B Bitterhetsakademin skrev:
Det går men kräver en del planering, lyckligtvis har jag bankkontor betydligt närmare än tio mil bort. Att betala räkningarna med kuvertgiro är både överskådligt och smidigt även om det tar någon dag extra för betalningen att genomföras.
Det funkar sålänge man inte driver eget och får leverantörsfakturor var och varannan dag

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Har man bara ett BankID och inget giltigt pass eller nationellt ID-kort är det väl inte så konstigt om det blir lite strul om man förstör sitt BankID.
Det var inte så länge sedan det inte behövdes pass för att aktivera BankID, då räckte det med bankdosa, iaf hos SEB

J J-banan skrev:
Det var inte så länge sedan det inte behövdes pass för att aktivera BankID, då räckte det med bankdosa, iaf hos SEB
Nej de har ju "skärpt" säkerheten. Om det är av godo eller ett onödigt krångel kan man helt klart ha olika åsikter om. Det är väl som vanligt. Alla onödiga säkerhetsåtgärder är mest trams, tills den dag man på något sätt drabbas av bristande säkerhet... 😱

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
ok så detta är bullshit
[bild]
Det är lite svårt att läsa vad det står, men han är för i november 1979 och skrev att han i 10-årsåldern började med assembler för att det han inte hade råd att betala 100000+ på kompilatorer. Vid den tidpunkten var Pascal stort och det kostade inga 100 000+ att skaffa en kompilator. Andra vanliga språk var Basic, C etc. Förmodligen var Basic det absolut vanligaste för hemmadatorer och där behöver han ingen kompilator.
Kan han (vilket jag betvivlar) assembler från en commodore64 eller liknande så är frågan om hur mycket nytta han har av den i en modern mobiltelefon. Det blir rätt mycket till att börja om, även om man kan ha glädje av vissa saker.

För mig känns det ungefär som om någon skriver att han minsann är riktigt vass på bilar och att han plockat ner bilar från olika tillverkare och då upptäckt att nästan samtliga biltillverkare fuskare med kardanförgasarsnöret. Även om jag inte kontrollerar resten av texten så försvinner en hel del trovärdighet där.

• Haha
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Exakt så dom vill ha det
Vem då? Är det staten som styr över blocket också eller är det någon multimiljonär som äger blocket som är i maskopi med staten?

Krasst är det väl så med 8,7 miljoner som har det så anpassar sig marknaden efter det.
Svårare än så är det inte.
Sedan kan man välja bort men får då ta konsekvenserna.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Fairlane Fairlane skrev:
nästan samtliga biltillverkare fuskare med kardanförgasarsnöret.
Min mek byter i alla fall detta varje år på servicen, så jag känner mig trygg. 🫣

• Haha
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min mek byter i alla fall detta varje år på servicen, så jag känner mig trygg. 🫣
Du är lurad och får betala i onödan. Kardanförgasarsnöret byter man bara varannan service och kontrollerar skicket varannan. 😉

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
Fairlane Fairlane skrev:
Du är lurad och får betala i onödan. Kardanförgasarsnöret byter man bara varannan service och kontrollerar skicket varannan. 😉
Typiskt!

P
RoTe RoTe skrev:
Har säkert tagits upp redan men BankID appen övervarkar ju oss väldigt mycket. Bland annat lagras ju platsen man befinner sig på när man signerar något.
Höghus Höghus skrev:
Nej, än så länge bara vid nytt Bankid eller flytt av det gamla.

[länk]
Vad händer om man stänger av "Location services"? Vägrar Bankid att fungera då?

P
Höghus Höghus skrev:
Sedan finns det säkert inte någon som granskar och lusläser källkoden, fokus på extern test och revision är nog på att testa att appen inte går att knäcka säkerhetsmässigt.
Är programkoden till Bankid öppen? En stor fördel med öppen källkod är att vem som helst kan granska koden och kanske hitta säkerhetshål och bakdörrar.

P pmd skrev:
Vad händer om man stänger av "Location services"? Vägrar Bankid att fungera då?
Jag fick en varning som man kan klicka förbi. Däremot vid nytt bankid eller flytt av gammalt måste platstjänster vara igång. Kolla länken i mitt tidigare inlägg.

/Höghus

• Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är programkoden till Bankid öppen? En stor fördel med öppen källkod är att vem som helst kan granska koden och kanske hitta säkerhetshål och bakdörrar.
Nej, tillsynsmyndigheten kräver extern granskning och revision.
Det lär inte finnas på kartan att den här typen av programvara är öppen.

/Höghus

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det lär inte finnas på kartan att den här typen av programvara är öppen.
Är den skriven av så odugliga utvecklare?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är den skriven av så odugliga utvecklare?
😁
Det tror jag väl ändå inte, tror du? Att ta in extern säkerhetsgranskning är kutym, iaf inom myndighetsvärlden.
Och Bankid lär ju vilja behålla sitt tillstånd (=tjäna pengar), så de måste på ett övertygande sätt visa att de inte utsätter användare för risker eller kränker integriteten.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.