Byggahus.se

Banker och kontanter

1. L
    Medlem · Nivå 8
    Fast de som har skumma avsikter har garanterat ett oantastligt svar på frågan så vad har frågan för värde förutom att irritera folk. Som jag skrev tidigare, har man något skumt syfte att sätta in säg 100 000 kronor så är det bara att säja att man t.ex. sålt en gammal byrå. Ingen kan motbevisa det.

2. T
    Medlem Nivå 10
    Jag skulle bara sagt "Äh, jag har ärvt från någon rik snubbe i Nigeria...".

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 6
    Om ni bara sätter in nån gång på per år så lär det ju inte bli någon större koll om man säger man sålt husvagn eller gammal byrå. Men kommer ni in flera gånger i veckan så lär det nog väcka en del kol om det är samma svar varje gång.

Sedan vist låter TS hade dåligt bemötande men som man läst i en annans kommentar att kassören ska se personen på andra sidan som kött och blod gäller väl även tvärt om. Har själv jobbat inom service och även har många bekanta och är mycket skit man får ta. Hade ju inte förvånat mig om någon som gnäller om att just få frågorna vid insättning men att nån gång säg det glöms bort så hade den kunden gjort liv av sig om varför man inte frågade.

• Laddar…
  4. engs
    Medlem Nivå 7
    Börjar man "sälja en byrå" i veckan blir man troligen flaggad för djupare koll däremot.

Som med annan säkerhet handlar det ofta inte om några vattentäta metoder, men sammantaget kostar det mer tid och pengar att vara kriminell. Om man så ska ta sig in i ett hus med larm eller utan eller sätta i kontanter med frågor eller utan.

Ett intressant podavsnitt angående kontanter:
    http://freakonomics.com/podcast/still-using-cash/

USA-fokus naturligtvis men har för mig de intervjuar någon från Sverige också som representant för ett land där kontantanvändningen minskat drastiskt senaste åren.

Redigerat 11 nov 2016 14:29
    • Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 12
    Då kanske de inte är så strikta idag, satte in ett sexsiffrigt belopp några år sen och det var ett helvete.

6. hsd
    Medlem · Nivå 12
    ....satt utanför ICA med en mugg.....

7. nino
    Renoverare · Nivå 19
    En bekant tröttnade ur på att alltid få frågor så han sa att han jobbade i äldrevården och brukade ge en farbror lite "handjobb" kassörskan blev rätt röd i ansiktet

8. L
    Medlem · Nivå 8
    Fast själva frågan och svaret är rätt ointressant då. Sätter man in 100 000 kronor i veckan i kontanter så borde myndigheterna kunna göra en koll utan dessa meningslösa frågor.

9. M
    Medlem · Nivå 7
    Handlade av en dansk firma för det enorma beloppet 1500kr. För detta skulle jag genomföra en utlandstransaktion hos min bank och var tvungen att ansöka om denna tjänst för mitt konto. Klickade i nån ruta i min internetbank och trodde det var bra med det. Men icke, det ringde nån filur från banken och skulle ha svar på ett antal frågor, tog nog 20 minuter i telefon. Något av det mest absurda jag upplevt, för 1500kr.

10. I
    Medlem Nivå 3
    Tycker du att det är ok att sälja husvagnen till tex människohandlare som tänkt husera tex tiggare eller prostituerade? Eller

För du har inte tänkt på att personen som ger dig kontanterna har skaffat dem på illegalt sätt?

Det är inte normalt att sälja en husvagn kontant, det är inte heller normalt att köpa en husvagn kontant. Så sannolikeheten att någon av er i den transaktionen är kriminiell är överhängande.

• Laddar…
  11. M
    Husägare · Nivå 12
    Nej det var egentligen Pablo Escobar som tvingade mig att säga att det var en husvagn. "Plata o Plomo"

---

Så jäkla onaturligt är det inte att ha några tusen i cash. Ponera att man gjort en garagestädning och lagt ut lite prylar på blocket i en omgång.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Nivå 8
    Det är faktiskt rätt underligt att man ska ses som en skummis bara för att man använder landets officiella valuta. Genom att spränga några serverhallar så skulle någon kunna skapa fullständigt kaos i detta land. Det myndigheterna inte inser är att ett kontantlöst samhälle kommer att bli fruktansvärt sårbart.

13. M
    Medlem · Nivå 7
    Och med detta vill du få sagt att alla Sveriges medborgare blir straffade för att några utomstående inte kan sköta sig. Innan vi gick med i EG så fungerade kontanter alldeles utmärkt utan att statsmakten skulle lägga sig i, det fanns ingen anledning. Jag köpte en bil på 90-talet för 100.000kr i kontanter, inget konstigt med det. Jag var inte kriminell, han som sålde bilen hade inte använt den till att smuggla flyktingar över Öresundsbron, för den fanns inte då.

14. M
    Husägare · Nivå 12
    Myndigheterna har ju bestämt att vi ska ha nya sedlar, vilket tydligen kostar ca 1 miljard i omställning.
    Lite motsägelsefullt om dom helst inte ska användas.

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Tycker inte man kan kalla det straff, att berätta att man sålt en husvagn.

Och återigen: De här reglerna har inget med EU att göra, även Storbritannien kommer att få fortsätta hålla sig till reglerna om penningtvätt, om de vill kunna betala någonting överhuvudtaget mellan länder i framtiden. En bank som bryter mot detta kommer inte att få vara med i "transaktionssystemet". Landets valuta blir inte växlingsbar osv.

• Laddar…