Var på "vår" bank idag (Nordea) och de sa tvärnej till lånelöfte på 2,8milj. Deras schablon kalkyl baserades tydligen på ett ras liknande 80-talets, inflationspanik, världskrig och att Naken-Janne går och blir nunna... ::) ::)
Enligt min erfarenhet (Linköping) så är ungefär alla banker "snällare" än Nordea. Förra sommaren var min man och pratade med dem. Då skulle vi få låna "En miljon, kanske lite till". Det handlade då inte om nybygge utan befintligt hus. Vi hittade ett hus som vi tänkte köpa för 980 000:-. Nordea sa nej, trots sitt "lånelöfte" och det blev inget :( . Då började vi fundera på att bygga nytt och var på en annan bank som säger att vi får låna 2,4 miljoner till nybygge och ungefär 1,5 till befintligt hus. Va? Förutsättningarna är precis desamma som när fick nobben till 1 miljon av Nordea...

En tredje bank, lokal FSB i vårt lilla samhälle, går den gyllene medelvägen och låter oss låna 1,2 till befintligt hus och 1,7-1,8 till nybygge. Så där står vi nu!

Så man får alltså låna mer till nybygge? Det var precis vad jag ville höra ;D Vi fick lånelöfte på 1760 till gammalt hus av vår bank när jag inte ens hade fast jobb och 16000 i lön, då borde vi ju kunna få 2 milj om jag får fast jobb och 23000 till nytt hus. Hoppas! ::)

Jag har SBAB och är supernöjd. Inget knussel, handpenningslån till rörlig ränta, inga problem att belåna lgh etc.

Trevliga är de oxå. Dock gör jag alla affärer med dem över Internet och telefon. Vill man ha personlig kontakt (vad det nu är värt idag) så kanske de inte passar.

Men SBAB lånar väl inte ut till nybygge va?

EllaBella skrev:
Nordea kommer vi dumpa, punkt.

Hmm, frågade ni varför? Jag har på Nordea lånat halva det belopp som ni ville låna, men ensam och inte så långt från Arvidsjaur...

tess.g skrev:
Nix!
SBAB lämnar inte ut byggnadskreditiv, du får komma till dom när du har byggt färdigt ditt hus
Typiskt! >:( Samma sak på Länsförsäkringar Bank... Ska träffa Handelsbanken och SEB i veckan så får vi se. Nån som har förslag på mindre "personligare" bank? Känner inte så mycket för storbankerna tyvärr. På Nordea tittade de inte ens på produktionskalkylen vi hade med oss >:( utan viftade bara bort oss eftersom deras schablonkalkyl visade på att vi absolut inte hade råd att låna så mycket. Vi tar verkligen inte lättpå att låna 2,8 milj.utan detta är en mycket genomtänkt "beslut" och "välräknad" kalkyl med olika tänkta scenarion. Ja vi ger inte upp våran dröm än utan jobbar vidare på finansieringsfrågan.

EllaBella skrev:
Nån som har förslag på mindre "personligare" bank?
Jag menar alltså en _liten bank med mer personligt bemötande_ ifall det var lite oklart. ;) Kan ju tolkas som att jag var ute efter en opersonlig bank... *s* ;D

Testa någon lokal sparbank. Typ Orust sparbank t ex. Dom är fristående från sparbankskontoren.

Även Handelsbanken är extremt decentraliserade och kan ses som egna företag.

Har du testat Sparbanken?
Jag vet att dom hjälpt andra som fått avslag hos dom andra..Men varför säger dom nej då?Eller säger dom bara att ni inte ha råd?
Lycka till!

OLHA skrev:
Och det finns många fler skäl som kanske banken vet, men inte vill/kan säga. Bankerna får ju ofta informationen först. Bra exempel är t ex Trollhättan eller Gislaved där US & Tyska företag bara la ner verksamheten. Påverkar huspriset och säkerheterna rejält för att inte tala om husägarnas situation.
Lite OT kanske....men..
Nu sitter du nog i Stockholm och läser Aftonbladet. Ingen verksamhet har lagts ner i Trollhättan och de verksamheter vi har i form av Saab och Volvo Aero är lika säkra som någon annan industri i Sverige. GM har i Saabs fall garanterat sysselsättning till 2010 men vilken arbetsplats har längre garantier om man ska vara ärlig?
Huspriserna slår nya rekord varje kvartal. I göteborg har priserna stigit så långt att göteborgarna t.o.m. börjat leta hus längre ut.
För att återknyta till ämnet är min poäng att man inte ska tro på allt som skrivs i media och därför är naturligtvis en lokal bank med lokalkännedom att föredra.

Det låter ju lite konstigt när ni har en rätt rejäl handpenning ???
Fast precis som några skrivit ovan tycker jag nog ni ska ta ett snack med Nordea, de borde ju kunna motivera avslaget och det kan ju vara bra för er egen skull om ni t.ex. har missat något. Att tänka igenom allt en extra gång är aldrig fel, ju fler eventualiteter ni tänkt igenom desto mindre risk att ni hamnar i en taskig sits senare. Sen vet ni ju bäst själva vilka ekonomiska behov/vanor ni har.

V.G. själva lånet tror jag de flesta andra banker går med på ett sånt lån, Huddinge är väl knappast nån högriskort. Tror inte ni behöver oroa er.

Dumpa Nordea. Det gjorde vi. Träffa bank tant med noll förankring i verkligenheten.

Kentah skrev:
Mitt råd är: Skit i nordea, min erfarenhet är att dom fortfarande lever i 80-talet.Dom ser sina anställningar som livstidsanställningar(staten delägare förr helägare)

Dom är inte alls orienterade i dagens frågeställningar, ser varje kund som ett "objekt", noll jävla förmåga att sätta sig in i varje enskilt ärende(tror dom har nån pärm som dom använder som lat hund)

Det finns allt för många "äldre kvinnor, typ mellan 64-döden, som har alltför höga positioner i bankerna och deras argument brukar vara: Nä men så har vi alltid gjort, iallafall sen erlander var statsminister.

Nä jag bytte till Handelsbanken och där ger jag dom credit:snabba, raka puckar och framförallt en härlig ränta och service.
;D Tack, där slog du huvudet på spiken! ;D Ska träffa H-banken på onsdag. (handläggaren var en tjej modell yngre) Håll tummarna! ;)

OLHA skrev:
Testa någon lokal sparbank. Typ Orust sparbank t ex. Dom är fristående från sparbankskontoren.
Hittar ingen lokal Sparbank... *trög eller?* ??? ;)

Jag ska ge dig ett svar som du förmodligen inte vill ha. Jag tycker nämligen att ni verkar vara ute på lite väl tunn is. Ifall flera banker tackar nej till att göra affär med er så finns det nog en anledning till det. Hur ska ni tex kunna klara detta lån om ni måste gå på a-kassa, föräldrapenning eller sjukpenning under en kortare eller längre tid?

Huset ska vara en trygg punkt i livet. Inte något man ligger sömnlös över på natten, eller nåt som man måste lämna vid första möjliga motgång i livet.

Om du är 100% ärlig mot dig själv - är din kalkyl verkligen bättre/mer realistisk än bankens? Personligen tycker jag att bankernas kalkyler många gånger är rena rama glädjekalkyler.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.