135 960 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Det finns även en hel del riktigt gamla och personer med funktionsvariationer som har svårt att ta till sig tekniken.MathiasS skrev:
Ska dessa flytta ut i skogen till en avkrok med en metkrok som enda födkrok.
Ok men denna app ägs av bankerna så givetvis vet de om att det finns spionprogram i appen, om det gör det. De äger ju utvecklingen av appen hur skulle de kunna vara ovetande? Omöjligt. Slutsats, antingen är de allihop en del av konspirationen eller så finns ingen skadlig kod.RoTe skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Om någon får tag på din telefon och lyckas låsa upp den och har din pin-kod till Bankid, kanske du kan bevisa att du inte var där ditt Bankid var när ditt konto tömdes.Alfredo skrev:
Annars är det väl mest för att skydda banken, jag och frun har tex varandras Bankid, vilket inte är tillåtet, men nu kan banken inte se det eftersom platstjänsterna är avslagna.
/Höghus
Som tidigare god man har jag hjälpt till i båda fallen. Och vissa kommunerna börjar nu införa funktionen god man/förvaltare.B Bitterhetsakademin skrev:
Och så kan man hjälpa till med fullmakt som vi har för en släkting som klarar det mesta själv.
Allt går att lösa om man fokuserar på det!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Å andra sidan hjälper det nog inte så du ska hålla pin-koden hemlig...Höghus skrev:
Höghus skrev:
Lite statistik och så tar vi bort våra yngsta barn under 14 år som är 650 000, blir då inte många som saknar det och Freja har ca 1 miljon.😉
Från BankID
"8,7 miljoner användare
De allra flesta svenskar har och använder BankID, och fler tillkommer varje år. Under 2025 nådde vi 8,7 miljoner unika användare."
Från BankID
"8,7 miljoner användare
De allra flesta svenskar har och använder BankID, och fler tillkommer varje år. Under 2025 nådde vi 8,7 miljoner unika användare."
Redigerat:
Går det ens klara sig utan BankID?B Bitterhetsakademin skrev:
Jag gjorde förut en återställning på min mobil, då försvann BankID. Allt behöver BankID nu för att logga in så kom inte in på blocket eller nåt! Jag fick leta rätt på min bankdosa och kunde iaf komma in på banken för att aktivera BankID men dessvärre hade passet precis gått ut så det var bara boka bank tid. Tidigaste tiden banken hade var 2 dagar senare på bankkontor 10 mil bort
Exakt så dom vill ha detJ J-banan skrev:Går det ens klara sig utan BankID?
Jag gjorde förut en återställning på min mobil, då försvann BankID. Allt behöver BankID nu för att logga in så kom inte in på blocket eller nåt! Jag fick leta rätt på min bankdosa och kunde iaf komma in på banken för att aktivera BankID men dessvärre hade passet precis gått ut så det var bara boka bank tid. Tidigaste tiden banken hade var 2 dagar senare på bankkontor 10 mil bort
Det är klokt att ha ett BankID på åtminstone två olika enheter, gärna från olika banker.J J-banan skrev:
Går det inte nästan lika fort att få ett nytt pass?J J-banan skrev:
Det går men kräver en del planering, lyckligtvis har jag bankkontor betydligt närmare än tio mil bort. Att betala räkningarna med kuvertgiro är både överskådligt och smidigt även om det tar någon dag extra för betalningen att genomföras.J J-banan skrev:Går det ens klara sig utan BankID?
Fick inte det lira med min dator, paddan saknade tydligen NFC som krävs. Enda andra bank jag har är kreditkorts utgivare, tveksamt att det går skaffa BankID via dem.Alfredo skrev:
Nja passet tar iaf minst en vecka😂