C
Alfredo Alfredo skrev:
Är den "fejkad" kan väl samma typ av bedrägerier göras även idag?
Nä, den möjligheten försvann när EMV-chippet ersatte magnetremsan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Brukar också ifrågasätta varför jag ska lämna över körkortet till någon, de får kolla på det då jag är med.
MathiasS MathiasS skrev:
ja det är helt rätt och ändå stöter man titt som tätt på vardagssituationer där man förväntas lämna bort sitt körkort.
Litar man på varandra behövs ingen legitimation men gör man inte det är det väl rätt naturligt att "legitimationskontrolleraren" ges rimlig möjlighet att kontrollera att legitimationen verkar äkta? De som är seriösa brukar granska såväl foto som namn innan de (ofta) skannar baksidan och den hanteringen görs väl ändå mest naturligt genom att man faktiskt överlämnar legitimationen? Jag har dock aldrig varit med om att någon "försvinner" med kortet så att jag inte längre "är med".

Insisterar man gissar jag att de flesta går med på att man först håller upp kortet för granskning av framsidan, för att därefter vända på det för skanning, men lite styltigt kan jag nog tycka att det blir...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
"och fortfarande görs "alla" butiksbetalningar med det fysiska plastkortet och en kortterminal"
Nää, det fysiska plastkortet har många ersatt med "Mobil plånbok" via en app där kortdata finns regisrerat. Se mitt tidigare inlägg.

C cpalm skrev:
Nä, den möjligheten försvann när EMV-chippet ersatte magnetremsan.
Så en "fejkad kortterminal" skulle inte kunna presentera ett belopp men debitera ett (avsevärt) högre? Det är väl "bara" att ersätta styrningen av displayen med sin egen logik?

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nää, det fysiska plastkortet har många ersatt med "Mobil plånbok" via en app där kortdata finns regisrerat. Se mitt tidigare inlägg.
Ja "alla" var inom fnuttar och min poäng kvarstår. Man kan (naturligtvis) fortfarande göra betalningar genom att använda det fysiska plastkortet och en betalterminal. Att sedan många/några/vissa väljer att lägga plastbiten i "skrivbordslådan" och använda mobilen förändrar inte att kortet fortfarande fungerar som tidigare.

Alfredo Alfredo skrev:
Litar man på varandra behövs ingen legitimation men gör man inte det är det väl rätt naturligt att "legitimationskontrolleraren" ges rimlig möjlighet att kontrollera att legitimationen verkar äkta? De som är seriösa brukar granska såväl foto som namn innan de (ofta) skannar baksidan och den hanteringen görs väl ändå mest naturligt genom att man faktiskt överlämnar legitimationen? Jag har dock aldrig varit med om att någon "försvinner" med kortet så att jag inte längre "är med".

Insisterar man gissar jag att de flesta går med på att man först håller upp kortet för granskning av framsidan, för att därefter vända på det för skanning, men lite styltigt kan jag nog tycka att det blir...
Nää, använder nu oftast ID-kort i BankID som har foto och QR-kod som byts i sekundintervall, samt kassapersonal kan peta till på mobilens ID och få en signal.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Så en "fejkad kortterminal" skulle inte kunna presentera ett belopp men debitera ett (avsevärt) högre?
Det skulle den i princip kunna göra, men det är inte det som är skimming, när kortet kopieras och uppgifterna kan spridas och utnyttjas av andra tills någon upptäcker det och kan spärra kortet.
Men i praktiken skulle en sådan fejkad terminal snabbt upptäckas och blockeras i systemet. I och med att transaktionerna lätt kan knytas till terminalen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja "alla" var inom fnuttar och min poäng kvarstår. Man kan (naturligtvis) fortfarande göra betalningar genom att använda det fysiska plastkortet och en betalterminal. Att sedan många/några/vissa väljer att lägga plastbiten i "skrivbordslådan" och använda mobilen förändrar inte att kortet fortfarande fungerar som tidigare.
Du skulle satt "fnuttarna" runt "fysiska plastkortet", då hade jag förstått.😉
Och skillnaden är att uppgifterna på det fysiska kortet nu är krypterade i mobilen, dvs kan inte läsas av i klartext.

A AndersS skrev:
Nää, använder nu oftast ID-kort i BankID som har foto och QR-kod som byts i sekundintervall, samt kassapersonal kan peta till på mobilens ID och få en signal.
Fast det "ID-kortet" gäller inte överallt. Och nu handlade det om huruvida det var lämplig att den som kontrollerade ID med ett körkort faktiskt även gavs möjlighet att bedöma körkortets äkthet.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det skulle den i princip kunna göra, men det är inte det som är skimming
Vem har pratat om skimming? Detta sidospår började med ett pizzabud med en manipulerad terminal. Men det är en bit från BankID så vi kanske kan skäppa detta?

C
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har pratat om skimming?
@Gangstersmed i inlägg #35 som du svarade på...

Alfredo Alfredo skrev:
Fast det "ID-kortet" gäller inte överallt. Och nu handlade det om huruvida det var lämplig att den som kontrollerade ID med ett körkort faktiskt även gavs möjlighet att bedöma körkortets äkthet.
Behöver aldrig använda körkortet längre för identifiering (exkluderar polisen) sedan det via BankID kom.

C cpalm skrev:
@Gangstersmed i inlägg #35 som du svarade på...
Ja han använde i alla fall ordet ser jag nu... 😳

A AndersS skrev:
Behöver aldrig använda körkortet längre för identifiering (exkluderar polisen) sedan det via BankID kom.
Måste testa om det exempelvis fungerar vid uttag av självskanningsskannrar. Någon som vet? Eller registrering av diverse "kundklubbsmedlemskap"?

Sen vete tusan om det inte är enklare att plocka upp körkortet än att mickla med mobilen... 🤔😉

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Vidarebefordra går nog fortfarande, eller?
Helt meningslöst eftersom det sedan 1 Maj 2024 är rörlig qr kod som används…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.