135 961 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Det funkar sålänge man inte driver eget och får leverantörsfakturor var och varannan dagB Bitterhetsakademin skrev:
Nej de har ju "skärpt" säkerheten. Om det är av godo eller ett onödigt krångel kan man helt klart ha olika åsikter om. Det är väl som vanligt. Alla onödiga säkerhetsåtgärder är mest trams, tills den dag man på något sätt drabbas av bristande säkerhet... 😱J J-banan skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är lite svårt att läsa vad det står, men han är för i november 1979 och skrev att han i 10-årsåldern började med assembler för att det han inte hade råd att betala 100000+ på kompilatorer. Vid den tidpunkten var Pascal stort och det kostade inga 100 000+ att skaffa en kompilator. Andra vanliga språk var Basic, C etc. Förmodligen var Basic det absolut vanligaste för hemmadatorer och där behöver han ingen kompilator.RoTe skrev:
Kan han (vilket jag betvivlar) assembler från en commodore64 eller liknande så är frågan om hur mycket nytta han har av den i en modern mobiltelefon. Det blir rätt mycket till att börja om, även om man kan ha glädje av vissa saker.
För mig känns det ungefär som om någon skriver att han minsann är riktigt vass på bilar och att han plockat ner bilar från olika tillverkare och då upptäckt att nästan samtliga biltillverkare fuskare med kardanförgasarsnöret. Även om jag inte kontrollerar resten av texten så försvinner en hel del trovärdighet där.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
RoTe skrev:
Vad händer om man stänger av "Location services"? Vägrar Bankid att fungera då?Höghus skrev:
Är programkoden till Bankid öppen? En stor fördel med öppen källkod är att vem som helst kan granska koden och kanske hitta säkerhetshål och bakdörrar.Höghus skrev:
Nej, tillsynsmyndigheten kräver extern granskning och revision.P pmd skrev:
Det lär inte finnas på kartan att den här typen av programvara är öppen.
/Höghus
😁Alfredo skrev:
Det tror jag väl ändå inte, tror du? Att ta in extern säkerhetsgranskning är kutym, iaf inom myndighetsvärlden.
Och Bankid lär ju vilja behålla sitt tillstånd (=tjäna pengar), så de måste på ett övertygande sätt visa att de inte utsätter användare för risker eller kränker integriteten.
/Höghus