B Bitterhetsakademin skrev:
Allting ska man som bankkund göra själv, behöver man göra ett personligt besökt på banken måste det bokas in i förväg via telefon och identifiering via BankID eller personlig kod.
Jag saknar den gamla tiden då ett bankbesök inte behövde förberedelser och planering.
Jag vet ju att jag inte borde fråga, men ändå........vad är det du ska göra där? Jag har varit på ett bankkontor 3 gånger de senaste 20 åren och det har varit för att skaffa bank-id till ungarna.....

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
Allting ska man som bankkund göra själv, behöver man göra ett personligt besökt på banken måste det bokas in i förväg via telefon och identifiering via BankID eller personlig kod.
Jag saknar den gamla tiden då ett bankbesök inte behövde förberedelser och planering.
Det är precis så här det är.
Min gamla far tycker det är jätteomständigt.

Det kanske behövs regleras att vissa banker måste ha ett traditionellt besökskontor likt som det varit tidigare?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet ju att jag inte borde fråga, men ändå........vad är det du ska göra där? Jag har varit på ett bankkontor 3 gånger de senaste 20 åren och det har varit för att skaffa bank-id till ungarna.....
Typ allt du gör på din internetbank, förutom att betala räkningar.
Men även det.
Syftar på dom gamla dom har det inte så lätt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....och vad är det du ska göra där? Jag har varit på ett bankkontor 3 gånger de senaste 20 åren och det har varit för att skaffa bank-id till ungarna.....
Jag är väl en av de gamla stofilerna som vägrar BankID och mycket annat av den moderna tekniken och dessutom föredrar att betala kontant.
Helt konsekvent är jag ändå inte då jag har ett Visakort men försöker så gott jag kan 😀.

• Älska
  • Gilla
Mats_R och 2 till
  • Laddar…
Jag är väl en av de gamla stofilerna som vägrar BankID och mycket annat av den moderna tekniken och dessutom föredrar att betala kontant.
Helt konsekvent är jag ändå inte då jag har ett Visakort men försöker så gott jag kan 😀.
Vad är anledningen till att du vägrar bank id?

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad är anledningen till att du vägrar bank id?
Delvis en integritetsfråga och att den ökade digitaliseringen på sikt leder samhället i fel riktning.
BankID ger också risker för bedrägerier och är ett av många steg på vägen mot ett kontrollsamhälle.
Man kan klara sig långt utan alla nymodigheter, räkningar betalas bekvämt med kuvertgiro och kontanter fungerar väl för de flesta dagliga betalningar.
Även där finns en integritetsaspekt och en fördel för kontanterna.

• Gilla
Mats_R och 2 till
  • Laddar…
Delvis en integritetsfråga och att den ökade digitaliseringen på sikt leder samhället i fel riktning.
BankID ger också risker för bedrägerier och är ett av många steg på vägen mot ett kontrollsamhälle.
Man kan klara sig långt utan alla nymodigheter, räkningar betalas bekvämt med kuvertgiro och kontanter fungerar väl för de flesta dagliga betalningar.
Även där finns en integritetsaspekt och en fördel för kontanterna.
Så du använder inte bankid och internetbanken hemma aĺls?

@Bitterhetsakademin BankID är ju ett sätt att identifiera sig digitalt, inte ett betalningssätt?

Vägrar du skaffa pass med, eftersom de innehåller en RFID-tagg nuförtiden?

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
En konsekvens är tyvärr när merparten använder bankid, internetbank, osv, då påverkas din hantering och det blir bara färre som inte använder digitala hjälpmedel. Men du är ju medveten om ditt val.😉
Har 90-åriga släktingar som först tyckte det var onödigt och krångligt, men idag tycker det är jättebra när de enkelt kan se saldo och hantera räkningar, speciellt med e-faktura och autobetalning och slippa ta sig till banken. Svärmor tycker om funktionen att kunna klicka på bankappen för att se saldo för det ska handlas något.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Så du använder inte bankid och internetbanken hemma aĺls?
Nej, jag kör de gammaldags lösningarna och det fungerar än så länge med viss planering. Vore jag helt konsekvent skulle jag väl inte använda Visakort heller med där har jag dagtingat med mina principer men använder kontanter i den mån det är möjligt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@Bitterhetsakademin BankID är ju ett sätt att identifiera sig digitalt, inte ett betalningssätt?

Vägrar du skaffa pass med, eftersom de innehåller en RFID-tagg nuförtiden?
Vore jag orolig för det så finns ju folie.😆. Bara några varv runt så är den väl tillräckligt skärmad. Samma RFID sitter väl sedan många år i ID-korten och räckvidden är väl ganska blygsam.

Nordea ska minska med 1500 anställda och det skrivs om neddragning även inom Swedbank.

Allting ska man som bankkund göra själv, behöver man göra ett personligt besökt på banken måste det bokas in i förväg via telefon
Jag traskade in på ett Handelsbankskontor för några månader sedan då jag behövde ett nytt "plastkort" till deras bankdosa och det krävde ett personligt besök. Helt problemfritt. Ingen tidsbokning. Ingen kö. Öppet normala banktider alla vardagar. Minst lika enkelt som det alltid varit.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P
Vore jag orolig för det så finns ju folie.😆. Bara några varv runt så är den väl tillräckligt skärmad. Samma RFID sitter väl sedan många år i ID-korten och räckvidden är väl ganska blygsam.
Här finns RFID-skyddande pass fodral som är lite mer praktiska än folie. 😉

P pmd skrev:
Här finns RFID-skyddande pass fodral som är lite mer praktiska än folie
Är du säker på att de inte är uppkopplade mot Kina? 😱

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.