135 961 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Ja.... det är väl ett sluttande plan vi befinner oss på i integritetsfrågor. Just nu går det att använda Bankid utan Gps påslagen, iaf för vardagligt bruk. Men positioneringen har redan använts vid brottsutredning, och jag sätter inga pengar på att det inte kommer att bli obligatoriskt.
Än så länge köper jag bekvämlighet och betalar med integritet. Tyvärr går det nog inte att backa när man tycker det gått för långt.
/Höghus
Än så länge köper jag bekvämlighet och betalar med integritet. Tyvärr går det nog inte att backa när man tycker det gått för långt.
/Höghus
Nej, än så länge bara vid nytt Bankid eller flytt av det gamla.RoTe skrev:
https://www.bankid.com/privat/tank-pa-sakerheten/platstjanster
/Höghus
Men verkligheten är att vi andra får hjälpa de äldre som inte kan, att betala räkningar och flytta pengar mellan konton. Konstigare än så är det inte. Banken kan ju också hjälpa till med dessa saker över telefon, om du bara kan identifiera dig (vilket är rimligt).A A-Man_08 skrev:
Men vägrar man identifiera sig "online" får man väl bara finna sig i att livet blir besvärligt. Det är inte rimligt att folk ska flytta pengar mellan konton och betala dina räkningar manuellt idag. Betala kontant om du vill men vad i hela friden ska du på bankkontoret att göra? Att du har ett visakort är ju blasfemi, men kanske inte helt orimligt.B Bitterhetsakademin skrev:
Men om du vägrar digitaliseringen får du ju också finna dig i att stå utanför det moderna samhället. Det är ju bara att flytta ut i skogen och börja byta potatis mot kött och mjölk med grannarna....B Bitterhetsakademin skrev:Delvis en integritetsfråga och att den ökade digitaliseringen på sikt leder samhället i fel riktning.
BankID ger också risker för bedrägerier och är ett av många steg på vägen mot ett kontrollsamhälle.
Man kan klara sig långt utan alla nymodigheter, räkningar betalas bekvämt med kuvertgiro och kontanter fungerar väl för de flesta dagliga betalningar.
Även där finns en integritetsaspekt och en fördel för kontanterna.
Att börja använda bankid och fortsätta att krama kontanterna kan väl vara en bra kompromiss för dig?
ja antagligen, men varför inte fråga bankID direkt? Du kan ju också spola den texten genom valfri AI och se vad du får för svar. Ledtråd: korthuset faller snabbt ihop.RoTe skrev:
Å andra sidan är väl alla AI's en del av den globala högre agendan som multinationella företag och myndigheter har.
Ingen aning, det ligger utanför mitt kompetensområde.RoTe skrev:
Du kan vända dig till din bank som utfärdat ditt Bankid och begära utdrag av vad de har sparat för uppgifter från din Bankid-användning, eftersom banken är personuppgiftsansvarig enligt Gdpr.
Det är Digg, Myndigheten för Digitalisering som ställer kraven på appen.
De har tex kravet den inte får samla in mer uppgifter än absolut nödvändigt för att bekräfta att du är du. Dvs kolla webhistorik är inte ok.
Sedan finns det säkert inte någon som granskar och lusläser källkoden, fokus på extern test och revision är nog på att testa att appen inte går att knäcka säkerhetsmässigt.
/Höghus
Ja "lagligt" ja men sen då...Höghus skrev:
Ingen aning, det ligger utanför mitt kompetensområde.
Du kan vända dig till din bank som utfärdat ditt Bankid och begära utdrag av vad de har sparat för uppgifter från din Bankid-användning, eftersom banken är personuppgiftsansvarig enligt Gdpr.
Det är Digg, Myndigheten för Digitalisering som ställer kraven på appen.
De har tex kravet den inte får samla in mer uppgifter än absolut nödvändigt för att bekräfta att du är du. Dvs kolla webhistorik är inte ok.
Sedan finns det säkert inte någon som granskar och lusläser källkoden, fokus på extern test och revision är nog på att testa att appen inte går att knäcka säkerhetsmässigt.
/Höghus
Från BankId:s hemsida. Finns goda skäl tycker jag. Sedan är jag övertygad om att de följer alla GDPR artiklar, annars vore de snart rökta.RoTe skrev:
Använd platstjänster för ökad säkerhet
Du behöver inte ha platstjänster påslaget när du använder BankID, men det ger dig bättre skydd mot exempelvis telefonbedrägerier. Platsinformationen delas bara när BankID-appen används."