69 685 läst ·
490 svar
70k läst
490 svar
Banker och kontanter
Du blandar ihop att dimensionera och planera.T Thomas_Blekinge skrev:Det är jag inte så säker på. I olika brancher planeras för ganska osannolika händelser. T ex dimensioneras vissa offshore-anläggningar för väderfenomen som beräknas inträffa en gång på 10000 år.
I bästa fall planerar kärnkraftsföretag för ganska osannolika händelser. Jag kaan tänka mig att det finns också planer för händelsen att två tåg kolliderar med hög fart någonstans.
Å andra sidan är jag rädd för att man i Sverige har en tendens att stoppa huvud i sanden och förbiser riskerna.Skogsbränderna var ett exempel för det.
Man dimensionerar broar, byggnader och liknande så att de belastningsmässigt kan klara av väldigt extrema förhållanden. Att planera handlar om att ha beredskap och färdiga lösningar på alla eventuella problem och det är något annat. Den enda branchen som verkligen planerar för alla eventualiteter är flyget. Detta då de är de enda som inte kan sätta sig ner och diskutera en lösning i lign och ro.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Återigen är Sverige världsmästare i idioti och naivitet. Det skulle ju bli så bra med att avskaffa kontanter. Facit av veckan är en mördad polis och inga livsmedel.
I ett sådant här läge skulle regeringen sagt att det är ok att köra kontant så länge man skriver i en bok och butikschefen signerar. Lite långsammare men bättre än inget.
En lite intelligentare lösning hade ju varit att ha lösa kassor som alla småbutiker har och som är godkända och kan skriva kvitton. Prisccanningen löser man genom att ha lokala backuope på diskett eller motsvarande som skicas per post eller laddas ner en gång i veckan så man har någonting att falla tillbaka på.
Jag tycker nu att Peter och Morgan skall sätta sig ner med MSB och klura ut en lag som krväer att alla näringsidkare har en backupplösning, åtminstone de över en viss omsättning. Detta för att garantera samhällets funktion.
Om sjukhusen hade drabbats hade alltså de som behöver livsviktig medicin hellre fått dö än att man tar kontanter när korthanteringen går ner?
I ett sådant här läge skulle regeringen sagt att det är ok att köra kontant så länge man skriver i en bok och butikschefen signerar. Lite långsammare men bättre än inget.
En lite intelligentare lösning hade ju varit att ha lösa kassor som alla småbutiker har och som är godkända och kan skriva kvitton. Prisccanningen löser man genom att ha lokala backuope på diskett eller motsvarande som skicas per post eller laddas ner en gång i veckan så man har någonting att falla tillbaka på.
Jag tycker nu att Peter och Morgan skall sätta sig ner med MSB och klura ut en lag som krväer att alla näringsidkare har en backupplösning, åtminstone de över en viss omsättning. Detta för att garantera samhällets funktion.
Om sjukhusen hade drabbats hade alltså de som behöver livsviktig medicin hellre fått dö än att man tar kontanter när korthanteringen går ner?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Precis, man vill minska användandet av kontanter och resultatet (facit) blir uppenbart, en mördat polis och folk svälter ihjäl för att de inte kan få tag på livsmedel. Kopplingen är utan tvekan helt korrekt och det är helt omöjligt att skaffa fram livsmedel på någon annan butik...A Anders_Nilsson skrev:
Eftersom det inte på långa vägar är ett krisläge så ser jag ingen som helst poäng att regeringen ska gå in och göra förändringar. Det är väl upp till Coop att lösa sina säkerhetsbrister tillsammans med sin leverantör?A Anders_Nilsson skrev:
Diskett känns lite riskabelt. De förstörs lätt av både värme och magneter. Hålkort tycker jag låter som en bättre lösning. Vi måste nog hitta en bättre lösnign för distribution av hålkort (eller disketter) än PostNord.A Anders_Nilsson skrev:En lite intelligentare lösning hade ju varit att ha lösa kassor som alla småbutiker har och som är godkända och kan skriva kvitton. Prisccanningen löser man genom att ha lokala backuope på diskett eller motsvarande som skicas per post eller laddas ner en gång i veckan så man har någonting att falla tillbaka på.
