S Snurrespratt skrev:
Du behöver inte ha platstjänster påslaget när du använder BankID, men det ger dig bättre skydd mot exempelvis telefonbedrägerier.
Någon som vet vad de menar med detta? På vilket sätt skulle skyddet förbättras?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Äh, man använder BankID när det behövs, inte det minsta orolig för diverse konspirationsteorier.😇😂

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men om du vägrar digitaliseringen får du ju också finna dig i att stå utanför det moderna samhället. Det är ju bara att flytta ut i skogen och börja byta potatis mot kött och mjölk med grannarna....

Att börja använda bankid och fortsätta att krama kontanterna kan väl vara en bra kompromiss för dig?
Det finns även en hel del riktigt gamla och personer med funktionsvariationer som har svårt att ta till sig tekniken.
Ska dessa flytta ut i skogen till en avkrok med en metkrok som enda födkrok.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej inte bankerna men staterna.
Ok men denna app ägs av bankerna så givetvis vet de om att det finns spionprogram i appen, om det gör det. De äger ju utvecklingen av appen hur skulle de kunna vara ovetande? Omöjligt. Slutsats, antingen är de allihop en del av konspirationen eller så finns ingen skadlig kod.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett sätt är ju om nån ringer upp dig och ber dig signera en inloggning på din internetbank, men själva inloggningen görs på en dator i Ghana eller nåt... Då borde det gå att flaggas som suspekt, tex..

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om någon får tag på din telefon och lyckas låsa upp den och har din pin-kod till Bankid, kanske du kan bevisa att du inte var där ditt Bankid var när ditt konto tömdes.
Annars är det väl mest för att skydda banken, jag och frun har tex varandras Bankid, vilket inte är tillåtet, men nu kan banken inte se det eftersom platstjänsterna är avslagna.

/Höghus

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det finns även en hel del riktigt gamla och personer med funktionsvariationer
Som tidigare god man har jag hjälpt till i båda fallen. Och vissa kommunerna börjar nu införa funktionen god man/förvaltare.
Och så kan man hjälpa till med fullmakt som vi har för en släkting som klarar det mesta själv.
Allt går att lösa om man fokuserar på det!

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Fairlane
Höghus Höghus skrev:
Om någon får tag på din telefon och lyckas låsa upp den och har din pin-kod till Bankid, kanske du kan bevisa att du inte var där ditt Bankid var när ditt konto tömdes.
Å andra sidan hjälper det nog inte så du ska hålla pin-koden hemlig...
Höghus Höghus skrev:
Annars är det väl mest för att skydda banken, jag och frun har tex varandras Bankid, vilket inte är tillåtet, men nu kan banken inte se det eftersom platstjänsterna är avslagna.

/Höghus

Lite statistik och så tar vi bort våra yngsta barn under 14 år som är 650 000, blir då inte många som saknar det och Freja har ca 1 miljon.😉
Från BankID
"8,7 miljoner användare
De allra flesta svenskar har och använder BankID, och fler tillkommer varje år. Under 2025 nådde vi 8,7 miljoner unika användare."

Redigerat:
B Bitterhetsakademin skrev:
Jag är väl en av de gamla stofilerna som vägrar BankID och mycket annat av den moderna tekniken och dessutom föredrar att betala kontant.
Helt konsekvent är jag ändå inte då jag har ett Visakort men försöker så gott jag kan 😀.
Går det ens klara sig utan BankID?
Jag gjorde förut en återställning på min mobil, då försvann BankID. Allt behöver BankID nu för att logga in så kom inte in på blocket eller nåt! Jag fick leta rätt på min bankdosa och kunde iaf komma in på banken för att aktivera BankID men dessvärre hade passet precis gått ut så det var bara boka bank tid. Tidigaste tiden banken hade var 2 dagar senare på bankkontor 10 mil bort

RoTe
J J-banan skrev:
Jag gjorde förut en återställning på min mobil, då försvann BankID. Allt behöver BankID nu för att logga in så kom inte in på blocket eller nåt! Jag fick leta rätt på min bankdosa och kunde iaf komma in på banken för att aktivera BankID men dessvärre hade passet precis gått ut så det var bara boka bank tid. Tidigaste tiden banken hade var 2 dagar senare på bankkontor 10 mil bort
Exakt så dom vill ha det

J J-banan skrev:
Jag gjorde förut en återställning på min mobil, då försvann BankID.
Det är klokt att ha ett BankID på åtminstone två olika enheter, gärna från olika banker.

J J-banan skrev:
men dessvärre hade passet precis gått ut så det var bara boka bank tid.
Går det inte nästan lika fort att få ett nytt pass?

J J-banan skrev:
Det går men kräver en del planering, lyckligtvis har jag bankkontor betydligt närmare än tio mil bort. Att betala räkningarna med kuvertgiro är både överskådligt och smidigt även om det tar någon dag extra för betalningen att genomföras.

RoTe RoTe skrev:
Exakt så dom vill ha det
Vad menar du? Har man bara ett BankID och inget giltigt pass eller nationellt ID-kort är det väl inte så konstigt om det blir lite strul om man förstör sitt BankID.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är klokt att ha ett BankID på åtminstone två olika enheter, gärna från olika banker.

Går det inte nästan lika fort att få ett nytt pass?
Fick inte det lira med min dator, paddan saknade tydligen NFC som krävs. Enda andra bank jag har är kreditkorts utgivare, tveksamt att det går skaffa BankID via dem.

Nja passet tar iaf minst en vecka😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.