju fått alla sedlar från olika källor. Undrar vad banken gör om man sanningsenligt svarar 'Jag vet inte' ?
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ett litet tips:
Samla inte på dig så mycket kontanter, utan gör av med dem kontinuerligt.
(14.000 kr låter inte som en lite födelsegåva direkt)

Ta med och handla för dem i livsmedelsaffären, på Systembolaget och på JULA.
men bara upp till en tusing i taget.
Det går utmärkt, och du blir bättre bemött än på banken.

Det är ju klart att banken inte vill ha kontanter. Dem kan de ju inte betala ut sina bonusar med :rolleyes:
Varför bara en tusing i taget? Den affär som inte vill ta emot äkta 5000 kr kontant har sett mig för sista gången.
 
  • Gilla
matsgran och 5 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Som sagt det där handlar om globala regler mot penningtvätt. Så det är inte ens finansinspektionens påfund.

Jag har fått förklarat för mig (men det kan vara en skröna) att serienumren på sedlarna jämförs med motsvarande blankett från den som har tagit ut pengarna. Går då inte historierna ihop, så går larmet. och att tjänstemannen kan se direkt på sin skärm om något inte stämmer.

Det kan tyckas löljligt, en "penningtvättare" rundar lätt reglerna, men finessen är att genom att tvinga penningtvättare att göra en massa avledande transaktioner så blir det lättare att identifiera dem. Ungefär som att få alla terrorister att tro att all elektronisk kommunikation avlyssnas, de övergår till kommunikation via kurirer, kurirer är mycket lättar att spåra än att knäcka krypterade mail.
Detta är ganska fel. Banken är tvingad att registrera insättningar på bara väldigt mycket högre belopp. Vid såna små belopp är banken bara skyldig att ha tillräcklig med "kundkännedom" att de kan bedöma om det är penningtvätt. Hur de gör det är ehlt upp till banken.
Att begära sådana ceremonier av en gammal kund för ynka 14 papp är inget annat än ren nonchalans.
Min son som sålde en skten bil för ynka 18 papp kontant mötted av samma inställning hos SHB. Oacceptablet!
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Varför bara en tusing i taget? Den affär som inte vill ta emot äkta 5000 kr kontant har sett mig för sista gången.
Bara för att inte sticka ut och väcka frågor.
Ett tips bara, men du gör som du vill ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D
Thomas_Blekinge skrev:
Detta är ganska fel. Banken är tvingad att registrera insättningar på bara väldigt mycket högre belopp. Vid såna små belopp är banken bara skyldig att ha tillräcklig med "kundkännedom" att de kan bedöma om det är penningtvätt. Hur de gör det är ehlt upp till banken.
Att begära sådana ceremonier av en gammal kund för ynka 14 papp är inget annat än ren nonchalans.
Min son som sålde en skten bil för ynka 18 papp kontant mötted av samma inställning hos SHB. Oacceptablet!
Jobbar du inom detta?
Mitt tycke så är det väl rimlig gräns om man ska motverka penningtvätt med belopp runt 10'000.
Vad är det som är oacceptabelt som du skriver är det för de frågar för insättning av 18 papp, vilka frågor eller är det hur de frågar?
 
Jag har varit med om motsatsen i en bank jag var kund i innan... Skriver inte namnet på banken här, men det var efter införandet av penningtvättskontroll.
Hade sålt en husvagn och fick betalt i cash! Sen om dom var vita det vet jag faktiskt inte, men jag kan inte agera polis och ifrågasätta en köpare på ett misstänksamt sätt heller.
Eftersom jag visste om reglerna tänkte jag förekomma banktjänstemannens frågor:

Jag: "Hmmm jag skulle vilja sätta in en del pengar" (tar upp en stor bunt tusenlappar ur ett kuvert) "Det är pengar från en försäljning av en husv-"
B: Avbryter mig "Ja ja, det ska vi ordna, hade du fyllt i en insättningsavi med kontonummer?"

Knapp.Knapp.knapp

Klart.
Han bröt naturligtvis mot finansinspektionens direktiv och skulle kunna få en reprimand för det.

--------------------

Fast det är väl undantaget som bekräftar regeln.
I vanliga fall om man kommer in med pengar verkar personalen - inte bara fullgöra sin plikt - utan njuta av att genomföra förhöret. Precis som TS skriver.
Nu har jag LF-bank som använder Forex som kontor, och det är ju som det är :|
 
MagHam skrev:
Jag har varit med om motsatsen i en bank jag var kund i innan... Skriver inte namnet på banken här, men det var efter införandet av penningtvättskontroll.
Hade sålt en husvagn och fick betalt i cash! Sen om dom var vita det vet jag faktiskt inte, men jag kan inte agera polis och ifrågasätta en köpare på ett misstänksamt sätt heller.
Eftersom jag visste om reglerna tänkte jag förekomma banktjänstemannens frågor:

Jag: "Hmmm jag skulle vilja sätta in en del pengar" (tar upp en stor bunt tusenlappar ur ett kuvert) "Det är pengar från en försäljning av en husv-"
B: Avbryter mig "Ja ja, det ska vi ordna, hade du fyllt i en insättningsavi med kontonummer?"

Knapp.Knapp.knapp

Klart.
Han bröt naturligtvis mot finansinspektionens direktiv och skulle kunna få en reprimand för det.

--------------------

Fast det är väl undantaget som bekräftar regeln.
I vanliga fall om man kommer in med pengar verkar personalen - inte bara fullgöra sin plikt - utan njuta av att genomföra förhöret. Precis som TS skriver.
Nu har jag LF-bank som använder Forex som kontor, och det är ju som det är :|
Nu vet jag inte hur mycket pengar det var men vilken direktiv syftar du på?
Detta är bara bankernas interna jävla trams ogrundade på lagar. Vad är det för anskrämligt att betala en husvagn kontant med 100 papp? Mycket smidigare än att ränna runt med postväxel, överföringar, mm.
Men det är väl en generationsfråga, och attitudfråga. I många länder (inte bara de som notoriskt misstänks för korruption och svarta affärer) har man insett kontanthandelns fördelar och viktighet för ekonomin. Men i Sverige ska man ju vara så jävla modern!
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Nu vet jag inte hur mycket pengar det var men vilken direktiv syftar du på?
Det är ett EU direktiv.
Gränsen går vid 10000

(husvagnen inbringade 55 000)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.