6 393 läst ·
52 svar
6k läst
52 svar
Banken sa NEJ! Tips på snäll Bank tack!
Det är EN bank som sagt nej. Vi tänker givetvis teckna en låneskyddsförsäkring, nåt annat är ju dumdristigt. Är för övrigt föräldraledig nu och vet precis hur det är att bo i en svindyr BR med hög avgift (typ samma utgift) när det är lite skralt i kassan. Kommer "alla" banker säga nej får vi ju såklart lägga ner husbyggarprojektet (för tillfälletTrottan skrev:Jag ska ge dig ett svar som du förmodligen inte vill ha. Jag tycker nämligen att ni verkar vara ute på lite väl tunn is. Ifall flera banker tackar nej till att göra affär med er så finns det nog en anledning till det. Hur ska ni tex kunna klara detta lån om ni måste gå på a-kassa, föräldrapenning eller sjukpenning under en kortare eller längre tid?
Huset ska vara en trygg punkt i livet. Inte något man ligger sömnlös över på natten, eller nåt som man måste lämna vid första möjliga motgång i livet.
Om du är 100% ärlig mot dig själv - är din kalkyl verkligen bättre/mer realistisk än bankens? Personligen tycker jag att bankernas kalkyler många gånger är rena rama glädjekalkyler.....
Blev visst en het potatis det här...
Sorry, jag tolkade det som att även LF-bank sa nej, men jag fattar nu att det gällde byggkreditiv.
Självklart ska ni prata med fler banker. Jag tycker bara att man ska ta sig en rejäl funderare när de säger nej. Längtan efter hus överskuggar ibland förnuftet nämligen, och det är lätt att ignorera eventuella varningar. ;D
Självklart ska ni prata med fler banker. Jag tycker bara att man ska ta sig en rejäl funderare när de säger nej. Längtan efter hus överskuggar ibland förnuftet nämligen, och det är lätt att ignorera eventuella varningar. ;D
Jag förstår inte riktigt. Det låter ju som att ni har ett annat lån ändå? Är det för en lägenhet eller liknande som ni avser sälja när ni flyttar till huset? Hur hög är räntan och hur länge är den bunden? Kan det vara det lånet som gör att Nordea surade? Det kan vi inte gissa oss till...
Er bruttolön på 45000, gäller den nu när du är mammaledig, eller när du jobbar?
Om vi känner till hur din situation ser ut lite mer så kan vi nog ge bättre råd kring vad du kan göra för att lösa situationen.
Bor i Göteborg och hade ett företag som hette Lear i Trollhättan som kund....Fredrik i Trollhättan skrev:Lite OT kanske....men..
Nu sitter du nog i Stockholm och läser Aftonbladet. Ingen verksamhet har lagts ner i Trollhättan och de verksamheter vi har i form av Saab och Volvo Aero är lika säkra som någon annan industri i Sverige. GM har i Saabs fall garanterat sysselsättning till 2010 men vilken arbetsplats har längre garantier om man ska vara ärlig?
Huspriserna slår nya rekord varje kvartal. I göteborg har priserna stigit så långt att göteborgarna t.o.m. börjat leta hus längre ut.
För att återknyta till ämnet är min poäng att man inte ska tro på allt som skrivs i media och därför är naturligtvis en lokal bank med lokalkännedom att föredra.
Skitsamma, alla städer som har stora arbetsgivare kan drabbas av samma sak.
Poängen gick nog fram ändå.
Har ni någon aktuell värdering på BR? Vi fick låna en del av byggkostnaderna på vår BR när vi byggde. FSB var välvilliga och vår banktant hjälpte oss igenom konstiga ors, begrepp och annat som förvirrar nybyggare.Hon räddade oss faktiskt när en del av vår kontantinsats försvann i börsnedgången. Hon hjälpte oss värdera lägenheten och hjälpte oss att belåna den för att täcka bygget. Att sedan det vi från början tänkte oss till grundplåt till tomten inte längre var kvar är en annan fråga. I nuläget är dock lånen flyttade till SBAB. Tomten fixad med hårt jobb där vi tänkt oss grävare, gräset sått istället för utrullat och perennerna sådda istället för köpta, det är något helt annat. 
