C
Nissens Nissens skrev:
Helt meningslöst eftersom det sedan 1 Maj 2024 är rörlig qr kod som används…
Den går också att vidarebefordra, genom strömning så klart. Har själv sett det.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det var även en fördel.
Nej, det var en säkerhetsbrist som nu är åtgärdad.

Jo, det fanns fördelar med det.

Alfredo Alfredo skrev:
Måste testa om det exempelvis fungerar vid uttag av självskanningsskannrar. Någon som vet? Eller registrering av diverse "kundklubbsmedlemskap"?
QR-koden från körkortet har jag på bild i mobilen, den visar bara personnummer om du testar att skanna den med mobilen.
Så den har de skannat i butik från min mobil och det fungerar för t ex. medlemskap, dvs jag hanterar allt med mobilen.
Så kan man få in körkort digitalt kan jag lämna plånboken hemma för det mesta.

Redigerat:
P paralun skrev:
Bank-id är alldeles utmärkt men det bör ju vara något som staten står för.
Utan att ha läst EU-reglerna antar jag att den som utvecklas är godkänd som reseidentifiering och ersätter troligtvis de fysiska resedokumenten inkl. Pass. Bör då även kunna accepteras av svensk polis för kontroll mot körkortsregistret.
Idag är inte ID i BankID godkänd för det

A AndersS skrev:
Utan att ha läst EU-reglerna antar jag att den som utvecklas är godkänd som reseidentifiering och ersätter troligtvis de fysiska resedokumenten inkl. Pass. Bör då även kunna accepteras av svensk polis för kontroll mot körkortsregistret.
Idag är inte ID i BankID godkänd för det
Nej och dagens bank-id klar ju inte högsta säkerhetsnivån och i sak så bör det då vara en stalig angelägenhet eftersom alltmer bygger på att man kan identifiera sig digitalt.
Sen pass vete tusan och jag tar länken igen till Digg.

https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/statlig-e-legitimation

Alfredo Alfredo skrev:
Förstår inte riktigt vad detta har med BankID att göra och fortfarande görs "alla" butiksbetalningar med det fysiska plastkortet och en kortterminal. Är den "fejkad" kan väl samma typ av bedrägerier göras även idag?
Med BankID kan kortbetalningar över nätet göras säkrare, till exempel att du måste signera med BankID vid kortköp. Då kan du inte använda ett skimmat kort. Skimmingbedrägerier har blivit betydligt mer sällsynta tack vare detta, och 2FA med till exempel SMS-kod när BankID inte används. Det är framförallt internethandel och spel där skimmade kort har använts, ställen som idag använder BankID för betalningar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S Gangstersmed skrev:
Det är framförallt internethandel och spel där skimmade kort har använts, ställen som idag använder BankID för betalningar.
Fast det där är en inkonsekvent djungel. Man kan behöva använda BankID för en "testdebitering" på tio öre men på andra ställen kan man handla för flera tiotusen kronor utan annan kontroll än att man klarar av att skriva in siffrorna från kortet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Litar man på varandra behövs ingen legitimation men gör man inte det är det väl rätt naturligt att "legitimationskontrolleraren" ges rimlig möjlighet att kontrollera att legitimationen verkar äkta? De som är seriösa brukar granska såväl foto som namn innan de (ofta) skannar baksidan och den hanteringen görs väl ändå mest naturligt genom att man faktiskt överlämnar legitimationen? Jag har dock aldrig varit med om att någon "försvinner" med kortet så att jag inte längre "är med".

Insisterar man gissar jag att de flesta går med på att man först håller upp kortet för granskning av framsidan, för att därefter vända på det för skanning, men lite styltigt kan jag nog tycka att det blir...
Ja men det finns en intresse konflikt i att personen som behöver verifiera att du är den du är behöver se framsidan på kortet och du vill egentligen inte visa framsidan.

Men, det finns ju lösningar på det. Man kan ha ett riktigt ID-kort också, som inte innehåller något annat än personuppgifter.

Sist jag hade körkortsproblematik var nog när jag skulle provköra en mc hos en handlare. De ville gärna ta en kopia på mitt körkort innan jag åkte, och det gick förstås inte.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Jo, det fanns fördelar med det.
Kan tänka mig att du ser fördelar med att ha säkerhetsbrister, sannolikt ser 99,99% av befokningen det som en nackdel. 😊

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Det går inte längre. Du måste verifiera via en QR kod. Som visserligen går att vidareförmedla. Men du måste sitta vid en dator.
Finns fortfarande ställen utan QR, ex. Tele2.

MathiasS MathiasS skrev:
Sist jag hade körkortsproblematik var nog när jag skulle provköra en mc hos en handlare.
Du handlar på fel ställen. Sist jag provkörde frågade de inte ens efter körkortet... 😮🤔 Å andra sidan kändes de inte som de man skulle försöka blåsa... 😎

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Finns fortfarande ställen utan QR, ex. Tele2.
Fel av mig. Tele2 har också tagit bort den möjligheten.

Allt går inte över en natt vid förändring, så ny och gammal teknik (funktioner/tjänster) får leva parallellt.
Så nya funktioner i BankID måste sedan implementeras hos de företag som använder funktionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.