69 650 läst ·
490 svar
70k läst
490 svar
Banker och kontanter
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 670 inlägg
Och Tyskland har 8ggr större befolkning, vilket kanske är mer relevant än landets area...
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Du har rätt i det du säger men som 13th Marine påpekar har Tyskland mycket större befolking.Unikt namn skrev:
Tyskland har nästan 280tusen poliser medan Sverige har 21tusen.
Sverige har dessutom 25% större yta än Tyskland.
En Svensk polis har således ca 21kvadratkilometer att patrullera, medan Tyska kollegan endast behöver täcka 1.2kvadratkilometer.
I realiteten är dock knappt 9000 av svenskarna ute och rör sig bland folk, så siffran är snarare kring 50kvadratkilometer yta att täcka per polis.
Vet inte hur Tyskarna organiserar sig där, men de syns i alla fall i betydligt större utsträckning i samhället.
Och erfarenheterna säger att högre befolkningstäthet leder till högre kriminalitet bland annat pga att städerna tenderar att bli större med mer slum. Tyskland har dock inte särskilt många miljonstäder, det verkar som att man försöker hålla städernas storlek på åen begränsad nivå.
Annars är Sverige och Tyskland väldigt lika, liknande kultur, språk och en omfattande välfärdsstat som finansieras med höga men inte orealistiska skatter. Även liknand åsikter om det mesta, relativ avsaknad av ytterlighetspartier.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Vilken bullshit. Säger en tysk.A Anders_Nilsson skrev:Och erfarenheterna säger att högre befolkningstäthet leder till högre kriminalitet bland annat pga att städerna tenderar att bli större med mer slum. Tyskland har dock inte särskilt många miljonstäder, det verkar som att man försöker hålla städernas storlek på åen begränsad nivå.
Annars är Sverige och Tyskland väldigt lika, liknande kultur, språk och en omfattande välfärdsstat som finansieras med höga men inte orealistiska skatter. Även liknand åsikter om det mesta, relativ avsaknad av ytterlighetspartier.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 877 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 877 inlägg
Jag har jobbat med IT-säkerhet i 25 år nu och jag har varit på diverse myndigheter genom åren och min bild stämmer inte alls med den bilden. Det måste ju inte vara ledningen som trycker på en dum länk eller öppnar en fil de inte borde. Det kan lika gärna vara personalen i receptionen eller på lönekontoret.S sebastiannielsen skrev:Det finns dock ett bra skäl till det, och det är den goda IT-hygienen inom stat och myndigheter.
Har du ens jobbat (i tillräckligt hög position) på en stat/myndighet så förstår du att reglerna är stenhårda. Det är t.om. så att man diskuterar om barnen ska få ha tiktok på sina privata mobiler eller ej. Just för att mikrofonen kan slås på när som helst och läcka sekretessbelagda jobbsamtal som görs på privat tid i samma rum till främmande makt.
Jämför det mot Coop. Ingen skulle ens kunna drömma om att ens lägga sig i vad medarbetarna gör på fritiden, oavsett vilken risk medarbetarnas fritidsaktiviteter utgör för arbetets IT-system på arbetstid. Det är helt enkelt inte motiverat att ha såpass strikta regler för någon som sitter i en kassa.
Då får man lösa problemet på annat sätt istället - t.ex. genom att segmentera kassan.
Nu med distansarbete och hemarbete pga pandemin måste också folks privata hem säkerhetsklassats m.m. för att det ska bli godkänt för att hantera hemlig information. Familjedatorer som används i zoom-möten förses med strikta regler om att barnen inte får använda att spela spel på, just för att risken är att det dras ner en screenlogger eller liknande varav hemliga uppgifter läcker.
Därför är det väldigt osannolikt att en svensk myndighet/stat skulle få ransomware, i alla fall i den grad att det slår ut verksamheten. Möjligtvis att icke-kritiska delar av verksamheten slås ut, som man klarar sig utan.
Vad gäller Coop hade det ju inte hjälpt eftersom det var driftsleverantören som var drabbad.