Lånet är för vår BR som vi ska sälja naturligtvis (banken & mäklare har värderat den). Det jag menade var att ska vi byta bank måste vi ju antingen lösa lånet mot ränteskillnadsersättning eller så tar nya banken över lånen men villkoren från Nordea står kvar. Vi har iofs bra villkor på det lånet, 1/2 lånet bundet tom 2009 med räntan 2,70% och andra 1/2 bundet tom 2010 med räntan 2,99%. Brutto inkomsten är när jag jobbar, är mammaledig tom dec. och det är ju inte så långt kvar tills dess. Det jag behövde råd om var förslag på bank man kunde pröva lyckan hosKsund skrev:Jag förstår inte riktigt. Det låter ju som att ni har ett annat lån ändå? Är det för en lägenhet eller liknande som ni avser sälja när ni flyttar till huset? Hur hög är räntan och hur länge är den bunden? Kan det vara det lånet som gör att Nordea surade? Det kan vi inte gissa oss till...
Er bruttolön på 45000, gäller den nu när du är mammaledig, eller när du jobbar?
Om vi känner till hur din situation ser ut lite mer så kan vi nog ge bättre råd kring vad du kan göra för att lösa situationen.
Jag vet fler som haft samma "problem" med Nordea och SEB och fått ok på sparbanken. Sparbanken är nästan alltid den bank som fångat upp folk som fått avslag på andra ställen efter vad man hört. Har du kollar med någon sparbank i ert område då?
Inte undra på att FSB har i särklass högst utlåningsräntor.
MVH//Christina.
MVH//Christina.
En affärsidé. Vem kan man ta högst ränta av? En som har alternativ?
Slog mig att det gäller genomgående. Ingen bor väl så dyrt per kvadratmeter som de stackare på samhällets botten som måste bo i hyresrätt. Nu menar jag inte att alla i hyresrätt är på samhällets botten men många som hyr sin bostad gör det för att man har ekonomiska problem och inte är kreditvärdiga. När vi bodde i bostadsrätt för 3059 i månaden betalade man över 5 tusen i huset bredvid där det var hyresrätt. Sen går hyrorna upp varje år...
Slog mig att det gäller genomgående. Ingen bor väl så dyrt per kvadratmeter som de stackare på samhällets botten som måste bo i hyresrätt. Nu menar jag inte att alla i hyresrätt är på samhällets botten men många som hyr sin bostad gör det för att man har ekonomiska problem och inte är kreditvärdiga. När vi bodde i bostadsrätt för 3059 i månaden betalade man över 5 tusen i huset bredvid där det var hyresrätt. Sen går hyrorna upp varje år...
Haha......jessica skrev:
Men det kan ju som sagt ha sina 'randiga och rutiga'
MVH//Christina.
Två saker:
1. Den räntan banker erbjuder har mycket lite att göra med den de annonserar om. Om SEB, Nordea, SHB eller FSB publicerar lägst ränta är rätt ointressant. De brukar dock vara väldigt bra på att matcha eller bjuda under varandras räntor.
SEB erbjöd mig 2.1% som första förslag, utan prutning. Hos den lokala sparbanken sa jag att SEB gett 2.1% och då erbjöd de också det.
2. Sparbanken är inte 1 bank. Föreningssparbanken är en bank, men det finns också ca 80 fristående lokala sparbanker (exempelvis Sörmlands Sparbank), som inte ingår i föreningssparbanken utan kan sätta sina egna villkor. Det kan alltså skilja en hel del mellan olika sparbanker.
1. Den räntan banker erbjuder har mycket lite att göra med den de annonserar om. Om SEB, Nordea, SHB eller FSB publicerar lägst ränta är rätt ointressant. De brukar dock vara väldigt bra på att matcha eller bjuda under varandras räntor.
SEB erbjöd mig 2.1% som första förslag, utan prutning. Hos den lokala sparbanken sa jag att SEB gett 2.1% och då erbjöd de också det.
2. Sparbanken är inte 1 bank. Föreningssparbanken är en bank, men det finns också ca 80 fristående lokala sparbanker (exempelvis Sörmlands Sparbank), som inte ingår i föreningssparbanken utan kan sätta sina egna villkor. Det kan alltså skilja en hel del mellan olika sparbanker.