useless useless skrev:
Men, snälla nån. En butikskedja har varit stängd i två dagar. Knappast något ett samhälle går under av.
Vad har en mördad polis med det hela att göra??
Det var alltså försvarsminister Peter Hultqvist som uttryckte oro för samhällets livsmedelsförsörjning, inte bara jag.

Om det nästa gång är VISA/MC som stannar, är du lika lugn då?

Bara att inse att regeringen måste fundera på grundläggande systemsäkerhet i samhället och där har kontanter en viktig funktion.

Varje svensk borde ha minst 10 tusen liggande i kontanter, helst mer.

Men räddningen kommer kanske från Tyskland, som så ofta förr. Idag var jag och handlade på min lokala Lidlbutik och varje kassa har sedelslurpmaskin som suger i sig sedeln och kontrollerar den. Samt myntmaskin.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Det var alltså försvarsminister Peter Hultqvist som uttryckte oro för samhällets livsmedelsförsörjning, inte bara jag.

Om det nästa gång är VISA/MC som stannar, är du lika lugn då?

Bara att inse att regeringen måste fundera på grundläggande systemsäkerhet i samhället och där har kontanter en viktig funktion.

Varje svensk borde ha minst 10 tusen liggande i kontanter, helst mer.

Men räddningen kommer kanske från Tyskland, som så ofta förr. Idag var jag och handlade på min lokala Lidlbutik och varje kassa har sedelslurpmaskin som suger i sig sedeln och kontrollerar den. Samt myntmaskin.
oroväckande att inte riksdagen beslutar att företag och banker inte får neka kontanter..
som jag skrev tidigare så händer det att internet försvinner under veckor uppe i Härjedalen... Då får mataäffärerna skriva kvitto manuellt eller skriva upp på nota..
Vad det är och hur många..
pris har de nu börjat märka på varje vara...
De har nysvenskar som utför detta jobbet genom förmedlingen.. (y)iderikt... iallafall
 
A Anders_Nilsson skrev:
Varje svensk borde ha minst 10 tusen liggande i kontanter, helst mer.
Ja, det lär ju göra underverk för inbrottsstatistiken om inte annat.

A Anders_Nilsson skrev:
varje kassa har sedelslurpmaskin som suger i sig sedeln och kontrollerar den. Samt myntmaskin.
Vad hjälper det om kassasystemet är nere och inte kan hantera kontantbetalning?

Frågan är heller inte så enkel att bara för att man kan betala med kontanter i sin lokala butik så löser det sig. I stort sett allt i samhället idag använder sig av datorer idag. Lagerhållning, transporter, tillverkning, banker mm.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
S Strontus skrev:
Ja, det lär ju göra underverk för inbrottsstatistiken om inte annat.


Vad hjälper det om kassasystemet är nere och inte kan hantera kontantbetalning?

Frågan är heller inte så enkel att bara för att man kan betala med kontanter i sin lokala butik så löser det sig. I stort sett allt i samhället idag använder sig av datorer idag. Lagerhållning, transporter, tillverkning, banker mm.
Det blir en fråga om det gått framåt eller bakåt....
 
Jonas Persson
A Anders_Nilsson skrev:
Det var alltså försvarsminister Peter Hultqvist som uttryckte oro för samhällets livsmedelsförsörjning, inte bara jag.

Om det nästa gång är VISA/MC som stannar, är du lika lugn då?

Bara att inse att regeringen måste fundera på grundläggande systemsäkerhet i samhället och där har kontanter en viktig funktion.

Varje svensk borde ha minst 10 tusen liggande i kontanter, helst mer.

Men räddningen kommer kanske från Tyskland, som så ofta förr. Idag var jag och handlade på min lokala Lidlbutik och varje kassa har sedelslurpmaskin som suger i sig sedeln och kontrollerar den. Samt myntmaskin.
Vår försvarsminister producerade en massa varmluft i helgen, starka ord som man säger. Men jag ser inget konstruktiv komma från de orden.

VISA och Mastercard har inga servrar i Sverige vad jag känner till. Deras miljöer är världsomspännande och redundanta med stordatorer mm. Däremot finns det flera olika lokala företag som tillhandahåller betaltjänster för kort som t ex Bambora och Babs. Därmed finns det flera leverantörer som med oregelbunden regelbundenhet får driftproblem, men de är "aldrig" nere samtidigt. Swish fungerar utan dessa företag och fungerar om Visa eller Mastercard skulle gå omkull.

Som jag skrev ovan i tråden gör kontanter ingen skillnad om du inte vill att svenska folket ska plocka undan miljarder inför den dagen kriget kommer och alla IT-system och banker eventuellt klappat ihop. Världen av idag är inte behaglig, men ett öppet krig som skövlar landet tror jag är långt borta. IT-störningar som Coop löses inte med kontanter då det är så många andra funktioner än just betalningsmedel som är beroende av datorer.