Det som ofta felar är när man "lägger ut" IT-drift är att behålla egen kompetens för kontroll/uppföljning av de policy/regelverk som företaget själv ska upprätta och att leverantör följer dessa både administrativt samt tekniskt.
Tyvärr förlitar sig många på den fina avtalstexten. Har lite erfarenhet från en av de högsta säkerhetsnivåerna vi har i Sverige och där görs det fortlöpande av det som får outsourcas vilket bara är en bråkdel av den totala IT inom företaget.
Tyvärr förlitar sig många på den fina avtalstexten. Har lite erfarenhet från en av de högsta säkerhetsnivåerna vi har i Sverige och där görs det fortlöpande av det som får outsourcas vilket bara är en bråkdel av den totala IT inom företaget.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Och ingen person var inblandad för att de skulle kunna komma in. En bugg i Kaseyas programvara tillsammans med en dålig installation hos Visma räckte. Det blir tyvärr vanligare att de större hacken sker utan att någon "klickar på något".Fairlane skrev:
Skälet är att förövarna lägger mer tid på att komma in och studerar det tilltänkta företagets miljö mycket noga. En så kallad riktad attack.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Här är det senaste. De som exponerar en Windows server mot internet som har printtjänsten startad är lika utsatta som i fallet med Kasaya.
https://arstechnica.com/gadgets/202...to-fix-critical-printnightmare-vulnerability/
https://arstechnica.com/gadgets/202...to-fix-critical-printnightmare-vulnerability/
Jag är för dåligt påläst om Tysklands kultur eller politik för att uttala mig om specifikt det.A Anders_Nilsson skrev:Du har rätt i det du säger men som 13th Marine påpekar har Tyskland mycket större befolking.
Och erfarenheterna säger att högre befolkningstäthet leder till högre kriminalitet bland annat pga att städerna tenderar att bli större med mer slum. Tyskland har dock inte särskilt många miljonstäder, det verkar som att man försöker hålla städernas storlek på åen begränsad nivå.
Annars är Sverige och Tyskland väldigt lika, liknande kultur, språk och en omfattande välfärdsstat som finansieras med höga men inte orealistiska skatter. Även liknand åsikter om det mesta, relativ avsaknad av ytterlighetspartier.
Per capita har Tyskarna 50% mer poliser än oss. Men eftersom ytan är mindre så kan man ju tänka sig att poliser ute i fält har större möjlighet att spontant upptäcka och stävja brott.
Om en ökad befolkning leder till exponentiellt ökad brottslighet vet jag heller inte.
Men när man är på besök i Tyskland ser man poliser överallt. Vilket både ger en trygghet och gör att man skärper sig.
I Sverige syns inte poliserna alls, vilket ger motsatt effekt. Det är väl snarare så att man ser kriminella överallt här.
Hur det speglar sig i den uppmätta brottsligheten är frågan. Men den svenska polisen i fält upplever i många fall sig både motarbetad av systemet och underbemannad. Så det är väl ett kvitto på att styrningen skulle kunna göra bättre ifrån oss.
Idén att man kan super effektivisera sig med låg bemannings kanske stämmer i vissa fall, men jag är helt övertygad om att ökad fysisk polisiär närvaro skulle ha positiva effekter på samhället i stort.
Men nu har jag seglat långt från ämnet och avslutar här.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Här har du helt fel.A Anders_Nilsson skrev:Du har rätt i det du säger men som 13th Marine påpekar har Tyskland mycket större befolking.
Och erfarenheterna säger att högre befolkningstäthet leder till högre kriminalitet bland annat pga att städerna tenderar att bli större med mer slum. Tyskland har dock inte särskilt många miljonstäder, det verkar som att man försöker hålla städernas storlek på åen begränsad nivå.
Annars är Sverige och Tyskland väldigt lika, liknande kultur, språk och en omfattande välfärdsstat som finansieras med höga men inte orealistiska skatter. Även liknand åsikter om det mesta, relativ avsaknad av ytterlighetspartier.
