69 677 läst ·
490 svar
70k läst
490 svar
Banker och kontanter
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Det finns väl ökad risk att bli rånad om man har 100 papp i fickan även för bedrägerier ökar väl när det inte finns spår.Thomas_Blekinge skrev:Nu vet jag inte hur mycket pengar det var men vilken direktiv syftar du på?
Detta är bara bankernas interna jävla trams ogrundade på lagar. Vad är det för anskrämligt att betala en husvagn kontant med 100 papp? Mycket smidigare än att ränna runt med postväxel, överföringar, mm.
Men det är väl en generationsfråga, och attitudfråga. I många länder (inte bara de som notoriskt misstänks för korruption och svarta affärer) har man insett kontanthandelns fördelar och viktighet för ekonomin. Men i Sverige ska man ju vara så jävla modern!
Swish är ju jäkligt behändigt, bara att höja beloppsgränsen och swisha, OM man har pengarna på kontot.
Min far höll på med handel av bär för typ 35 år sen och där är / var det? bara kontanter som gällde, en fredag hade han glömt ta ut pengar och banken hade stängt för ett tag sen, genom fönstret såg han chefen för kontoret, gick dit och knackade på rutan, chefen öppnade fönstret (gick en bit innan gallret tog i) pappa förklarade läget och bankgubben langade ut 4 buntar (40.000) med 100 lappar genom fönstret
Min far höll på med handel av bär för typ 35 år sen och där är / var det? bara kontanter som gällde, en fredag hade han glömt ta ut pengar och banken hade stängt för ett tag sen, genom fönstret såg han chefen för kontoret, gick dit och knackade på rutan, chefen öppnade fönstret (gick en bit innan gallret tog i) pappa förklarade läget och bankgubben langade ut 4 buntar (40.000) med 100 lappar genom fönstret
Som jag skrev så har jag full förståelse för globala regler. Dock tycker jag man som bank kan underlätta detta så mycket som möjligt för kunden, kanske med lite humor då det var riktiga idiotfrågor. Var väl bara denna tjänsteman som hade en dålig dag och betedde sig spydigt. Jag för noga kassabok hemma över utgifter och handlar helst med kort (jag är ingen foliehatt eller kontantkramare) för att få smidig överblick över månadens kassaflöde. Därav har det samlat på sig cash där hemma som ingen gjorde sig av med. Att regler för penningtvätt finns är väl okej, men man ska inte behöva bli illa behandlad eller misstänkliggjord över småsummor som 14000 kr. Hade jag kommit in som okänd kund i ovårdad klädsel med en ica-kasse fyld av blandade sedlar hade jag förstått att man kanske hade blivit något misstänksam, men en annan som kom i kostym med ett kuvert med lite småsedlar och var förberedd med id-kort och var på allmänt (om än lite stressad, hade lunchmöte direkt efter) gott humör, då ska det inte vara några problem alls om man är en trogen kund och har skött sina betalningar.Svante Svenson skrev:
Gick faktiskt igår in och snackade med Länsförsäkringar, (som har forex som kassahanterare) och påbörjade efter ett långt och väldigt trevligt samtal ett bankbyte. Så tack och hejdå SHB, denna lilla händelse gör att ni nu har en kund mindre. Räknade snabbt ut att vi sparar ca 17000 kr /år på detta i minskade boräntor (SHB har vägrat förhandla boräntor vid flera tillfällen), slopade kortavgifter (4x300 kr) samt 20% rabatt på försäkringar (ca 2000 kr). De meddelade samtidigt att de med glädje kan växla in cash av olika de slag. Har vid resor utomlands hämtat ut buntar med reskassa (ca 25000 sek) på forex och det har aldrig varit något problem eller att man har gnällt och att hantera pengar.
Simsalabim, så det kan gå. Hejdå SHB kommer inte sakna er...
/S
OT men har du räknat efter vad Forex kostar jämfört med andra alternativ? Oftast är de hutlöst dyra!steve5432 skrev:
Beror naturligtvis på valuta och resmål men mitt generella råd är att undvika att köpa valuta på Forex även om det säkert kan finnas situationer där det är lämpligt.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Inte riktigt. Varje bank har sina egna gränser: http://www.fi.se/Folder-SE/Konsument/Fragor-och-svar/Betala/Sedlar-som-blir-ogiltiga/MagHam skrev:
Förväxlas ofta med anmälningsskyldighet för överföringar till/från utlandet som ligger vid 150000 kr https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.2/325742.html.
