Alfredo skrev:
OT men har du räknat efter vad Forex kostar jämfört med andra alternativ? Oftast är de hutlöst dyra!

Beror naturligtvis på valuta och resmål men mitt generella råd är att undvika att köpa valuta på Forex även om det säkert kan finnas situationer där det är lämpligt.
Öppna ett konto på forex och sätt in dina pengar du vill växla på kontot därefter så tar du ut pengarna i önskad valuta med en betydligt bättre växlingskurs.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det ironiska i sammanhanget är att bankerna är emot swisch. Om det försvinner lär det ju bli ännu fler kontantinsättningar...
 
MagHam skrev:
Det är ett EU direktiv.
Gränsen går vid 10000

(husvagnen inbringade 55 000)
Hos oss är det Shell-macken som fungerar som bank när vi vill sätta in kontanter på våra bankkonton. Ingen idé att försöka besvära traditionella banker med pengar, men nog är det lite underligt att en bensinmack enkelt kan klara det som bankerna inte klarar.
 
rufsig skrev:
Fler och fler butiker och restauranger där jag bor tar inte kontanter alls längre. Jag blir förbannad varje gång och undviker att handla på dessa ställen.
Att inte hantera kontanter är en stor besparing för dom vilket i sin tur gör att dom kan erbjuda ett lägre pris (eller mer personal, bättre service etc) till dig som konsument. Men det finns säkert andra butiker och restauranger som gladeligen gör avkall på detta för att kunna hantera kontanter.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
J
Det är ju inte så att banken inte klarar av att hantera pengar. Man maximerar sin vinst, och tar bort hanteringen. På samma sätt maximerar macken sin vinst då den finner ytterligare en nisch. Samtidigt tar macken över risken att bli rånad. Macken säljer tex numera även korv. Detta gör den ju inte för att korvkiosken inte klarar av korvar. De säljer bröd, etc. Har bageriena slutat hantera mjöl pga detta?
Så fort det handlar om pengar verkar vanligtvis tänkande människor få ett rött skynke framför ansiktet. Som sagt, är man inte nöjd, så byter man till en bank som ger bättre villkor. På samma sätt gör man med sin teleoperatör. Man håller inte fast vid de billigaste, ratar de andra, men fortsätter klaga.
 
  • Gilla
olomar och 2 till
  • Laddar…
Fick brev från banken innehållande blanketter med MASSOR av ingående frågor och krav på vidimerad kopia av id-handling. Kände aversion mot detta så det blev liggande utan åtgärd. Två dagar efter utgången svarstid kom ett nytt likadant brev. Om jag inte svarade skulle de stänga av vissa tjänster. Frågor som hur många gånger i månaden jag planerade ta ut kontanter och hur mycket/mån samt syftet med uttagen. Rutan med syftet var ju liten och banken verkade ju då tro att man gör samma sak med pengarna varje månad. Antalet uttag verkar ju lite vansinnigt vetande - det må ju ändå vara mängden pengar som är intressant.

Det dök upp ett par frågor i samband med denna utfrågning som nån här kanske kan svara på.

Vad för tjänster skulle banken ha stängt av om jag inte svarat? Antagligen nåt med kontantuttag/insättning men finns det fler saker de stänger ned bara för att sätta press på kontohavaren?


Det frågades om man förväntades ha mer än 2350000 kr på konton i banken oavsett "form".. Varför just DEN gränsen?
 
Dom kan stänga ner allt om dom vill och hänvisa till lagen om penningtvätt och terroristverksamhet. Been there Done that
 
Fairlane skrev:
Hur avgör man om någon fått sina pengar från att ha sålt en husvagn, en gräsklippare eller något annat utan att fråga?
Hur avgör man det med att fråga?
 
Jag fick betalt med postväxel. 10.000 kr.
Gick till det bankkontor som ställt ut den. De vägrade lösa in den, eftersom jag inte var kund hos dem. Texten på postväxeln var enkel och tydlig:
Mot uppvisande av denna växel, betalar vi till (mitt namn) tiotusen kronor. 10.000:-
Stämpel och undertecknat av banktjänsteman. Jag hänvisades till min bank, innebärande en bilresa på nära 20 mil.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Fairlane
Ulric skrev:
Hur avgör man det med att fråga?
Det gör du iofs inte, men frågan jag besvarade var ju varför man frågade folk som sålde en husvagn eller liknande och utan att fråga är det ju helt omöjligt att veta. Frågan är lite som "Varför får jag som nykter blåsa i polisens nykterhetskontroll?"
 
Fairlane skrev:
Det gör du iofs inte, men frågan jag besvarade var ju varför man frågade folk som sålde en husvagn eller liknande och utan att fråga är det ju helt omöjligt att veta. Frågan är lite som "Varför får jag som nykter blåsa i polisens nykterhetskontroll?"
Om jag som nykter blåser i polisens nykterhetskontroll vet polisen något om min nykterhetsgrad efteråt. Så det har inga likheter.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jari Marikainen skrev:
Kan betätta att min fru som är från kina och var i kina vid tillfället, gjorde en banköverföring till mig på 100.000:- som vi ville investera i fonder. Sagt och gjort. Med IBAN/BIC så skickade hon över pengarna. Jag flyttade samma dag över pengarna till Avanza där jag skapat ett separat ISK konto och vips var vi klara på ett par timmar. Observera! Inte en enda fråga på vägen. Detta var 4 veckor sedan. Alltså ingen som har kontaktat mig.
Så var det med penningtvättlagen.

Banker vill BARA slippa ta i cash och sätter upp märkliga hinder. Har satt in runt 20.000:- i automat vid bilförsäljning vid ett par tillfällen t.ex. Inga frågor då heller.
SEN i mitt fall samtliga gånger.
Ja vill minnas att Avanza har begärt in svar på vissa frågor vid ett tillfälle för något år sedan. Frågor av typen varför man sparar, var man är bosatt, om man har koppling till politiska partier etc. Det räcker kanske att ta in svaren vid något tillfälle. Sen var det ju inte frågan om kontanter här heller.
 
Det tragiska är att bankerna i samarbete med våra politiker byggt upp ett system som gör att en vanlig medborgare är tvungen att vara kund hos en bank ifall den ska kunna leva ett någorlunda normalt liv. De har medvetet byggt ett system som kommer att innebära totalt kaos i landet ifall vi någon gång skulle bli inblandat i krig eller liknande. Man kan fundera på hur samhället kommer att fungera efter några dagar utan fungerande internet/telekommunikation. Sen att bankerna är en sorts skyddad verkstad där staten kommer in och räddar banker då de gör bort sig visar bara hur sjukt det blivit.
 
  • Gilla
roland53 och 4 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
De har medvetet byggt ett system som kommer att innebära totalt kaos i landet ifall vi någon gång skulle bli inblandat i krig eller liknande.
Så sant :thumbup: Jag har sagt det vid lunchbordet på jobbet nångång, men fick bara oförstående blickar tillbaka:

"Den dag det kör ihop sig ordentligt eller systemet kollapsar - då är det bara vodka och konservburkar som är hårdvaluta."
 
jag hade bränt kontanterna på normala utgifter och fört/köpt aktier med digitala pengar, men jag gillar ju inte att jobba i onödan.

Icabanken är ett tips, de gillar kontanter och har ganska många kontor som har öppet större delen av dagen och inte bara nån timme innan lunch och några minuter efter...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.