Därmed måste mer kraft läggas på att säkra upp systemen, inte att planera för plan B.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Hmm, en tanke angående de där 10 000 som alla ska ha hemma, vem har växel? Det blir inte bra om alla har tjugo femhundralappar i madrassen... Vill påstå att alla bör lägga undan beloppet i små valörer, under 50 kronor. Samhället av idag använder inte mycket kontanter och det minskar hela tiden, så den dagen de behövs finns det troligtvis inte mycket växelpengar i butikerna. Ett av många problem med kontanter den dagen de "behövs".
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jonas Persson
En annan viktig detalj är att kontanter idag inte används för betalning mellan företag. Det primära flödet är mellan kund som hämtar dem i en bankomat och säljande företag som sätter in dem på bankkontot och banken ser till at de kontanterna kommer ut till bankomaten igen.

Det är många datorer inblandade i det flödet...

Vet inte om ni känner till containerbristen pga Corona i världen idag. De vanliga flödena av varor är inte lika så containers fastnar i Europa och USA så att Kina inte har några tomma att fylla. Samma kommer att hända med kontanter, de måste på något sätt komma vidare från den säljande butiken. Eller är tanken att flödet bara ska ske så länge Svensson har kvar av sina 10 000?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
För att kontantbetalning ska fungera behövs också en växelkassa. Hur löser man det om pengarna inte finns?
Jag har inga problem att anpassa handlandet efter de sedlar jag har med mig, bara butiken tar emot dem kan jag betala med smått som 20SEK eller 500EUR. Någon veckas konsumtion är inte svårt eller dyrt att bära med sej i sedlar
Med analog prismärkning på hyllkanten är det lätt att huvudräkna och om jag får tillbaka växel, tar en extra glass, rundar av och dricksar i kassan spelar väl ingen roll?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ha lite dagligvaror hemma så man kan fixa lite mat under en vecka, utan problem fixar vi det idag. Ok, mjölken får bli någon annan dryck i slutet av veckan, kanske lite grädde i kaffet.(y)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Kontanter är helt onödiga. Ett förlegat sätt att handla på och är förmodligen kass för miljön med. Allt blir effektivare digitalt.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En annan viktig detalj är att kontanter idag inte används för betalning mellan företag. Det primära flödet är mellan kund som hämtar dem i en bankomat och säljande företag som sätter in dem på bankkontot och banken ser till at de kontanterna kommer ut till bankomaten igen.

Det är många datorer inblandade i det flödet...

Vet inte om ni känner till containerbristen pga Corona i världen idag. De vanliga flödena av varor är inte lika så containers fastnar i Europa och USA så att Kina inte har några tomma att fylla. Samma kommer att hända med kontanter, de måste på något sätt komma vidare från den säljande butiken. Eller är tanken att flödet bara ska ske så länge Svensson har kvar av sina 10 000?
Nej det är inga datorer inblandade eftersom du tar ut kontanter mellan hackersttackerna. Sedan betalar du när systemen är nere.

Men du nämner en mycket intressant sak - VISA/MC har stordatorer med redundans vilket alltså eliminerar dessa attacker. Detta bör lagstadgas omedelbart för svenska företag över en viss omsättning.

Eller så för du över pengar från din bank med Bankid när du står i kassan så fungerar det med. Bara att bankerna får se till att pengarna dyker upp direkt på affärens konto.

Men kontanter i små valörer är tveklöst det bästa för samhället.
 
P
A AndersS skrev:
Ha lite dagligvaror hemma så man kan fixa lite mat under en vecka, utan problem fixar vi det idag. Ok, mjölken får bli någon annan dryck i slutet av veckan, kanske lite grädde i kaffet.(y)
har konserver mm hemma för ca 2 månader.. Sedan 4 frysboxar fulla med fisk, kött, grönsaker.. potatis i källaren med en massa rotfrukter...handlar inte om för min del någon hamstring utan om att skära ner kostnader..
Men det löser sig fint när system blir utslagna...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Vad hjälper det om kassasystemet är nere och inte kan hantera kontantbetalning?
I nödfall, och det är det vi pratar om, fungerar en skokartong som tillfälligt kassasystem.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Kontanter är helt onödiga. Ett förlegat sätt att handla på och är förmodligen kass för miljön med. Allt blir effektivare digitalt.
Jodå det är bekvämt digitalt när det funkar.
Undrar om inte tex swish legat nere mer än 10ggr senaste året? Känns som det digitala behöver uppbackning av fysiska betalningsmedel, var det inte så sent som i januari som Swedbanks betaltjänster låg nere flera dagar vid månadsskiftet?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
I nödfall, och det är det vi pratar om, fungerar en skokartong som tillfälligt kassasystem.
Japp, bara att ha prislistan i telefonen och scanna varukorgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.