Var har du 10.000 kr ifrån?
Du verkar ha rätt i att det exakta beloppet inte är lagreglerat.
Har läst, och stött på 10' som standard på SHB och Forex, men det verkar kunna finnas variationer och tolkningsmöjligheter för bankerna.
Har läst, och stött på 10' som standard på SHB och Forex, men det verkar kunna finnas variationer och tolkningsmöjligheter för bankerna.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Jag sålde en traktor för 60' och kilade in på banken (en riktig bank) med slantarna, de ursäktade och visade ett document att de var tvungen att fråga om vad det handlade om för pengar så jag visade säljhandlingen och hon var jätteglad för detta.
Helt klart tråkigt att detta ska behövas men det gäller alla banker- även forex och lf
Jag tycker att alla kan hjälpa till att bromsa svartpengahanteringen ,vi (de flesta ) är ärliga skattebetalare som skulle slippa skattehöjningar om alla gjorde rätt för sig
Helt klart tråkigt att detta ska behövas men det gäller alla banker- även forex och lf
Jag tycker att alla kan hjälpa till att bromsa svartpengahanteringen ,vi (de flesta ) är ärliga skattebetalare som skulle slippa skattehöjningar om alla gjorde rätt för sig
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Njaa. Jag är ingen expert på området. Men så vitt jag förstår så är banken skyldig att kunna redogöra för alla transaktioner som överstiger 1000 Euro, om det gäller kontanter.
Exakt vad de skall kunna redogöra för tror jag är lite svårare att hitta öppna källor om, men jag vet att det i lagen speciellt står att banken är förbjuden att berätta för sin kund om vilka kontroller som ev. görs av myndigheter. Dvs. vilka uppgifter som ev. begärs in av polis är sekretessbelagt. Kan banken inte svara på frågorna så riskerar de sitt banktillstånd.
Har för mig att Forex fick sitt banktillstånd indraget, just för att de inte kunde redogöra för transaktioner som deras kunder hade gjort. Nordea har legat illa till, och hade troligen fått tillståndet indraget om de inte vore så stora.
Så detta är definitivt inte något "internt jävla trams" på banken.
Exakt vad de skall kunna redogöra för tror jag är lite svårare att hitta öppna källor om, men jag vet att det i lagen speciellt står att banken är förbjuden att berätta för sin kund om vilka kontroller som ev. görs av myndigheter. Dvs. vilka uppgifter som ev. begärs in av polis är sekretessbelagt. Kan banken inte svara på frågorna så riskerar de sitt banktillstånd.
Har för mig att Forex fick sitt banktillstånd indraget, just för att de inte kunde redogöra för transaktioner som deras kunder hade gjort. Nordea har legat illa till, och hade troligen fått tillståndet indraget om de inte vore så stora.
Så detta är definitivt inte något "internt jävla trams" på banken.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
För ganska många år sedan när lagen var lite nyare, så var en kollega inne på SE banken på lunchen. Före honom i kön till kassan stod en äldre dam. Hon lämnade in en liten väska, full med buntade hundralappar, kassörskan räknade upp 20 000 kr.
Sedan säger kassörskan med hög insinuant ton, så det hörs över hela kontoret "och hur har du fått tag på de här pengarna".
Damen blev oerhört upprörd över hur frågan ställdes, och meddelade bara ganska direkt, jag vill avsluta samtliga konton, lägg allt på en postväxel, jag går över till handelsbanken (andra sidan gatan).
Kontorschefen kom ut och försökte lugna damen, utan framgång. Hon meddelade triumferande "jag har 10 milj på det här kontoret". Detta var droppen. Eftersom detta var ett förortskontor (och inte i Djursholm eller liknande) så misstänker jag att hon kan ha varit kontorets största privatkund.
Sedan säger kassörskan med hög insinuant ton, så det hörs över hela kontoret "och hur har du fått tag på de här pengarna".