Att många tyska älskar ett Bullerby-Sverige (som inte finns) betyder absolut inte att man tänker likadant. De flesta tyskar tänker helt annordlunda om personlig integritet än de flesta svenskar. Att ens leverna inte ska vara spårbar är en viktig anledning till förkärlek för kontanter. Man har haft övervakningsstater så det räcker och blir över. Svenskarnas godtrogenhet gentemot myndigheter anses i Tyskland som blåögdhet om inte gränslös naivitet.
Ytterlighetspartier? Tyska säkerhetstjänst BND varnar gång på gång för extremism på både höger som vänsterkanten, ävewn våldsbnägen. Det behöver inte alltid yttra sig i partibildningar men väl i löst sammanslutna grupper.
Och man försöker inte hålla städernas storlek på en begränsad nivå. Hur skulle det gå till? Finns inga verktyg för det.
Vet inte vad du vill säga med ditt trams men särskilt väl insatt verkar du inte vara.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
T Thomas_Blekinge skrev:Här har du helt fel.
Att många tyska älskar ett Bullerby-Sverige (som inte finns) betyder absolut inte att man tänker likadant. De flesta tyskar tänker helt annordlunda om personlig integritet än de flesta svenskar. Att ens leverna inte ska vara spårbar är en viktig anledning till förkärlek för kontanter. Man har haft övervakningsstater så det räcker och blir över. Svenskarnas godtrogenhet gentemot myndigheter anses i Tyskland som blåögdhet om inte gränslös naivitet.
Ytterlighetspartier? Tyska säkerhetstjänst BND varnar gång på gång för extremism på både höger som vänsterkanten, ävewn våldsbnägen. Det behöver inte alltid yttra sig i partibildningar men väl i löst sammanslutna grupper.
Och man försöker inte hålla städernas storlek på en begränsad nivå. Hur skulle det gå till? Finns inga verktyg för det.
Vet inte vad du vill säga med ditt trams men särskilt väl insatt verkar du inte vara.
Svenskarnas naivitet är en relativt ny grej. På 70-talet och 80-talet fanns det en debatt om övervakning, tex sjukhusspionen och TV-pejling. Men decenniers hjärntvätt och värdegrundsarbete har skrämt fram en lallade debil befolkning.T Thomas_Blekinge skrev:Här har du helt fel.
Att många tyska älskar ett Bullerby-Sverige (som inte finns) betyder absolut inte att man tänker likadant. De flesta tyskar tänker helt annordlunda om personlig integritet än de flesta svenskar. Att ens leverna inte ska vara spårbar är en viktig anledning till förkärlek för kontanter. Man har haft övervakningsstater så det räcker och blir över. Svenskarnas godtrogenhet gentemot myndigheter anses i Tyskland som blåögdhet om inte gränslös naivitet.
Ytterlighetspartier? Tyska säkerhetstjänst BND varnar gång på gång för extremism på både höger som vänsterkanten, ävewn våldsbnägen. Det behöver inte alltid yttra sig i partibildningar men väl i löst sammanslutna grupper.
Och man försöker inte hålla städernas storlek på en begränsad nivå. Hur skulle det gå till? Finns inga verktyg för det.
Vet inte vad du vill säga med ditt trams men särskilt väl insatt verkar du inte vara.
Ytterlighetspartier som Lega Nord och Vlasms Blok får inga mandat i vare sig Tyskland eller Sverige. Båda länderna har en rätt välordnad byråkrati, ordning i budgeten, anser att utgifter skall finansieras. Båda länderna har starkt tillverkningsindustri som tenderar att dominera världen inom sina nischer. Båda länderna har en bra levnadsstandard även för fattiga. Jag har inte upplevt att tältläger och hemlösa på gatan är ett problem i något av ländetna. Butiker använder fasta priser och går du till kassan stämplar de in priset som står på etiketten och försöker inte blåsa dig.
Ok, jag är inte tysk och tyskar skiljer sig åt från svenskar, men jag tyckte alltså att ländetna har rätt mycket som förenar, och jag känner mig mer hemvan i Tyskland än i Bukarest, Madrid eller Rom.
Hoppas ovanstående kan förklara hur jag resonerar.
Och - du har i sanning ett tyskt temperament och den där tyska "direktheten" i dina kommentarer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden