I mitt hus bytte man vattenmätare. Man anslöt via ett förlängningsrör som bilden visar, lilla stumpen till hö om mätaren. (Jag personligen tycker den delen ser underdimensionerad ut)
Efter det har det börjat uppstå konstiga ljud.
När någon spolar kallvatten eller toa kommer det ljud som från en bashögtalare. Varar i 3 sek och får huset att liksom vibrera.
Värmepumpen ger ett ihållande ljud ifrån sig i en kvart vilket upphör när jag sätter på vattnet i köket. Jag tolkar ljudet som kopplat till vattenintag därför. Det är ett mer högfrekvent ljud som går igenom väggar och golv.
Är mina observationer igenkännbara, har andra fått liknande problem?

• Vattenmätare med anslutna rör och röda ventiler monterade på en vit vägg. Ett förlängningsrör syns till höger om mätaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljudinspelning hade varit bara, så att man kan höra hur det låter.

Kan var patronbackventilen i vattenmätarens anslutning som vibrerar/låter.

Vit patronbackventil med tryck och pilar som visar flödesriktning, använd i vattenmätaranslutningar för att förhindra vibrationer och ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på patronbackventilen

Demmpa Demmpa skrev:
Ljudinspelning hade varit bara, så att man kan höra hur det låter.

Kan var patronbackventilen i vattenmätarens anslutning som vibrerar/låter.

[bild]
Exempel på patronbackventilen
Jag förstår att ljud hade varit bra.

Menar du som förklaring till dånandet eller tjutandet då det är två olika fenomen jag upplever. Jag försöker förstå varför vibrationerna uppstått efter mätarbyte, kan du förklara din teori?

Om det är "fel" på backventilen så kan ventilkäglan/kulan "fladdra"/vibrera när det är flöde genom backventilen.

• Gilla
khag
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.