Vi borde ha en lagstiftning som kräver att alla butiker har extra lösa kassor i avvaktan på att något stort problem dyker upp. Sen när våra politiker stiftat den lagen så kan vi klaga på de för att priserna i våra livsmedelsbutiker gått upp.
Absolut, för samhällsfunktionen är tydligt hotat av att inte Coops kassasystem fungerar...A Anders_Nilsson skrev:
På sjukhus får man sin medicin. Du kanske blandar ihop det med Apoteksbranschen? Om vi då bortser ifrån att det även där finns flera aktörer som troligen inte drabbas samtidigt så finns det faktiskt lösningar även i detta läge.A Anders_Nilsson skrev:
Varning för känsliga läsare! Det kan finnas spår av ironi i ovanstående inlägg.
Men, snälla nån. En butikskedja har varit stängd i två dagar. Knappast något ett samhälle går under av.A Anders_Nilsson skrev:Återigen är Sverige världsmästare i idioti och naivitet. Det skulle ju bli så bra med att avskaffa kontanter. Facit av veckan är en mördad polis och inga livsmedel.
I ett sådant här läge skulle regeringen sagt att det är ok att köra kontant så länge man skriver i en bok och butikschefen signerar. Lite långsammare men bättre än inget.
Vad har en mördad polis med det hela att göra??
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Det är svårt med ironi när man skriver på nätet… Nu råkade COOPs kassaapparater sluta fungera.
Det kunde varit precis vad som helst som slutat fungera. Tex Apotekens receptsystem, ICAs kassor, Försäkringskassan (hehe), Swish, Bilregistret, stort som litet företag/kedja, bara de har centraliserad it-supporten och jobbar mycket med att fixa problem på distans.
Det är inte bara ett IT-problem, Det är relaterat till stordrift och rationaliseringar.
För att kontantbetalning ska fungera behövs också en växelkassa. Hur löser man det om pengarna inte finns?
För att jämföra med något helt annat som ändå har lite med säkerhet att göra. Om en underleverantör till Volvo tillverkar bromsdetaljer med dålig kvalité eller konstruktionsfel, så kan även andra bilmärken drabbas då mycket standardiseras av underleverantörer eller att tillverkarna samarbetar vid nyutveckling.
Det kunde varit precis vad som helst som slutat fungera. Tex Apotekens receptsystem, ICAs kassor, Försäkringskassan (hehe), Swish, Bilregistret, stort som litet företag/kedja, bara de har centraliserad it-supporten och jobbar mycket med att fixa problem på distans.
Det är inte bara ett IT-problem, Det är relaterat till stordrift och rationaliseringar.
För att kontantbetalning ska fungera behövs också en växelkassa. Hur löser man det om pengarna inte finns?
För att jämföra med något helt annat som ändå har lite med säkerhet att göra. Om en underleverantör till Volvo tillverkar bromsdetaljer med dålig kvalité eller konstruktionsfel, så kan även andra bilmärken drabbas då mycket standardiseras av underleverantörer eller att tillverkarna samarbetar vid nyutveckling.
Olämplig inlägg raderat av skribenten själv.
Redigerat:
tycker nog att vi kan visa familjen till den ihjälskjutna polisen respekt och inte varken skämta om detta eller blanda in händelsen i denna tråd..
polisenmannens öde är högst tragiskt och helt onödigt.. bara att anse att här måste det stanna..
Coop eller data intrång har inget med detta att göra, så visa respekt och vördnad inför att en ung polis mist sitt liv i tjänsten.
polisenmannens öde är högst tragiskt och helt onödigt.. bara att anse att här måste det stanna..
Coop eller data intrång har inget med detta att göra, så visa respekt och vördnad inför att en ung polis mist sitt liv i tjänsten.
Redigerat av moderator:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Frågan var inte heligare än att du var tvungen att försöka plocka politiska poäng på denMaskintok skrev:tycker nog att vi kan visa familjen till den ihjälskjutna polisen respekt och inte varken skämta om detta eller blanda in händelsen i denna tråd..
polisenmannens öde är högst tragiskt och helt onödigt.. att politiska beslut gett möjlighet till detta är bara att anse att här måste det stanna..
Coop eller data intrång har inget med detta att göra, så visa respekt och vördnad inför att en ungpolis mist sitt liv i tjänsten.