135 958 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Mikael_L skrev:
Litar man på varandra behövs ingen legitimation men gör man inte det är det väl rätt naturligt att "legitimationskontrolleraren" ges rimlig möjlighet att kontrollera att legitimationen verkar äkta? De som är seriösa brukar granska såväl foto som namn innan de (ofta) skannar baksidan och den hanteringen görs väl ändå mest naturligt genom att man faktiskt överlämnar legitimationen? Jag har dock aldrig varit med om att någon "försvinner" med kortet så att jag inte längre "är med".MathiasS skrev:
Insisterar man gissar jag att de flesta går med på att man först håller upp kortet för granskning av framsidan, för att därefter vända på det för skanning, men lite styltigt kan jag nog tycka att det blir...
Ja "alla" var inom fnuttar och min poäng kvarstår. Man kan (naturligtvis) fortfarande göra betalningar genom att använda det fysiska plastkortet och en betalterminal. Att sedan många/några/vissa väljer att lägga plastbiten i "skrivbordslådan" och använda mobilen förändrar inte att kortet fortfarande fungerar som tidigare.A AndersS skrev:
Nää, använder nu oftast ID-kort i BankID som har foto och QR-kod som byts i sekundintervall, samt kassapersonal kan peta till på mobilens ID och få en signal.Alfredo skrev:
Litar man på varandra behövs ingen legitimation men gör man inte det är det väl rätt naturligt att "legitimationskontrolleraren" ges rimlig möjlighet att kontrollera att legitimationen verkar äkta? De som är seriösa brukar granska såväl foto som namn innan de (ofta) skannar baksidan och den hanteringen görs väl ändå mest naturligt genom att man faktiskt överlämnar legitimationen? Jag har dock aldrig varit med om att någon "försvinner" med kortet så att jag inte längre "är med".
Insisterar man gissar jag att de flesta går med på att man först håller upp kortet för granskning av framsidan, för att därefter vända på det för skanning, men lite styltigt kan jag nog tycka att det blir...
Det skulle den i princip kunna göra, men det är inte det som är skimming, när kortet kopieras och uppgifterna kan spridas och utnyttjas av andra tills någon upptäcker det och kan spärra kortet.Alfredo skrev:
Men i praktiken skulle en sådan fejkad terminal snabbt upptäckas och blockeras i systemet. I och med att transaktionerna lätt kan knytas till terminalen.
Du skulle satt "fnuttarna" runt "fysiska plastkortet", då hade jag förstått.😉Alfredo skrev:
Ja "alla" var inom fnuttar och min poäng kvarstår. Man kan (naturligtvis) fortfarande göra betalningar genom att använda det fysiska plastkortet och en betalterminal. Att sedan många/några/vissa väljer att lägga plastbiten i "skrivbordslådan" och använda mobilen förändrar inte att kortet fortfarande fungerar som tidigare.
Och skillnaden är att uppgifterna på det fysiska kortet nu är krypterade i mobilen, dvs kan inte läsas av i klartext.
Fast det "ID-kortet" gäller inte överallt. Och nu handlade det om huruvida det var lämplig att den som kontrollerade ID med ett körkort faktiskt även gavs möjlighet att bedöma körkortets äkthet.A AndersS skrev:
@Gangstersmed i inlägg #35 som du svarade på...Alfredo skrev:
Behöver aldrig använda körkortet längre för identifiering (exkluderar polisen) sedan det via BankID kom.Alfredo skrev:
Måste testa om det exempelvis fungerar vid uttag av självskanningsskannrar. Någon som vet? Eller registrering av diverse "kundklubbsmedlemskap"?A AndersS skrev:
Sen vete tusan om det inte är enklare att plocka upp körkortet än att mickla med mobilen... 🤔😉