Jag har ju också Handelsbanken, och har precis samma upplevelse.. 🤷

Går bara dit dock när det ska göras saker som har med barnen att göra, då den fd. inte har Handelsbanken är det enklare att göra saker på plats...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
B Bitterhetsakademin skrev:
Allting ska man som bankkund göra själv, behöver man göra ett personligt besökt på banken måste det bokas in i förväg via telefon och identifiering via BankID eller personlig kod.
Jag saknar den gamla tiden då ett bankbesök inte behövde förberedelser och planering.
Sen lägga till att allt går EJ göra via internet (Handelsbanken).

Jag har flera konton (som jag äger ensam) går ej avsluta via internetbanken (går kanske via telefon/chatt? Men kanske inte, så måste boka besök nån dag till banken som inte ens finns kvar på min kommun).

Gemensamma barns konton kräver också fysisk besök, kunde ha gjorts via bankid kan man tycka....🤔 Men nä man skall krångla till det.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker på att de inte är uppkopplade mot Kina? 😱
Nej, men kan ju alltid slå in fodralen i aluminiumfolie om man är orolig.

• Haha
klaskarlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag traskade in på ett Handelsbankskontor för några månader sedan då jag behövde ett nytt "plastkort" till deras bankdosa och det krävde ett personligt besök. Helt problemfritt. Ingen tidsbokning. Ingen kö. Öppet normala banktider alla vardagar. Minst lika enkelt som det alltid varit.
Själv har jag Nordea och de verkar vara en av de banker som drar ner värst på personlig service. Här är kontoret sedan några månader stängt för allt utom förbokade besök. Men det är väl bara en tidsfråga innan övriga följer efter.

Har haft människor omkring mig som haft Nordea sen tidigt 2000-tal, och ingen verkar nånsin vara nöjd.. kan inte förstå att folk väljer dem fortfarande..

• Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har Handelsbanken och det fungerar ungefär som det gjorde för 25 år sen, bara gå in på bankkontoret.

Nordea har väl knappt några kontor kvar, än mid re några som sett sedlar och mynt. För 10-15 år sen skulle jag på en jobbresa till ett annat land, ett land som krävde visum, på ett krångligt sätt. Man var tvungen att åka till deras ambassad med alla handlingar, inklusive ett kvitto på att man satt in pengar på deras konto i Nordea, kvitto på avgift för visumansökan. Det fungerade såklart inte med att föra över pengar till deras konto, utan det skulle hanteras på ett bankkontor så man fick ett kvitto.
Jag tog mig till ett rätt stort Nordeakontor med kontanter (hade behövt hämta i bankomaten utanför) bara för att få veta att de inte hanterade kontanter. Det fanns ett kontor i Farsta och ett i centrum som de hänvisade till... Suck

Fairlane
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har haft människor omkring mig som haft Nordea sen tidigt 2000-tal, och ingen verkar nånsin vara nöjd.. kan inte förstå att folk väljer dem fortfarande..
Jag kan inte förstå hur man väljer de som ny kund, men de gamla har väl inget val? För att lämna så måste man väl besöka ett kontor som är nedlagt och så måste man först boka tid...

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Själv har jag Nordea och de verkar vara en av de banker som drar ner värst på personlig service. Här är kontoret sedan några månader stängt för allt utom förbokade besök. Men det är väl bara en tidsfråga innan övriga följer efter.
Blir ännu flera förändringar om de ska minska med 1500 personer 2026/27 och i kostnadsminskning ingår säkert också lokaler ute i landet.
Finns flera banker som kräver tidsbokade besök beroende av ärende, bl.a. hantering av fullmakter, etc,

Redigerat:
C
Fairlane Fairlane skrev:
Nordea har väl knappt några kontor kvar,
Här är det bara Swedbank som har kontor kvar. Blir lite löjligt när banken kräver fysiskt besök för vissa ärenden, att de förväntar sig att man skall åka 5 mil (i mitt fall, finns ju de som har betydligt längre).

Fairlane Fairlane skrev:
För att lämna så måste man väl besöka ett kontor som är nedlagt
Nu är jag faktiskt lite osäker på om du raljerar eller är allvarlig men det är väl bara att "lämna" dem genom att sluta använda deras tjänster? Får man regelbundet in pengar på något konto hos dem är det väl bara att begära att de skickas någon annanstans och den behållning man har hos dem går väl lätt att flytta utan kontorsbesök?

C cpalm skrev:
Blir lite löjligt när banken kräver fysiskt besök för vissa ärenden,
Nyfiken på vilka? Själv besökte jag som sagt ganska nyligen ett Handelsbankskontor för ett nytt plastkort till deras dosa, men innan dess var det många år sedan jag var tvungen att besöka ett bankkontor på grund av att det inte gick att lösa ärendet på annat sätt.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Nyfiken på vilka?
SEB och Nordea. Det har varit dosa/bankid-ärenden och tillträden i mitt fall, men det är nog rätt många ärenden där de kräver besök på kontoret om man går utanför de vanliga vardagstransaktionerna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är jag faktiskt lite osäker på om du raljerar eller är allvarlig men det är väl bara att "lämna" dem genom att sluta använda deras tjänster? Får man regelbundet in pengar på något konto hos dem är det väl bara att begära att de skickas någon annanstans och den behållning man har hos dem går väl lätt att flytta utan kontorsbesök?
Jo, jag skämtade lite.

Jag hade Nordea för länge, länge sen. Jag hade ett personkonto och till det hade man särskilda uttagsblanketter i ett häfte, så ville man ta ut pengar så kunde man antingen använda bankomat, eller också ta med sig sina uttagsblanketter till ett kontor.

Jag ville sen byta bank till Handelsbanken, så jag rev sönder häftet med uttagsblanketter och gick sen till kontoret för att avsluta kontot. Det gick inte att avsluta utan att lämna in uttagsblanketterna... Det gick däremot att flytta alla pengar till Handelsbanken, så kvar blev ett konto med 0,00 som jag varje år får ett årsbesked om. Kanske har de slutat nu, har inte orkat bry mig.

Rent krasst så borde det vara ett lagbrott att inte enkelt låta mig avsluta allt som har med dem att göra.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nyfiken på vilka? Själv besökte jag som sagt ganska nyligen ett Handelsbankskontor för ett nytt plastkort till deras dosa, men innan dess var det många år sedan jag var tvungen att besöka ett bankkontor på grund av att det inte gick att lösa ärendet på annat sätt.
Ett visakort?

A A-Man_08 skrev:
Ett visakort?
Nej ett "smartcard/inloggningskort" enbart (vad jag vet) till deras bankdosa.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.