Damen blev oerhört upprörd över hur frågan ställdes, och meddelade bara ganska direkt, jag vill avsluta samtliga konton, lägg allt på en postväxel, jag går över till handelsbanken (andra sidan gatan).
Kontorschefen kom ut och försökte lugna damen, utan framgång. Hon meddelade triumferande "jag har 10 milj på det här kontoret". Detta var droppen. Eftersom detta var ett förortskontor (och inte i Djursholm eller liknande) så misstänker jag att hon kan ha varit kontorets största privatkund.
Nilecity 105,6 Greger i väntrummet: "Är det är avdelningen för VENERISKA SJUKDOMAR?"hempularen skrev:
Lite integritet kan inte skada även om finsansinspektionen, grundat på EU direktiv, tvingar bankerna till kontroll.
Har fortfarande känslan att en del baktjänstemän kan njuta av lite maktutövning / förnedring. Något som måste styras upp från ledningen. Inte kul att automatiskt bli betraktad som brottsling bara för att man har några tusen i handen.
Det finns ingen undre gräns för var de kan börja trilskas, har argumenterat med dem flera gånger och deras besked är att de kan fråga från första kronan om de känner för det.
Det borde vara rätt lätt att få kvitto på pengarna särskilt om det rör sig om småsummor på 10-50.000 kr.
"Köp" en bil av en kompis, "sälj" tillbaks den sen. Den sista affären ska du ha kvittokopia på. Då har du papper på försäljningen och pengarna i kontanter. De gör inte vidare efterforskningar än så här, räcker med att man har något papper på pengarna.
Reglerna är bara för jävla fåniga, med såna här trix kommer man undan vad som helst så länge man inte ser ut som eller är en känd kriminell. De ställer till bara det för hederligt folk, de ohederliga har garanterat andra sätt ändå.
Det borde vara rätt lätt att få kvitto på pengarna särskilt om det rör sig om småsummor på 10-50.000 kr.
"Köp" en bil av en kompis, "sälj" tillbaks den sen. Den sista affären ska du ha kvittokopia på. Då har du papper på försäljningen och pengarna i kontanter. De gör inte vidare efterforskningar än så här, räcker med att man har något papper på pengarna.
Reglerna är bara för jävla fåniga, med såna här trix kommer man undan vad som helst så länge man inte ser ut som eller är en känd kriminell. De ställer till bara det för hederligt folk, de ohederliga har garanterat andra sätt ändå.
Anar ett missförstånd mellan TS och banktjänstemannen i första inlägget. De flesta känner till penningtvättsreglerna och varför banken frågar som de gör, och banktjänstemannen utgick nog från det. Men om man inte känner till bakgrunden kan det ju klart upplevas som otrevligt och provokativt.
Haha, den var fin. Kan se framför mig om det hade varit du som hade kommit med skitig jacka, och inte fått sätta in pengar, medan killen med kostym och id-kortet i handen, lätt stressad hade fått det. Då hade det låtit att SHB minsann gör skillnad på människor. Snacka om att göra skillnad på människor, som vill ha bättre service "av en äldre gubbe" då du minsann är välklädd och rapp, och kommer in med småsummor på 14000 i sedlar. Tror SHB är glada att slippa den typen av kunder. Eller förresten, de är bevisligen detta.steve5432 skrev:. Att regler för penningtvätt finns är väl okej, men man ska inte behöva bli illa behandlad eller misstänkliggjord över småsummor som 14000 kr. Hade jag kommit in som okänd kund i ovårdad klädsel med en ica-kasse fyld av blandade sedlar hade jag förstått att man kanske hade blivit något misstänksam, men en annan som kom i kostym med ett kuvert med lite småsedlar och var förberedd med id-kort och var på allmänt (om än lite stressad, hade lunchmöte direkt efter) gott humör, då ska det inte vara några problem alls om man är en trogen kund och har skött sina betalningar.
/S
Redigerat:
Fast vad är egentligen problemet? Att svara på några extra frågor de få gånger man sätter in kontanter är ju inget problem. Om man ofta sätter in kontanter är det för att man har någon form av verksamhet och då finns det ju andra rutiner för det.tompaah7503 skrev:

